Gå til innhold
Arkivverket

Christophine Elise Michelsen - Oldemor på avveie


Bjørn Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Min bror har brukt mye tid på å kartlegge familien så vi har skaffet oss oversikt over det meste på begge sider. En sak står imidlertid uløst og det gjelder vår oldemor på forsiden, Christophine Elise Michelsen, f 31.12.1859 i Bergen. Det vi vet er at hun fødte en datter (vår mormor) i 1896 i Christiania (hele familien bodde i Bergen) og at dette ble gjort på grunn av at hun ikke var gift.  Barnet vokste opp hos sine besteforeldre i Bergen ( Christian Gjerdt Michelsen, Elise Michelsen) mens Oldemor, som da var 35 år, forsvant helt til hun dukker opp hos emigrasjonsmyndighetene i Bergen i 1902.  Det eneste som står at hun skal reise med Cunard. Der stopper siste sikre spor.  I familien ble denne historien, inkl identitet til barnefaren, bevoktet som en statshemlighet og siste gjenlevende søster nektet å fortelle sannheten selv på sitt dødsleie.  Hvorfor hun reiste fra sin datter får vi sikkert aldri vite men det hadde vært veldig fint å få klarhet i hvor hun reiset og hva som skjedde med henne.  Jeg har foreløpig sjekket endel registrer for emigrasjon/imigrasjon i Liverpool og New York men jeg finner ingen med en sannsynlig navnkombinasjon som ankom i 1902 og som var født i 1859 i Bergen.  Hvis noen har noen tips om hvor jeg kan begynne å lette ville jeg satt stor pris på det.

 

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje reist med venninnen til England, eller?      (Barnet er Liv Olaug Andersen f. 1895 Kristiania, nevnt i ft Bergen 1900?)
https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037324004744

 

Men venninnen er fortsatt i Norge i 1910:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:DXCM-65W2

 

Far til venninnen, Mogens Backlay, født på Hafslo 1821. 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:DXCM-65W2

Endret av Jarl B Haagensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Oddgeir Fossli said:

Er dette riktig, er det vel samme mann vi finner her, som er født 1860 i Kjøbenhavn. Det vil kunne være de tre første på denne listen av 4 personer. Det er skuespiller Edvard Marius Andersen.

 

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=edvard+marius&lastname=andersen&birth_year_from=1858&birth_year_to=1862&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en skuespiller som heter Edvard Marius fra Danmark som er i Norge:

 

Edevard Marius Andersen - Klokkerbok for Strinda prestegjeld, Lade sokn 1878-1894 (1660P) - Digitalarkivet

 

De har et dødfødt barn 

Eduard Marius Andersen - Ministerialbok for Trondheim prestegjeld, Domkirken sokn 1877-1891 (1601M2) - Digitalarkivet

 

Men så har han en datter Gyda som døde før kirkedåpen i Oslo:

 

Marius Edvard Andersen - Ministerialbok for Johannes prestegjeld 1882-1896 (0301M8) - Digitalarkivet

 

Med Kristofine Elise f. Andersen !! litt for lik Elisa Kristine til å være en tilfeldighet kanskje, eller et blindspor??

 

image.thumb.png.cfb98473c107842df06198f89f4d95fb.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at min mormor (uekte datter av Christophine Elise Michelsen) het Liv Olaug.  Spennende med "sidst værende i Amerika".  Det er jo en bekreftelse på at det var dit hun dro.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du (ganske sikkert) sammen mann i FT i 1880 i Kjøbenhavn, skuespiller Edvard Marius Andersen, 19 år, sønn av Johan Andersen Karby og husru Cecilie.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS21-TWH9-G?i=340

 

Dette er da sikkert dåpen, der han er født 17 Sep 1861. https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QG35-WVVY?treeref=LRHF-SSY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun reiste nok alene ingen som reiste sammen med henne med Cunard på samme dato:

 

I 1902 brukte de omkring 15 dager fra Trondheim til New York, så sikkert ett par dager kortere fra Bergen kommer vel ann på transittiden i sannsynligvis Liverpool. 

 

image.thumb.png.b9233d9e7a460657859ae180d9ea794a.png

 

Så da skulle hun ha ankommet Amerika rundt den 15-20 desember i 1902, hvis hun reiste uten en stopp i England.

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at ingen ved det navnet, eller bare Elise Michelsen, ankommer New York i 1902.  Er det andre steder å lete enn i registerne til Ellis Island?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg funnet min Oldemor i Chicago.  Hun døde 15.12.1919 under navnet Elise Kling(f. Michelsen) så hun har tydeligvis giftet seg .  Er det noen som vet om steder jeg kan søke på eksteskap, begravelser etc i Chicago?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer.  Etter mange timer.... prøver å finne ut mer om henne i Chicago men jeg har ikke funnet noen gode steder å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg jobber med Scenewebarkivet - et nasjonalt scenekunstarkiv. Denne tråden var veldig nyttig. Nå fikk vi svar på noen ting vi lurte på om Elise Michelsen. Her kan dere se hva hun gjorde på Den Nationale Scene:  https://sceneweb.no/nb/artist/58688/Elisa_Michelsen

 

Som dere ser har hun også vært med i Olaus Olsens Theaterselskap. I hvert fall i 1889. Dette var et omreisende teaterselskap, hvor bla. det jobbet flere dansker. Mulig er det her hun møtte Marius Edvard Andersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!  Jeg tror det riktige navnet på denne direktøren til det reisende teateret fra København var Claus Olsen.  Det er veldig sannsynlig at min oldemor traff Eduard Marius Andersen når dette kompaniet var innom Bergen og at hun ble med på reisen.  Jeg har dokumentasjon på at hun ikke var fornøyd med rollene hun fikk i Bergen så hun så vel dette som et springbrett til en større karriere.  Jeg har funnet ut veldig mye om dem begge.  Det eneste jeg mangler er et bilde av Eduard Marius Andersen. Han var såpass mye i avisene og var tydeligvis glad i oppmerksomhet så det burde finnes et portrettbilde i en eller annen samling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.