Gå til innhold
Arkivverket

Gammelt tema: Slekta rundt Isak Olsen Gjengset f. ca. 1601 Straumsnes Nordmøre


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Viser til dette temaet:   

Jeg er sjelden her inne nå, men fant noe som jeg kan legge inn her for den som tross alt er interessert: https://media.digitalarkivet.no/view/65976/5

 

  Her er det odelsgods etter Tore Vulvigen som er nevnt, og også to som har del i dette, nemlig Augustinus Isaksen Gjengset og Isak Jonsen Hellesfjord. Sistnevnte var altså bosatt i Hellesfjorden på Smøla og var gift med Margrethe Olsdatter. Skiftet etter Isak Jonsen er her:https://media.digitalarkivet.no/view/24638/160

 

  Isak var en sønn av Jon Eriksen Hellesfjord og kona Birthe Olufsdatter/Olsdatter. 

 

  

 

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problem med å lese teksten, men står det ikke at Tore (Haftorsen?) Vulvik bruker en sag på Vulviks grunn. Sagen står på odelsgrunn hvor de som har odel er Augustinus Isaksen Gjengset og Isak Johnsen Hellesfjord?.

 

Augustinus Isaksen Gjengset er vel sønn av Isak Olsen Gjengset f.ca.1601 og Synef Knudsdatter

Isak Johnsen Hellesfjord er sønn av John Eriksen Hellesfjord og Birthe Olsdatter

 

Kanskje Isak Olsen Gjengset er bror til Birthe Olsdatter Hellesfjord

 

Kjente navn i brukt i slekta på Gjengset (Isak og og Haftor) dukker opp her.

Endret av Torkild Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er jo "adkomstbrev på sager" dette gjelder, så det er helt riktig det du skriver. Jeg fant dette bare tilfeldig og la det inn her, rett og slett fordi det kunne være et lite spor for den som var interessert. Jeg er nok ikke så interessert i dette for egen del. Isak Jonsen Hellesfjord var jo også gift med en "Olsdatter", nemlig Margrethe, om det er her "linken" ligger. Jeg vet ikke. De som ønsker det, kan jo spekulere på det. 🙂 Ellers var det minst to damer som hadde sine aner fra Ulset i Straumsnes og til Smøla i denne tiden, men de havnet på nabogården til Hellesfjorden, Nelvika, bare så det også er sagt.

Endret av Kjell Fredly Smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.