Gå til innhold
Arkivverket

Jordstyrets protokoll


Liv H. Mørkeng
 Del

Recommended Posts

Hei

I forbindelse med gjennomlesing og tolkning av skylddelingsforretninger, sent 1800 tall og tidlig 1900 tall, tilhørende en gammel gård familien eier kommer jeg over en henvisning til "... i følge jordstyrets protokoll..." Jeg er klar over at digitalarkivet inneholder skylddelingsprotokoller og tilhørende skjøter samt litt informasjon i pantebøker etc. Og jeg vet at via domstol.no får man opp en liste over sluttede jordskiftesaker i forbindelse med eiendommen. Men "protokoll fra jordstyret" var nytt for meg. Er det slik at skylddelingsforretninger og jordskiftesaker har en protokoll knyttet til seg? Og hvordan går jeg frem for å finne ut hva disse heter og hvor de befinner seg? Har prøvd å søke litt via arkivportalen.no for NordNorge. Får opp noe som heter "ekstrarettprotokoll", men usikker på om dette er det samme. Håper noen har anledning til å veilede :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, LivHM skrev:

Hei

I forbindelse med gjennomlesing og tolkning av skylddelingsforretninger, sent 1800 tall og tidlig 1900 tall, tilhørende en gammel gård familien eier kommer jeg over en henvisning til "... i følge jordstyrets protokoll..." Jeg er klar over at digitalarkivet inneholder skylddelingsprotokoller og tilhørende skjøter samt litt informasjon i pantebøker etc. Og jeg vet at via domstol.no får man opp en liste over sluttede jordskiftesaker i forbindelse med eiendommen. Men "protokoll fra jordstyret" var nytt for meg. Er det slik at skylddelingsforretninger og jordskiftesaker har en protokoll knyttet til seg? Og hvordan går jeg frem for å finne ut hva disse heter og hvor de befinner seg? Har prøvd å søke litt via arkivportalen.no for NordNorge. Får opp noe som heter "ekstrarettprotokoll", men usikker på om dette er det samme. Håper noen har anledning til å veilede 🙂

Hei

 

Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn:

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

Jordstyret var kommunalt, slik at du må henvende deg til den aktuelle kommunen, eventuell en interkommunal arkivinstitusjon hvis den aktuelle kommunen er tilknyttet en slik.

 

Hva som finnes av eiendomsopplysninger i Arkivverket, kan du lese mer om her: https://www.arkivverket.no/opplysninger-om-eiendom?q=eiendom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.