Gå til innhold
Arkivverket

Olai Ovenstads militærbiografi på nett. Begrenset adgang.


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Noen som kjenner til dette?

 

Jeg har brukt bøkene hans i flere år. I dag skulle jeg sjekke noe, men det gikk ikke. Nå har det blitt begrenset adgang til dem.

De ble publisert av Norsk slekthistorisk forening i 1948/1949.

Jeg forstår det som at det er Norsk slekthistorisk forening som kan være årsaken til at dette har skjedd.

Men hvorfor plutselig nå, etter så mange år hvor de har vært "fri", og det kunne nesten ikke skje på et verre tidspunkt enn nå. 

 

Jeg er ikke sikker, men jeg sitter med et svakt minne om at dette har skjedd en gang før.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O. Ovenstads militærbiografier var vel publisert som en ‘flip-bok’ som det skrives om her:

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje @David Widerberg Howden kan si noe om det? Jeg ser at O. Ovenstad er publisert med medlemstilgang 15/2-2021:

 

15/2-2021 (flash->HTML5)

  • Nyquist, Johan: Østoplandske infanteriregiment nr 5 1789 til nu (Oslo 1928) (medlem)
  • Ovenstad, Olai: Den norske hærs officerer fra 18. januar 1628 til 17. mai 1814 (medlem)
  • Militærkalender 1863 (medlem)
  • Militærkalender 1867 (medlem)
  • Militærkalender 1870 (medlem)

 

https://www.genealogi.no/siste-publiseringene-nsf/

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olai Ovenstads militærbiografier var det jeg som skannet i sin tid, og de har alltid ligget på NSFs medlemssider. De har ikke vært åpen for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars O. Wangensteen skrev:

Olai Ovenstads militærbiografier var det jeg som skannet i sin tid, og de har alltid ligget på NSFs medlemssider. De har ikke vært åpen for alle. 

 

Kjernen i spørsmålet er nok at de har vært fritt tilgjengelige på nb.no, men at de ikke lenger er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vere at arvingane har reservert seg mot at bøkene er tilgjengelege på nb.no (det kan dei gjere).

Etter Lov om opphavsrett er vernetida 70 år etter at forfattaren er død.

Ovenstad døde i juni 1954 https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Olai_Ovenstad  -dvs. at vernetida tek slutt om vel 3 år.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ja, jeg kan iallfall oppklare noe, som forening har vi for mange år siden, reservert oss mot at våre publikasjoner legges åpent ut på nb.no da disse fortsatt har en salgsverdi for oss. Hva som ikke legges ut åpent av Nasjonalbiblioteket er basert på reservasjonslistene hos Kopinor, men ifølge nb.no hadde akkurat denne og et par andre ved en feil nylig falt ut av listen (men etter det jeg leser har denne tittelen, faktisk vært tilgjengelig en god stund).

 

«(NB-Kopinor-)AVTALENS OMRÅDE 
§ 2 
Avtalen gjelder digital formidling av trykte bøker utgitt i Norge til og med år 2000, herunder oversatt litteratur. Materiale hvis opphavsrettslige vernetid er utløpt omfattes ikke av avtalen» Vernetiden gjelder 70 år etter opphavspersons død, eller der det er flere bidragsytere, 70 år etter lengstlevende opphavspersons død.

 

Denne utgivelsen tror jeg har vært utgitt som vedlegg til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift og ble som Lars Ove nevner digitalisert for endel år siden og lagt ut på våre medlemssider. Men jeg kan se på om vi skal legge den ut som PDF for salg i nettbutikken.

 

Ellers er det Anne-Lise viser hentet fra oversikten over det som sist er publisert på nettsidene:  https://www.genealogi.no/siste-publiseringene-nsf/ jeg er nemlig i gang med å republisere alle eldre Flipbøker, da disse var publisert i Flash og holder i tillegg på med en opprydding av gamle filer på serveren (HTML, access o.a.) som er sårbare for angrep og som er utdaterte. Slik at vi får et godt system for de nye nettsidene som vi holder på å bygge nå.

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel eit spørsmål om utgjevar (her NSF evt. NST) har nokon rett som gjev reservasjonsrett etter avtalen med Kopinor.

(det er berre sagt  "rettighetshavere", §7  https://www.kopinor.no/avtaletekster/bokhylla-avtalen )

 

Det er forfattaren som har opphavsrett og ein forlagsavtale er klart avgrensa til akkurat det som står i avtalen.

