Gå til innhold
Arkivverket

Carl Christopherson Lund, fødd i Noreg 2.7.1858 - skal ha utvandra i 1878 til Chicago, IL - nokon som veit kven han var? - frå Haugesund?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gunnhild «Julia» Hansdotter frå Rønnei i Luster (1863-1943) utvandra til Amerika i 1883 og gifte seg i Chicago, IL 25.10.1886 med:

 

Carl Christopherson Lund

 

Han vert oppgjeven vera fødd i Noreg, kan henda i eller nær Haugesund(?) 2.7.1858 og utvandra til Amerika i 1878(?).  Han døydde i Chicago, IL 2.4.1924.

 

Gunnhild var ein tur på vitjing til Noreg i 1914, men parfolket budde elles i Chicago, IL levetidi ut.

 

Er det nokon som dreg kjensel på Carl og kan fortelja meg:

 

* Fullt namn?

 

* Dato og stad for fødsli hans?

 

* Utvandringsåret?

 

* Fulle namn på foreldri hans med yrke, bustad og opphav?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Carl Martin Kristoffersen født 1858-07-02 på Brunlanes, nr 60, til Kristoffer Larsen Lund:

https://media.digitalarkivet.no/view/1239/115
 

Han bor på Lund i FT1865/1875:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038122004161
https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052154003755

 

Finner ham ikke som emigrert i farten, ei heller som utflyttet fra Berg sogn i Brunlanes. Men han var matros i FT1875, så kanskje han bare "hoppet av" i USA? Jeg finner ham i hvert fall ikke i Norge etter FT1875 ved raskt søk på digitalarkivet. (Tror det er en del utranskriberte dødsfall fra Brunlanes i denne perioden, så han kan jo være der.)

 

Far Kristoffer Larsen Lund døde i 1898, og det er dessverre ingen informasjon om hans sønners bosted i dødsfallsmeldingen (nr 65)

https://media.digitalarkivet.no/view/55367/23

 

Info om familien på Lund i Brunlanes bygdebok (Berg sogn), dessverre ingen info om Carl Martin her heller (men litt bakgrunnsinfo om foreldrene hvis dette viser seg å være rett kandidat):

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2007110604001?page=429

image.png.da74dd2466dc10f1132044a26d1d4ddb.png

Endret av Carl Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Carl Lund

 in the U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969

Name:Mr Carl Lund

Gender:Male

Record Type:Marriage 

Marriage Date:25 Oct 1886

Marriage Place:Chicago, Illinois, USA

Spouse:Julia Hanson

Church Name:Bethania

Church Location:Chicago, Illinois

 

2b5ScreenShot20210302at.png

 

 

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?dbid=60722&h=2120970&indiv=try&o_vc=Record:OtherRecord&rhSource=60722

 

 

Endret av Anton Hagelee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassert på informasjon fra gifte i USA, hvor fødested for brud stemmer er det vel riktig å anta at det stemmer for brudgom også?

 

Da skal Carl være født i Laurvig og uten et farsnavn er det flere kandidater.

 

Bassert på FT1865 og FT1875:

 

image.thumb.png.8e27b6b21dd7c6d195665d2e4a5a9083.png

 

En dødsattest fra USA kunne kanskje ha gitt et videre spor, men de ser ikke ut til å være tilgjengelig på internet.

 

 

 

 

 

 

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT 1900

 

Name: Carl Lund
Age: 41
Birth Date: Jul 1858
Birthplace: Norway
Home in 1900: Chicago Ward 11, Cook, Illinois
Ward of City: 11th
Street: Grand Avenue
House Number: 259
Sheet Number: 5
Number of Dwelling in Order of Visitation: 33
Family Number: 92
Race: White
Gender: Male
Immigration Year: 1878
Relation to Head of House: Head
Marital Status: Married
Spouse's Name: Julia Lund
Marriage Year: 1886
Years Married: 14
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Years in US: 22
Naturalization: Naturalized
Occupation: Janitor
Months Not Employed: 3
Can Read: Yes
Can Write: Yes
Can Speak English: Yes
House Owned or Rented: Rent
Farm or House: H
Neighbors: View others on page
Household Members Age Relationship
Carl Lund 41 Head
Julia Lund 37 Wife
Christ Lund 12 Son
Harry Lund 10 Son
Myrtle C Lund 8 Daughter
Carter Lund 3 Son

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis en kan gå ut fra US FT 1900 har riktig fødselsmåned snevrer det ned til en kandidat som jeg kunne finne.

 

Carl Johan - Ministerialbok for Larvik prestegjeld 1856-1870 (0707P) - Digitalarkivet

 

født 1/7

 

             
1 barn Carl Johan   1858    
2 far Anders Hansen Tømd.     Bøgelien
3 mor Inger Marie Christensen KOne    

 

Da gjenstår det å finne en bekreftelse på at denne utvandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

Bassert på informasjon fra gifte i USA, hvor fødested for brud stemmer er det vel riktig å anta at det stemmer for brudgom også?

 

Da skal Carl være født i Laurvig

 

Brunlanes ligger i Larvik, just saying. 🙂 (Re mitt innlegg over.)

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Carl

 

Lokalkunnaskap og atter lokalkunnskap slår det meste 🙂

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert sannsynlig kandidat i Brunlanes, men den gang var ikke Brunlanes en del av Larvik..

Så det bør vel også søkes etter andre alternativer?

