Gå til innhold
Arkivverket

Feil Sven Jonson? Han burde stått som enkemann? Er det to - eller kanskje tre - menn med samme navn jeg har rota meg borti?


tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Sven Jonson og hustru Elin Johansdotter ble gift 19/10-1735 og fikk barn på Broddheden i Norra Råda 1736-1748. Den yngste datteren finner jeg i husförhör 1783 og senere på gården Östre Råda som inhys - og bonden heter Sven Jonson. Hustruen heter da riktignok Ingeborg Nilsdotter, men det er jo gått så lang tid at faren godt kan ha blitt gift igjen. Ekteskapet mellom Sven Jonson og Ingeborg Nilsdotter finner jeg 12/11-1750 - åtte rader fra bunnen av venstre side:

 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037010_00025

 

Nå står det vel dreng og litt av hvert annet på denne linjen både før hans navn og etter brudens. Som jeg ikke klarer å tyde - men han burde vel være enkemann eller ha en "tillatelse" til å gifte seg på nytt om første kona ikke var død. Er det noe slikt det står?

 

Jeg luer faktisk på om dette er en annen person som den førstes datter "tilfeldigvis" havner som inhys hos senere. Kunne man i det hele tatt være inhys sin egen far?

 

Men verre enda blir det når det fødes et nytt barn på Broddheden med far Sven Jonson 16/6-1750 - men her med hustru Britta Benalsdotter:

 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0038477_00080

 

Men dette ekteskapet kan jeg ikke finne 1748-1750... Derimot finner jeg Britta Benalsdotter som "Moder" til Per Svenson f 1752 på Broddheden ved første husförhör i 1783.

 

Og for å toppe det hele: Jeg kan heller ikke finne noen begravelse av Elin Johansdotter (noen ganger skrevet Jeansdotter).

 

Dette ble rimelig flokete...

 

Endret av tom askerøi
tilleggsopplysning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • tom askerøi changed the title to Feil Sven Jonson? Han burde stått som enkemann? Er det to - eller kanskje tre - menn med samme navn jeg har rota meg borti?

Sorry - eller: jeg fant vielsen mellom (en) Sven Jonson og Britta Benazd 4/12-1749

 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037010_00024

 

Men her står det da at det er hun som er fra Broddheden mens han er fra ... eh... Laskerud eller noe sånt (Lakenstorp??)

 

Men presten kan jo ha byttet om - han har skrevet mye rart ellers, også...

 

Er det mer forvirring å hente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første:

3 timer siden, tom askerøi skrev:

Ekteskapet mellom Sven Jonson og Ingeborg Nilsdotter finner jeg 12/11-1750 - åtte rader fra bunnen av venstre side:

 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037010_00025

 

Nå står det vel dreng og litt av hvert annet på denne linjen både før hans navn og etter brudens. Som jeg ikke klarer å tyde - men han burde vel være enkemann eller ha en "tillatelse" til å gifte seg på nytt om første kona ikke var død. Er det noe slikt det står?

 

Her les eg: "Drengen och Wargiernings Karlen Sven Jonsson och dess Fästeqvinna Ingeborg Nilsdotter i Lakene, utan Hemmans Bruk"

 

Eg veit ikkje kva ein "Wargiernings Karl" er, heller ikkje kva "utan Hemmans Bruk" inneber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tom askerøi skrev:

vielsen mellom (en) Sven Jonson og Britta Benazd 4/12-1749

 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037010_00024

 

Men her står det da at det er hun som er fra Broddheden mens han er fra ... eh... Laskerud eller noe sånt (Lakenstorp??)

 

Her les eg: "Drengen Sven Jonsson från Labberud i ÖlmeHerad och Enkan Britta Benardsd: på Broddheden, Torpen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK for masse informasjon.

 

Da sitter jeg vel igjen med TRE stk Sven Jonson - en som var gift med Elin Jonsdotter som er på Broddheden til ca 1748, en som er gift med Britta Benaldsdotter som er på Broddheden fra ca 1750 - og en som er på Östra Råda fra (senest) 1783. Fordi ingen av de to siste er enkemenn, men drenger, ved sine giftermål.

 

Det var altså som jeg fryktet. Nå gjelder det å holde tunga rett i munnen å plassere rett info på rett person - og finne ut hva som skjedde etter 1748 med Elin Jonsdotter og HENNES Sven Jonson (som er de som angår meg).

 

Skrekk og gru... (smil)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende: Ubetinget JA

 

Kjekt: vel - jeg har fått luket bort en feil ved å stille spørsmål ved eget arbeid i stedet for å haste videre fornøyd med å ha fylt en posisjon i anerekken. DET er kjekt!

 

Det er også fantastisk fint å ha så mange gode hjelpere her på Digitalarkivet. Så du (og alle de andre) får enda en gang ha 1000 TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.