Gå til innhold
Arkivverket

Er Bergen stiftamtstue 1690-tallet tilgjengelig i Digitalarkivet?


Thomas Johansen fra Kvæfjord
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg ser etter dokumentene fra Nordlands amt, nærmere bestemt Senja fogderi, fra 1690-tallet, og ser i Arkivportalen at Nordlands amt er under Bergen stiftamt fra 1692. Dermed ser jeg etter regnskaper og antegnelser fra Bergen stiftamtstue fra 1692 og framover. Finnes disse tilgjengelig i Digitalarkivet (i så fall hva må jeg søke på?), eller må jeg til Riksarkivets lesesal for å få tilgang til disse?

På forhånd takk for svar,

vh Thomas Johansen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian Hunskaar, takk for svar men du tolker meg dessverre feil. Spørsmålet mitt er akkurat så presist som det var formulert: Jeg er interessert i dokumentene fra Nordlands amt i regnskaper og antegnelser fra Bergen stiftamtstue fra 1692 og framover. Fogderegnskapene kjenner jeg godt til og har sett gjennom. Men jeg vet fra andre kildehenvisninger at det finnes dokumenter fra Senja fogderi, Nordlands amt som ligger i regnskapene fra Bergen stiftamtstue og som ikke finnes i fogderegnskapene. At det finnes slike regnskaper fra Bergen amtstue, og som inkluderer Nordland fra 1692, vet jeg herfra: Bergen stiftamt (NO--- - no-a1450-01000000007508) (archivesportaleurope.net)  Jeg lurer altså på om disse også finnes tilgjengelig i Digitalarkivet eller om jeg må på Riksarkivets lesesal for å få tilgang til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager misforståelsen. Av din lenke ser jeg at det dreier seg om arkivet RA/EA-4065 Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Hovedkasseregnskaper, som du finner katalogen for her: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000000007508

 

Bergen stiftamt er serie Rf i dette arkivet: https://www.arkivportalen.no/search?under=RA%2FEA-4065%2FRf

 

Det ser ut til at det ikke er nærmere spesifisert hva hver enkelt pakke/boks med regnskap inneholder. Katalogen på archivesportaleurope.net er for øvrig en kopi av katalogen på arkivportalen.no.

 

Et arkivsøk i Digitalarkivet (https://media.digitalarkivet.no/db/browse) viser at det dessverre ikke er digitalisert noe fra dette arkivet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.