Men det kan vere at Ovenstad i si tid overførte eller testamenterte opphavsretten til NSF?

Eller at slektningane (arvingane) har reservert seg.

 

Dersom nokon bryr seg, kan dei evt. pirke litt i materien - så kan det vere at bøkene vert tilgjengelege på nb.no likevel.

På den andre sida trur eg neppe NB vil bruke tid på å krangle med NSF eller andre om dei siste tre åra før frisleppet.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Lars O. Wangensteen skrev:

Olai Ovenstads militærbiografier var det jeg som skannet i sin tid, og de har alltid ligget på NSFs medlemssider. De har ikke vært åpen for alle. 

 

Du skannet den neppe inn slik at alle mellom J og M mangler i flip opp boken. Noget er feil.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lars Østensen skrev:

 

Du skannet den neppe inn slik at alle mellom J og M mangler i flip opp boken. Noget er feil.....

Skal sjekke om jeg kan ha de manglende sidene, mulig ikke alt kom med da jeg laget den nye flipboken. Men uansett takk for at du gir beskjed.

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Skal sjekke om jeg kan ha de manglende sidene, mulig ikke alt kom med da jeg laget den nye flipboken. Men uansett takk for at du gir beskjed.

 

Er det mulig å få inn en søkefunksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Lars Østensen skrev:

 

Er det mulig å få inn en søkefunksjon?

Søkefunksjon skal du kunne finne nederst i menyen (litt bortgjemt, men den finnes), filene skal være kjørt i OCR for å få de søkbare, hvis ikke det fungerer så får jeg ta en ny runde.

Ellers trenger jeg svar på forrige epost (brukernavn).

 

Ser ut som det mangler noen sider i originalfila jeg hadde hos meg, men skal se om vi kan finne det som mangler.

BA4D07F2-D18D-4128-95F6-6B8348DF701C.png

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Søkefunksjon skal du kunne finne nederst i menyen (litt bortgjemt, men den finnes), filene skal være kjørt i OCR for å få de søkbare, hvis ikke det fungerer så får jeg ta en ny runde.

Ellers trenger jeg svar på forrige epost (brukernavn).

 

Ser ut som det mangler noen sider i originalfila jeg hadde hos meg, men skal se om vi kan finne det som mangler.

BA4D07F2-D18D-4128-95F6-6B8348DF701C.png

 

Glimrende! Takker!

 

Jeg trenger opplysninger fra den delen av boka som mangler så det er årsaken til at jeg maser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hej,

 

Langt de fleste officerer, som nævnes i Ovenstads bog, findes også i

J.C.W. Hirsch' "Fortegnelse over danske og norske Officerer med Flere fra 1648-1814".

Disse håndskrevne bøger er nu lagt ud på Danske Slægtsforskeres online bibliotek.

Her er en liste over, hvad der indtil nu er lagt ud:

Alle online | Slægtsforskernes Bibliotek (slaegtsbibliotek.dk)

 

På arkivalieronline.dk - under Militær og forsvar -findes de samme oplysninger som registerkort.

 

Hilsen,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Berit Frank Pagh skrev:

 

Hej,

 

Langt de fleste officerer, som nævnes i Ovenstads bog, findes også i

J.C.W. Hirsch' "Fortegnelse over danske og norske Officerer med Flere fra 1648-1814".

Disse håndskrevne bøger er nu lagt ud på Danske Slægtsforskeres online bibliotek.

Her er en liste over, hvad der indtil nu er lagt ud:

Alle online | Slægtsforskernes Bibliotek (slaegtsbibliotek.dk)

 

På arkivalieronline.dk - under Militær og forsvar -findes de samme oplysninger som registerkort.

 

Hilsen,

Berit Pagh.

 

Takker og bukker!

 

Jeg leter etter en Abel Lemmichen som omtales slik i 1719;

 

"Ditto som forbemelt fremkom for retten forrige Capitain des armes Abell Lemmechen, og offentlig forklarede, at saa  som hand forleden aar effter hans afgangene sahl: Broder Hans Pedersen Lemmechens effterlatte ......."

 

Mistenker at hans grad er overdrevet siden han tydeligvis ikke finns.

 

Aha: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Capitaine_des_armes

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.