Gå til innhold
Arkivverket

Ny slektsgransker i disse korona tider.


Per Jarle Kvenild
 Del

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har nå på få dager kommet tilbake til min Tippoldefar,Men...

Plutselig er det dukket opp etternavn som ikke har sammenheng med min Oldefar.

Min bestefar er Trygve Johansen Kvenild...F.14/9-1894. Født i Kolvereid kommune.

Min Oldefar er   Johan Kristensen Kvenild..F.21/7-1844. Født (Klæbo)-(Tiller)Har også brukt ..Rosten og Ramstad i navnet i ulike dokumenter.

Hans far Min Tippoldefar stå oppført som far i gifte dokumenter for min oldefar Men navnet hans er

Kristen Olsen ikke funnet noen opplysninger om fødested og datoer.

Så jeg sjønner hvorfor min oldefar heter Kristensen..Kanskje...men hvor kommer Kvenild Fra?

Og hvordan kan jeg komme lengre tilbake i slekten?

Det som jeg synes er viktig er farsleddet bakover og bosteder for å finne mine "Røtter" og

Eventuelt oppsøke steder eller gårder der mine forfedre har bodd.

På forhånd takk til de som måtte finne tid til å hjelpe en stakkars fersking med dette.  

 

Per Jarle Kvenild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvenild er en gård i Tiller, så da var vel din oldefar født der eller vokste opp der og fant det passende å ta det som etternavn da navneloven av 1923 kom og krevde at alle skulle ha et slektsnavn. 

 

Dåpen til oldefar Johan er nr. 3 her - https://www.digitalarkivet.no/kb20070920620160

Mor bodde på Rosten i Tiller mens far var en Christen Olsen Wæstrøm fra Levanger.

Endret av Frank H. Johansen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen til dine besteforeldre i Nærøy her - https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001446159

Selv om din bestefar var født på Rosten, har han nok bodd på Kvenild seinere i livet - før han flyttet til Nærøy.

 

Ved folktellingen 31.12.1875 var han logerende graastensmurer i Namsos - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052382001394

Endret av Frank H. Johansen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Per Jarle Kvenild skrev:

Heisann.

Jeg har nå på få dager kommet tilbake til min Tippoldefar,Men...

Plutselig er det dukket opp etternavn som ikke har sammenheng med min Oldefar.

Min bestefar er Trygve Johansen Kvenild...F.14/9-1894. Født i Kolvereid kommune.

Min Oldefar er   Johan Kristensen Kvenild..F.21/7-1844. Født (Klæbo)-(Tiller)Har også brukt ..Rosten og Ramstad i navnet i ulike dokumenter.

Hans far Min Tippoldefar stå oppført som far i gifte dokumenter for min oldefar Men navnet hans er

Kristen Olsen ikke funnet noen opplysninger om fødested og datoer.

 

Kvar fann du Johan fødd?

Dersom han var fødd i Klæbu/Tiller, skulle han stå her:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 618/L0441: Ministerialbok nr. 618A05, 1843-1862, s. 2
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050608030703

(Tiller var annekssokn til Klæbu, denne protokollen gjeld begge sokna).

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Frank H. Johansen skrev:

Kvenild er en gård i Tiller, så da var vel din oldefar født der eller vokste opp der og fant det passende å ta det som etternavn da navneloven av 1923 kom og krevde at alle skulle ha et slektsnavn. 

 

Dåpen til oldefar Johan er nr. 3 her - https://www.digitalarkivet.no/kb20070920620160

Mor bodde på Rosten i Tiller mens far var en Christen Olsen Wæstrøm fra Levanger.

Klarer du å tyde 

 

45 minutter siden, Frank H. Johansen skrev:

Kvenild er en gård i Tiller, så da var vel din oldefar født der eller vokste opp der og fant det passende å ta det som etternavn da navneloven av 1923 kom og krevde at alle skulle ha et slektsnavn. 

