Gå til innhold
Arkivverket

Sperrefrist på borgerlige vielser


Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Hva er årsaken til at de borgerlige vielsene fra Oslo fra 1950-tallet og fremover, som nylig er publisert online, er satt opp med 80 års klausul, mens det tilsvarende materialet for Bergen ligger ute med 60 år?

 

Hilsen fra

Marius

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det lurer jeg på og. Det som er sikkert, er at i Arkivverkets søsterorganisasjon i Danmark, er det mye mer tilgjengelighet i digitale kirkebøker o.l enn det vi har her i Norge. Det kan se ut som om de lagt seg på en noe mildere linje på hva som kan legges fritt ut, enn i forhold til det man har valgt her til lands.

Endret av Trond Olav Solberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2021 den 23.32, Marius Hellerud skrev:

Hva er årsaken til at de borgerlige vielsene fra Oslo fra 1950-tallet og fremover, som nylig er publisert online, er satt opp med 80 års klausul, mens det tilsvarende materialet for Bergen ligger ute med 60 år?

 

I protokollene for Oslo er rubrikkene for brudgommens og brudens trosbekjennelse/kirkesamfunn mer eller mindre konsekvent utfylt, mens i protokollene for Bergen er disse rubrikkene bare sjelden utfylt.

 

I henhold til Offentlegforskrifta § 7 skal bl.a. opplysninger som er nevnt i personvernforordningens artikkel 9 og 10 ikke publiseres (fritt tilgjengelige) på Internett. Artikkel 9 omfatter bl.a. personopplysninger om religion. Se utdypende artikkel: https://www.digitalarkivet.no/content/99/sperret-innhold-i-digitalarkivet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Er det mulig å få innsyn på disse borgelige vielsene for Oslo fra 1950-tallet på en pc på lesesal, eller det kun ansatte som kan hente ut opplysninger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2021 den 23.46, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

I protokollene for Oslo er rubrikkene for brudgommens og brudens trosbekjennelse/kirkesamfunn mer eller mindre konsekvent utfylt, mens i protokollene for Bergen er disse rubrikkene bare sjelden utfylt.

 

I henhold til Offentlegforskrifta § 7 skal bl.a. opplysninger som er nevnt i personvernforordningens artikkel 9 og 10 ikke publiseres (fritt tilgjengelige) på Internett. Artikkel 9 omfatter bl.a. personopplysninger om religion. Se utdypende artikkel: https://www.digitalarkivet.no/content/99/sperret-innhold-i-digitalarkivet

 

Strengt tatt skulle ein vel då også måtte ha 80 års klausul på alle kyrkjebøker som inneheld vigsler, sidan ein må rekne med at folk som giftar seg i kyrkja stort sett er kristne.

 

Eg håpar at ein heller går motsett veg, og opnar opp vigselsprotokollane frå Oslo og andre stader på lik linje med protokollane frå Bergen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Strengt tatt skulle ein vel då også måtte ha 80 års klausul på alle kyrkjebøker som inneheld vigsler, sidan ein må rekne med at folk som giftar seg i kyrkja stort sett er kristne.

 

Eg håpar at ein heller går motsett veg, og opnar opp vigselsprotokollane frå Oslo og andre stader på lik linje med protokollane frå Bergen.

Jeg er enig. Jeg mener man burde ha undersøkt litt nærmere om det var mulig å frigjøre disse borgerlige vigslene fra Oslo fra 1950-tallet.  Egentlig savner jeg en tydligere avklaring og oversikt i fra Arkivverket rundt dette med sperrefrister og klausuleringer på arkivmatriell. I tillegg burde det ha vært en oversikt over hvilke arkivmatriell en kan få tilgang til,  både fysisk- og via datamaskin i lesesal på Arkivverket.

Endret av Trond Olav Solberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.