Jump to content
Arkivverket

Navn på døpt barn, fornavn eller etternavn?

Recommended Posts

Torbjørn Igelkjøn

Det kan godt vere fadrane han er kalla opp etter, men eg meiner likevel at det i dette tilfellet er brukt som eit førenamn. Andre liknande eksempel: Riborg Arentz Smith Petersdotter Igelkjøn

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 6 (1835-1884), Fødte og døpte 1848, Side 73, #66
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050818031036

Zitzelau Olai Bertelson Prestøy. https://www.digitalarkivet.no/nn/census/person/pf01052994036149

Vi får sjå kva @Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket seier på måndag.

Edited by Torbjørn Igelkjøn
  • Like 4
Anne-Lise Hansen
15 timer siden, Frøydis Betten skrev:

Takk, men nå ble jeg usikker igjen. Jeg ser at dette er etternavnet til to av fadderne. Hva da?

Da skulle de gjerne gjøre ære på disse ved å kalle opp sønnen etter dem. Dette var ganske utbredt. 

Det var døpenavnet (-ene) presten skrev inn i navnefeltet - ikke etternavn (slektsnavn/familienavn).  

(Jeg har en tipp-tippoldefar døpt Jacob Collet...etter noen i familiens omgangskrets i Moss/Rygge.)

Edited by Anne-Lise Hansen
  • Like 3
Anne-Lise Hansen
På 19.2.2021 den 20.21, Frøydis Betten skrev:

Den samme Olaf ble døpt i Vor Frelsers kirke i Kristiania. Føres det inn i rubrikken "sogn_kyrkje"?

Dette er en merknad først på linjen. Jeg ville skrevet E: Døpt og innført med nummer i Vår Frelsers kirke, Kristiania i merknadsfeltet. 

Edited by Anne-Lise Hansen
  • Like 2
Sigrid Strompdal

Jeg ble døpt Sigrid Hoyer. Hoyer var mors pikenavn. Det ble fornavn for meg, men etternavn for mormor. Det var helt vanlig.

• Like 4
Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket

Som flere av dere allerede har skrevet, skal Schou føres som barnets (for)navn. Det er mange tilfeller på at etternavn (gjerne etter prester og andre embetsmenn) ble tatt som mellomnavn på barn, men også blant oss vanlige dødelige. (Herfindal var min mors pikenavn). Selv om vi gjenkjenner navnene som etternavn skal slike tilfeller som @Frøydis Bettenviser her skrives i feltet for barns fornavn. Når det gjelder merknaden uden nr etc. så kan det enten skrives i merknadsfeltet som det står i kirkeboken, eller som @Anne-Lise Hansenforeslår over. Det er ellers kjekt å se at dere hjelper hverandre! 🙂  

• Like 3