Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kirkebok, Lademoen 1909


Mari Anne Hove
 Del

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har problemer med a tyde deler av denne boken, det gjelder nummer 68. Det er mine oldeforeldre, begge hadde vaert gift allerede.  Jeg kan ikke tyde den delen bakerst hvor det star hvordan tidligere ekteskap er opplost.  Han var enkemann, men jeg kan ikke finne noe om hennes forste ekteskap. 

 

All hjelp mottas med takk :) 

 

Kirkebøker: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 605/L0255: Klokkerbok nr. 605C02, 1908-1918, s. 18 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik leser jeg dette:

 

68 | Sept 11 | 2 | 2 | Johan Edvard Moe/Hansine Magrethe Johansen | Løsarbeider/Indher.v. 11/Kafevertinde Indherv. 11 | Levanger /Aafjorden | 1868/1876 | Ørkedal 1883/Aafjord 1891 | Johan Peter Moe, Arbeidsmd. /Helmer Krognes(?), gardbr. | Ingebrigt Skjølberg, Millemo lp. Isak Rasvoll(?) Indhrv. 53 | Lyst 5/9 | - | Att. fra Thjs skifteret af 3 sept. 09 / do fra Aafjorden lensmand af 23/8 09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho vart gift i 1898, i Trondheim - men vigsla meld til soknepresten i Åfjord og ført inn der også (sidan ho høyrde til der):

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 655/L0681: Ministerialbok nr. 655A10, 1895-1907, s. 162
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10051102210120

 

ektemannen heitte Johan Hansen, f. 1862

Finn han ikkje død i Å sokn (Åfjord prg) 1900-1909.   Du må sjå om du finn dei i FT1900. Trondheim?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fann dette i kveld.   Eg har skreve litt om Granoddan i Sørdalen i Åfjorden der Hansine budde ilag med den første mannen sin, Johan Hansen (1862-1905) i åra 1898 - 1905.  Granoddan var den tida ein liten gard, men trearbeid og fiske betydde vel meir for inntekta deira.  Johan og Hansine fekk 4 barn ilag som eg har namna på.  Alle flytta frå Granoddan da Johan døde, og bruket vart slåtteeng og utmark for folk på Breivollsgardane i Sørdalen.  I dag ligg det 4 hytter der.  Det finst ikkje dyrka jord i Granoddan lenger, og Sørdalsvegen går beint gjennom over det som ein gong var dyrka land.   

   Slekta til Hansine finn vi bygdebøkene for Åfjord.  Krogsnesset er eit bruk som vi finn der.  Har ikkje bøkene heime akkurat no, men trur det skal være greit å finne noko der om du ønsker det. 

 

Vennleg helsing

 

Terje Breivold

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.