Gå til innhold
Arkivverket

Navn på døpt barn, fornavn eller etternavn?


Frøydis Betten
 Del

Recommended Posts

Olaf Schou er her eit førenamn. Tilsvarande med Christian Wegener lenger nede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt vere fadrane han er kalla opp etter, men eg meiner likevel at det i dette tilfellet er brukt som eit førenamn. Andre liknande eksempel: Riborg Arentz Smith Petersdotter Igelkjøn

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 6 (1835-1884), Fødte og døpte 1848, Side 73, #66
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050818031036
 

Zitzelau Olai Bertelson Prestøy. https://www.digitalarkivet.no/nn/census/person/pf01052994036149

 

Vi får sjå kva @Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket seier på måndag.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Frøydis Betten skrev:

Takk, men nå ble jeg usikker igjen. Jeg ser at dette er etternavnet til to av fadderne. Hva da?

 

Da skulle de gjerne gjøre ære på disse ved å kalle opp sønnen etter dem. Dette var ganske utbredt. 

 

Det var døpenavnet (-ene) presten skrev inn i navnefeltet - ikke etternavn (slektsnavn/familienavn).  

 

(Jeg har en tipp-tippoldefar døpt Jacob Collet...etter noen i familiens omgangskrets i Moss/Rygge.)

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2021 den 20.21, Frøydis Betten skrev:

Den samme Olaf ble døpt i Vor Frelsers kirke i Kristiania. Føres det inn i rubrikken "sogn_kyrkje"?

 

Dette er en merknad først på linjen. Jeg ville skrevet E: Døpt og innført med nummer i Vår Frelsers kirke, Kristiania i merknadsfeltet. 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble døpt Sigrid Hoyer. Hoyer var mors pikenavn. Det ble fornavn for meg, men etternavn for mormor. Det var helt vanlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere av dere allerede har skrevet, skal Schou føres som barnets (for)navn. Det er mange tilfeller på at etternavn (gjerne etter prester og andre embetsmenn) ble tatt som mellomnavn på barn, men også blant oss vanlige dødelige. (Herfindal var min mors pikenavn). Selv om vi gjenkjenner navnene som etternavn skal slike tilfeller som @Frøydis Bettenviser her skrives i feltet for barns fornavn. Når det gjelder merknaden uden nr etc. så kan det enten skrives i merknadsfeltet som det står i kirkeboken, eller som @Anne-Lise Hansenforeslår over. Det er ellers kjekt å se at dere hjelper hverandre! 🙂  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.