Gå til innhold
Arkivverket

Alec Bull Anderson. Født 1921


Andrew Bull Anderson
 Del

Recommended Posts

Hallo,

 

Takk for hjelpen.

 

Jeg leter etter informasjon om faren min. Alec Bull Anderson. Født 1921 i Oslo men bodde i Sarpsporg. Foreldre er Ranghild Bull-Hegge (norsk) og Arthur Frederick Anderson (engelsk).

Han var student ved Oslo universitet (medisin) 1939. Han ble involvert i motstanden. Jeg vet at han ble arrestert i november 1942 og sendt til Tyskland via Falstad, Vollan og Grini.

Jeg har funnet ut mye informasjon om interneringen hans fra 1943 - 1945, men hvis noen kan hjelpe meg med informasjonskilder, kan jeg søke om livet hans på: Universitet, Norsk motstandsbevegelse, Detaljer om arrestasjonen.

 

Jeg er veldig takknemlig.

 

vennlig hilsen
Andrew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om å finne opplysninger om hva personer gjorde under krigen:

https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/andre-verdenskrig/han-far-var-med-pa-noe-under-krigen

 

Universitetet i Oslo har avlevert arkiv til Riksarkivet. Her finner du bl.a. eksamensprotokoller. Katalogen finner du her.

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000000008251?ins=RA

 

For oppslag må du enten gå på lesesal eller bestille via skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anita,

Tusen takk for hjelpen. Koblingen til informasjon om krigen var veldig nyttig. Koblingen til Oslo universitet er ikke digitalisert, og så får jeg ikke tilgang til den. Jeg er takknemlig for din hjelp.

Andrew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Alec Bull Anderson er blant de ca. 44000 personene som er registrert i databasen fanger.no, se hans personprofil på https://www.fanger.no/persons/6874. Under fanen "Kilder" finner du lenker til to skanna fangekort på Digitalarkivet. Det ene kortet tyder på at han har vært en periode i Nordland før han kom til Falstad (saken hans er overført fra Mosjøen). 

 

På kortet merket "Haftkarte" er Trondheim oppgitt som bosted. Stemmer det at han hadde midlertidig opphold der?

 

Hans opphold på Grini finner du her: https://www.digitalarkivet.no/db50002332200041.

 

Mvh Arne Langås

Falstadsenteret / Norsk digitalt fangearkiv (fanger.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Arne, dette er veldig nyttig!

 

Fanger.no er en stor kilde til informasjon. Jeg prøver å finne ut mer om livet hans fra universitetet i Oslo til han ble arrestert. Er det en kilde til informasjon om saken hans?

Jeg var ikke klar over at han var bosatt i Trondheim. Jeg ser også at han var registrert som statsborger i Storbritannia. Dette er en overraskelse, og jeg vandrer om det var grunn til det. Jeg vet fra moren min at han ble arrestert på en båt som reiste med andre patrioter.

 

Takk igjen for hjelpen.

 

Mvh
Andrew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne,

 

Jeg så på Fanger.no og jeg ser at du har lagt til mer informasjon om faren min og også lagt til det nydelige bildet jeg har på skrivebordet mitt.

Du kan være interessert i den andre informasjonen jeg har funnet.

 

Etter å ha blitt overført fra Grini til Tyskland 15. februar 1943 har jeg mistet kontakten med reisen hans. Imidlertid har jeg et forvaringskort for ham som kom til British National Archive. Det registrerer at han ble sendt fra Nürnberg til Ilag VIII i Tost 8. april 1943. (se vedlagt)

Jeg forstår at fanger fra Ilag VIII alle ble overført til Giromagny i Frankrike innen november 1943.

 

Det var en fangeutveksling i 1944, så han kan ha blitt sendt tilbake til England da. Vi hørte også at han rømte i 1944, men vi har ingen bevis.

 

Jeg vet at han ble innlagt på Clatterbridge Hospital i England etter at han ble sendt hjem.

 

Jeg prøver å finne passasjerlister for skip inkludert SS Drottningholm eller SS Gripsholm.

 

Jeg håper dette er nyttig for deg.

 

Takk igjen for hjelpen.

 

Mvh
Andrew

AlecBAnderson-Ilag VIII Tost 1943.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.