 

Dåpen til oldefar Johan er nr. 3 her - https://www.digitalarkivet.no/kb20070920620160

Mor bodde på Rosten i Tiller mens far var en Christen Olsen Wæstrøm fra Levanger.

Hei Frank Tusen Takk for tilbakemeldinger...Klarer du å tyde Tippoldemors navn i dåpsdokumentene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Per Jarle Kvenild skrev:

Klarer du å tyde 

 

Hei Frank Tusen Takk for tilbakemeldinger...Klarer du å tyde Tippoldemors navn i dåpsdokumentene?

 

Foreldrene er oppgitt til å være Ungkarl Christen Olsen Wæstrøm fra Levanger sogn og pige Martha Johansdtr Rosten.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Frank H. Johansen skrev:

 

Foreldrene er oppgitt til å være Ungkarl Christen Olsen Wæstrøm fra Levanger sogn og pige Martha Johansdtr Rosten.

Dette blir Morro jeg ser at Far er ungkar Christen Olsen Vestrøm

                                            Mor pige          Martha Johansdatter Rosten....

finner ikke fødselsdato for disse 2 men finner ett vedlegg og merknad fra Mor her i dåpsprotokoller.

                                                         

Merknader:
Af Barnets Moder. Barnefaderens 2det Leiermaal, Pigens 1ste.
så her må vel Christen ,mest sannsynlig ha en Løsunge til?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Per Jarle Kvenild skrev:

Dette blir Morro jeg ser at Far er ungkar Christen Olsen Vestrøm

                                            Mor pige          Martha Johansdatter Rosten....

finner ikke fødselsdato for disse 2 men finner ett vedlegg og merknad fra Mor her i dåpsprotokoller.

                                                         

Merknader:
Af Barnets Moder. Barnefaderens 2det Leiermaal, Pigens 1ste.
så her må vel Christen ,mest sannsynlig ha en Løsunge til?

Ja, det hadde han jo da. 

 

Kan være vanskelig å finne, han var tydeligvis mobil. Men nå skal du de fleste av kirkebøkene for denne perioden vær søkbare her i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

 

Skal vel være Westrum eller Vestrum som er et gårdsnavn fra Skogn-Levanger. Både søndre og nordre Westrum.

 

Erling Støre, Vestrum gård, Ekne. - Levanger Fotomuseum / DigitaltMuseum

 

Da finner du kanskje noe i noen av disse bygdebøkene fra Skogn, Westrum/Vestrum er sikkert omtalt i noen av disse. Hvis Christen Olsen har røtter på disse gårdene. Han kan også ha bare jobbet der som dreng en stund og tatt navnet av den grunn.

 

Mulig, mulig, ellers så høres jo "Wennstrøm" litt svensk ut.

 

Har gjort noen generelle søk her i DA og ikke funnet så mange, men det har tydeligvis vært en familie med Wennstrømmer i Meråker på et tidspunkt

 

image.png.e8dc7768e5a378caa34e0be04e73f6b3.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Frank H. Johansen said:

"Wennstrøm"

 

Det står vel ikke "Wennstøm" og helt tydelig fra Levangerskogn. så jeg vil si at sannsynligheten taler for Vestrum eller Wæstrøm som en inntrønder ville sagt i Trondheims området.

 

image.png.cd1b65936d9ebea1822105b052ffa99f.png

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Frank H. Johansen skrev:

 

Mulig, mulig, ellers så høres jo "Wennstrøm" litt svensk ut.

 

Har gjort noen generelle søk her i DA og ikke funnet så mange, men det har tydeligvis vært en familie med Wennstrømmer i Meråker på et tidspunkt

 

image.png.e8dc7768e5a378caa34e0be04e73f6b3.png

 

Ser bare han skrives inn med Wæstrøm og westrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

 

Det står vel ikke "Wennstøm" og helt tydelig fra Levangerskogn. så jeg vil si at sannsynligheten taler for Vestrum eller Wæstrøm som en inntrønder ville sagt i Trondheims området.

