Gå til innhold
Arkivverket

Centralpasskontorets arkiv fra årene 1936-1940


Hilde Vesaas
 Del

Recommended Posts

Hei jeg skulle gjerne sett gjennom noe av Centralpasskontorets arkiv og særlig mapper på organisasjonen Nansenhjelpen de siste årene fram mot andre verdenskrig. Er dette noe som er digitalisert eller kan det leses i deres lokaler?

vh Hilde Vesaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katalog til Sentralpasskontoret finner du her:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000000007850

Ved «Finn kilde»-søk i Digitalarkivet finner vi at ei heil rekke med registerkort er digitalisert, men det ser ikke ut til å  være fritt tilgjengelig. (Man kan søke om forskerinnsyn).

Ved forespørsel om arkiv etter Nansenhjelpen tidligere har Riksarkivet svart bl.a.:

Nansenhjelpen (Det internasjonale Nansenkontoret, Office international Nansen pour les réfugiés) var et organ under Folkeforbundet. Noe informasjon vedrørende kontoret finnes i Utenriksdepartementets arkiv, eske 6259-6264. Etter vurdering anser vi disse arkivsakene som fritt tilgjengelige.

Etter det vi forstår, oppbevares Nansenkontorets arkiv i FN-kontoret i Genève (UNOG), og det kan tenkes at relevante opplysninger finnes der. Vi viser til

www.unog.ch og http://biblio-archive.unog.ch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Jeg kommer tilbake til om jeg vil se noen enkelte sine registerkort fra Central/Sentralpasskontorets arkiv. Men det var ikke Nansenkontoret jeg spurte etter men Nansenhjelpen - det er to forskjellige - Nansenhjelpen var en norsk organisasjon styrt fra Oslo og Norge (men med utstrakt virksomhet i Wien og Praha), ledet av Odd Nansen, Sigrid Helliesen Lund og Tove Filseth, som søkte å hjelpe flyktninger fra Sentral-Europa til Norge i 38 og 39 (blant annet barneflyktninger som kom alene) og som så hjalp jøder under Norges okkupasjon. Jeg har sett i andre kilder at det skulle finnes en egen mappe på Nansenhjelpen (ikke Nansenkontoret) inn under Sentralpasskontorets arkiv. 

Hilde Vesaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenka i forrige innlegg viser til katalogen til Sentralpasskontoret der du selv kan se hva som ligger i arkivet. Jeg har foretatt søk i og kan ikke se at katalogen refererer til Nansenhjelpen. For nærmere utforsking av dette arkivet må du kontakte Riksarkivet, enten ved lesesalsbesøk eller skjemabestilling. Det kan være lurt å gå tilbake til der du fant referansen for å se om den var mer spesifikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.