Gå til innhold
Arkivverket

Andre verdenskrig - Slektsgranskning


Sebastian Sverkmo
 Del

Recommended Posts

Hei! 

Er helt ny til slektsgranskning og veldig usikker på hvilken ende av tråden man skal starte på! Foreløpig holder jeg på med en fordypningsoppgave i historikk, og har fått utdelt en oppgave om å grave i våre forfedres historikk, under andre verdenskrig. 
Mine tippoldeforeldre er dessverre gått i graven, men har hørt med mine besteforeldre, og fått en liten historietime fra dem, om hva de husker og bilder. - Fant blant annet ut at min tippoldefar fikk deltagermedaljen for sin innsatts i felttoget fra 10 - 29 april. 1940. - Og at tippoldemor ble slått av tyskerne med balltre fordi hun nektet å være tjenestepike (hun slet med hoften i alle år etter det). Mer enn det husker de særlig ikke, det var ikke så mye prat og fokus på krigen etter den var over, ifølge dem.


Etter en haug med granskning gjennom arkiver, dokumenter, nettsider og bøker, og mye om og men. Ser det ut som at min oldefar var med i en operasjon i  2.divisjon i oppland, der de kapitulerte 29.april. - Dette blir nesten bare ett skudd i blinde, da dette var den eneste hendelse den dagen i forbindelse med norsk militært kapitulasjon. - Var også den datoen som var markert i deltagermedaljen han fikk utdelt. (10 - 29 april.)


Jeg får 0 søkertreff, når jeg søker på navnet hans. Omtrent over alt. Om det er jeg som er en ''mupp'' og ikke klarer å søke, eller om det faktisk er lite informasjon fra den tiden. Vet jeg ikke. - Om jeg ikke tar feil, var vel tyskerne veldig hissig på hva som ble publisert og ikke. Og dermed måtte nyttig informasjon deles i skjul og forskjellige metoder, og tipper at ''dagbøker'' ikke var det som oftest ble prioritert. PS: Fant han i personsøk i digitalarkivet, når og hvor han ble født og døde, men ikke noe mer enn det.

Navn: 

Ragnvald Gromstad (1916, 09-22 - 1989, 12-06)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltagermedaljen er dårlig dokumentert i arkivene våre. Lister over dem som var kvalifisert til Deltagermedaljen er lagt ut på Digitalarkivet, men da må man vite hvilken militær avdeling personen tilhørte:

 

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000001365727&start_year=&end_year=&text=

 

Hvis du sender en henvendelse til Arkivverket, går det an å gjøre et oppslag i arkivet etter Justisdepartementet, Oppgjørsavdelingen og se om det finnes noen opplysninger i Effektkontoret, som er omtalt i lenken ovenfor. Da oppgir du navnet på personen du leter etter og at han deltok i felttoget 1940. Her er skjemaet du kan bruke: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Deltagermedaljen er dårlig dokumentert i arkivene våre. Lister over dem som var kvalifisert til Deltagermedaljen er lagt ut på Digitalarkivet, men da må man vite hvilken militær avdeling personen tilhørte:

 

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000001365727&start_year=&end_year=&text=

 

Hvis du sender en henvendelse til Arkivverket, går det an å gjøre et oppslag i arkivet etter Justisdepartementet, Oppgjørsavdelingen og se om det finnes noen opplysninger i Effektkontoret, som er omtalt i lenken ovenfor. Da oppgir du navnet på personen du leter etter og at han deltok i felttoget 1940. Her er skjemaet du kan bruke: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

 

Tusen takk, Grethe =)! 
Dette hjalp veldig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vanlig at krigsopplevelser ikke ble snakket om. Min farfar blant annet ville ikke snakke om sitt bidrag, så faren min vet lite, og heller ikke han har snakket om det før nå (faktisk i forrige måned!) 

 

Jeg vil foreslå at du kontakter Forsvarsmuseet dersom du ikke allerede har gjort det. Kan hende de vet noe, eller har noen tips. Ellers er det mye kunnskapsrike mennesker i lokale historielag.  Du kan f. eks. kontakte Bamble historielag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.