Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok 1882-1930, Ålhus sokn i Jølster prestegjeld


Synnøve S. Bjørset
 Del

Recommended Posts

På 20.2.2021 den 18.05, Synnøve S. Bjørset skrev:

Eg lurer på om ein skanna versjon av SAB/A-80701/H/Haa/Haab/L0001 er i kjømda på Digitalarkivet.

 

Den er faktisk skanna, men vi har - dessverre - for tida ikke verktøy til å indeksere og publisere kirkebøker.

 

Inntil videre må du eventuelt be Arkivverket om oppslag: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Den er faktisk skanna, men vi har - dessverre - for tida ikke verktøy til å indeksere og publisere kirkebøker.

 

Inntil videre må du eventuelt be Arkivverket om oppslag: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

 

Kva skjedde med verktøet som de hadde tidlegare? Kor tid kan ein forvente at indeksering av kyrkjebøker kjem i gang att? (Publisering utan indeksering har vel vore mogeleg heile tida?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2021 den 14.59, Torbjørn Igelkjøn skrev:

(1) Kva skjedde med verktøet som de hadde tidlegare? (2) Kor tid kan ein forvente at indeksering av kyrkjebøker kjem i gang att? (3) (Publisering utan indeksering har vel vore mogeleg heile tida?)

 

(1) Verktøyet finnes ennå, men lagringssystemene for bildefilene er endret, med den konsekvens at verktøyet ikke klarer å vise bildefilene som skal indekseres.

 

(2) Det er det dessverre umulig for meg å si noe om. Jeg kan forsikre om at jeg har bekjentgjort situasjonen.

 

(3) Ja, publisering uten indeksering er en mulighet, men det vil innebære at jeg må behandle alle bildefilene i et kirkebok likt mht. fritt tilgjengelig/sperret. I praksis vil det si at kirkebøker som har sluttår etter 1920 vil bli sperret i sin helhet. Om det ikke blir noen løsning på (2) innen rimelig tid, vil slik publisering kanskje tvinge seg fram av ymse årsaker. Personlig håper jeg å unngå det, fordi det vil medføre en del "unødvendig" arbeid, og dessuten vil det kunne være vanskelig å nå ut til alle brukere med informasjon, slik at det nokså sikkert vil bli en strøm av spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringa. Eg håpar at det er mogeleg å få sett programmerarar til å få oppdatert indekseringsverktøyet raskt, slik at det blir ei løysing på (1) og (2) og at ein slepp (3) som naudløysing.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.