 

image.png.cd1b65936d9ebea1822105b052ffa99f.png

Klarer man å finne Fødselsdato evt far til han? via nett eller må man begynne å tråle bøker på statsarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig uten å ha noe fødselsår å gå ut ifra, Christen kan jo være alt fra 20 til 50 år i teorien i 1844 og faren Ole er jo et vanlig navn.

 

Kan du finne noen spor i konfirmasjon eller gifte til sønnen, om Christen Olsen sin videre skjebne, eventuelt klare å finne hans første fødte som kan gi mer spor om Christen.

 

Jeg sjekket raskt 

Kunne ikke finne noe opplagte spor på Vestrum gårdene.

Markabygda og Ekne (nb.no)

 

 

 

Endret av Oddgeir Fossli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oddgeir Fossli skrev:

 

Det står vel ikke "Wennstøm" og helt tydelig fra Levangerskogn. så jeg vil si at sannsynligheten taler for Vestrum eller Wæstrøm som en inntrønder ville sagt i Trondheims området.

 

image.png.cd1b65936d9ebea1822105b052ffa99f.png

 

Huh! Der har jeg jaggu klart å bli lurt av mine egne øyne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Per Jarle Kvenild skrev:
Merknader:
Af Barnets Moder. Barnefaderens 2det Leiermaal, Pigens 1ste

 

Jeg finner ikke denne merknaden ved Johans dåp...? Jeg ser bare den på bildet under.

 

 

E6842456-EFD2-41D9-974A-993959A24F94.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe videre spor etter Johan sine aner i bygdeboken for Nærøy, men ser ut som det kan være en stor etterslekt i USA med 4 utvandret barn.

 

Nærøy bygdebok. Bind II : Gårder og slekter i søndre del av Kolvereid, 1600-1964 (nb.no)

 

 image.png.b41e0cbf3a7a6c9d35483736b7baa4b3.png

 

image.png.485a689dfb38d623e41a3013bdb7b9fc.png

Endret av Oddgeir Fossli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

Ikke noe videre spor etter Johan sine aner i bygdeboken for Nærøy, men ser ut som det kan være en stor etterslekt i USA med 4 utvandret barn.

 

Nærøy bygdebok. Bind II : Gårder og slekter i søndre del av Kolvereid, 1600-1964 (nb.no)

 

 image.png.b41e0cbf3a7a6c9d35483736b7baa4b3.png

 

image.png.485a689dfb38d623e41a3013bdb7b9fc.png

Min Farfar Jakob Johansen Kvenild dro også noen år over til Usa ..dro i 1915 via xania dvs christiania..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Per Jarle Kvenild skrev:

 

Det var ministerialboka de hadde transkribert, ja. Fant den nå:

Sør-Trøndelag fylke, Klæbu, Tiller i Klæbu, Ministerialbok nr. 618A05 (1843-1862), Fødte og døpte 1843-1844, Side 77
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050608030744

(Nr. 5)
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev du var mest interesert i farslinjen, men jeg nevner dette alikevel.

 

Ved konfirmasjon til Johan i 1859 i Tiller er det en detalje angånede morens navn som ikke er nevnt ved fødsel, som kan hjelpe til med å identifisere henne.

Nemelig at hun har to fornavn Martha Gurina. 

 

Kirkebøker: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 621/L0458: Klokkerbok nr. 621C01, 1816-1865, s. 274 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

image.thumb.png.00c64cce6fc4694611507a1f46dcb2a8.png

 

 

Kirkebøker: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 618/L0441: Ministerialbok nr. 618A05, 1843-1862, s. 140 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

image.thumb.png.06cf95b45a4496e64fd472c136a49ed0.png

 

 

Ministralboken har litt andre opplysninger, men også en detalj nemlig "etternavnet" Tanumsplassen på Johan.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.