Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kan hjelpe meg med tyding av kolonnene for dåp og ekte/uekte født.


Arild Bremnes
 Del

Recommended Posts

Christian er «hjemmedøbt og derefter død». I kolonnen for ekte/uekte står det Do = ditto, som er det samme som over- altså ekte. Foreldre er Jens Pedersen Hofengen og h(ustru) Sille Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du også se hva som står under kolonnene til venstre. Det har blitt fortalt oss at Dr. Thaulow hadde fått barn med en spansk dame. Står det noe som ligner på :Av Espanien og et navn Anne Mortens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Arild Bremnes skrev:

Jeg vil også gjerne ha tydet det som står i de to merknadsfeltene til høyre. 

 

Det er så dårlig oppløsning at det er nesten en umulighet. Og det er da bare ett merknadsfelt som er utfylt? Jeg kan bare gjette at det er innført hvem som foretok hjemmedåpen, og kan bare gjette at det kanskje kan stå: af Eli Knudsd. Jorm.[or].

 

5 timer siden, Arild Bremnes skrev:

Kan du også se hva som står under kolonnene til venstre. Det har blitt fortalt oss at Dr. Thaulow hadde fått barn med en spansk dame. Står det noe som ligner på :Av Espanien og et navn Anne Mortens?

 

Og hvor i all verden skal det stå noe om en doktor Thaulow og en spansk dame??

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Og hvor i all verden skal det stå noe om en doktor Thaulow og en spansk dame??

Thaulow er nemnt i merknadsfeltet lengst til høgre i ministerialboka, men eg klarer ikkje å lesa kva som står der. Uansett, det står definitivt ingenting om ei spansk dame og Thaulow er ikkje nemnt her i kapasitet som barnefar.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Thaulow er nemnt i merknadsfeltet lengst til høgre i ministerialboka, men eg klarer ikkje å lesa kva som står der. Uansett, det står definitivt ingenting om ei spansk dame og Thaulow er ikkje nemnt her i kapasitet som barnefar.

 

Aha, jeg åpnet bare første lenken, trodde den andre bare var billed-varianten av den første. Beklager misforståelsen.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra MINI: Hjemmedøpt Af Husmands(?)Enke Anne Mortensd. Ja??. Definitivt ikke Eli Knudsdatter  som jeg gjettet meg til over. Enig med Richard J. at Thaulow i merknadsfeltet ikke har noe med at han event. er barnefar å gjøre. Feltet er om Ved uægte Børn af hvem Opgaven er skeet m.m. Men jeg klarer dessverre heller ikke lese nøyaktig hva som står i anmerkningen.

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Fra MINI: Hjemmedøpt Af Husmands(?)Enke Anne Mortensd. Ja??.

 

En liten åpenbaring: Ikke Husmands men Uexamineret, tror jeg. Altså Enken var ikke utdannet jordmor.

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Sendt Distriktslæge

Thaulow den lov

befalede Anmeldelse

... 28/12 58

 

 

same tekst står her side 204

SAKO, Modum kirkebøker, F/Fa/L0008: Ministerialbok nr. 8, 1851-1859, s. 203-204
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051114020961
 

 

 

Ok. Kan bare si: Steikje!! Og legge hatten i øllet. Som vanlig. Jeg har ‹gnurt› noen timer nå – til og fra – på Svensk Ophollds et-eller-annet – Thaulow den Anbefalede Allernaadigste. Fikk det jo ikke til på noe vis å henge på greip. Og blir aldeles overgitt og overordentlig lattermild når jeg ser hvor ‹feil-sporet› jeg klarer å bli. Åduallverden! 🤣

 

Takk, Richard Johan!

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Jeg ble litt klokere. Jeg veit at Dr. Thaulow som forøvrig er i familie med min kone var distriktslege på Modum.  Han var grunnleggeren av Modum Bad i 1857. 
mvh Arild

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.