 

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jarleif Nordheim skrev:

Sikkert sannsynlig kandidat i Brunlanes, men den gang var ikke Brunlanes en del av Larvik..

Så det bør vel også søkes etter andre alternativer?

 

Vh Jarleif

 

Selvfølgelig, men jeg nevnte det siden Oddgeirs søk var begrenset til fødested Larvik. Stedsangivelser i USA ble noen ganger litt så som så, så greit å ta med nærliggende prestegjeld hvis man skal ta sikte på å lage uttømmende liste av kandidater.

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Carl Nilsen said:

Stedsangivelser i USA ble noen ganger litt så som så

 

Så altfor korrekt. Trøndere (mitt hovedområde) brukte ofte Trondheim som referanse, Det vel jeg tro skjedde de fleste steder, både da og nå, at man bruker nærmeste største sted som referanse.

 

Og en kilde som underbygger Carl sin kandidat er en C i navnet til Carl her.

 

in the Cook County, Illinois, U.S., Birth Certificates Index, 1871-1922

 

Name: Carl C Lund
Birth Date: Abt 1858
Birth Place: Norway
Gender: Male
Age: 47
Spouse: Julie Hanson
Child: Lund
FHL Film Number: 1288101
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedrulle for Carl Martin Christophersen nr 2590. Rømt i New York 1878

Vestfold fylke, Hovedrulle nr. 7 (1876-1886), Protokollside, Side 85
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090423730465

 

Nr 1159 i Annotasjonsrulle

Vestfold fylke, Annotasjonsrulle nr. 4 (1870-1882), Protokollside, Side 234
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090423700234

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Martin Christophersen f. Lund, Brunlanes 2.7.1858  https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000019461217

 

Får henge meg med de andre her: at det står at han var født i Laurvig, må en ta med en stoooooor klype salt. Som Oddgeir er Trøndelag min hovedbase ( hei, hei vi har dna-treff) Til og med folk fra langt nord i Nord-Trøndelag har Trondheim registrert som fødested etter ankomst USA.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Carl Martin Christophersen Lund ser ut som en ganske sannsynlig kandidat etter Annes funn så tar jeg meg den frihet å legge inn litt mer info om hans opphav:

 

Christopher Larsen født 1818-11-23 til Lars Gulliksen og Maria Eriksdatter, nr 55:

https://media.digitalarkivet.no/view/3071/27

Her fra bygdeboken (Hvåle store, b.nr. 2):

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2007110604001?page=361

 

Anne Marie Paulsdatter født 1822-10-02 til Paul Jacobsen og Inger Marie Larsdatter:

https://media.digitalarkivet.no/view/3071/52

Her fra bygdeboken (Lund, b.nr. 2):

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2007110604001?page=431

Endret av Carl Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg #15:

 

Eg er mektig imponert!  Hjarteleg takk til Carl, Anton, Oddgeir, Jarleif, Anne og Unni for mange spennande og nyttige innlegg!  Heilt fantastisk!

 

Heile opphavet og bakgrunnen til Carl Lund er soleis «på plass», og i denne huslyden manglar eg no berre nokre detaljar om borni deira, eller rettare sagt om ektemakane til to av dei, Christian og Carter.  Her følgjer eit oppdatert manuskript:

 

~~~~~~~~~~~~~~~

 

Gunnhild Hansdotter {Rønnei}, f. {i Luster} 14.3.1863,

Julia Hanson utvandra til Amerika i 1883 og gifte seg i Chicago, Ill. 25.10.1886 med Carl Martin Christopherson frå Lund i Brunlanes, i Amerika kjend som Carl C. Lund.  Han var son av gardbrukar Christopher Larsson på Lund, opphavleg frå Hvåle store, og kona Anna Marie Paulsdotter frå Lund og f. i Brunlanes 2.7.1858.  Carl reiste i ung alder ut som matros, men stakk av frå båten han siglde på under opphald i New York i 1878.  Julia var heime til Noreg på vitjing i 1914, men elles vart parfolket buande i Chicago, Cook Co., Ill. der Carl livnærte seg som oppsynsmann («janitor»).  Han d. i Chicago, Ill. 2.4.1924, men som enkje flytte Julia Lund sidan inn hjå dotteri Myrtle i Beulah, Benzie Co., Mich. der ho d. 17.11.1943.  Carl og Julia fekk fem born i lag:

a. Charles Christian, kjend som Christian Lund, f. i Chicago, Ill. 23.9.1887, d. i Chicago, Ill. 13.5.1954.  Christian gifte seg i Chicago, Ill. 30.4.1912 med Mary Teresa O'Brien, f. i Lisnakealwee, Kerry Co., Irland 1.6.1888.  Ho utvandra til Amerika i

 

     ##### (year of her emgration?)

 

     og d. i Chicago, Ill. 20.11.1940.  Christian Lund var gravør («engraver»), og han og Mary budde i Chicago, Cook Co., Ill.  Dei fekk to døtrer i lag.

b. Harry Lund, f. i Chicago, Ill. 12.7.1889, d. ved drukning ved eit ulukkeshende i Lake Michigan nær Chicago, Ill. 31.5.1914.  Harry gifte seg i Chicago, Ill. 17.8.1912 med Mary Jane, kjend som May Arnold.  Ho var f. i Chicago, Ill. 1.7.1890 og d. i Chicago, Ill. 9.1.1952.  Harry var oppsynsmann («janitor»), og han og May budde i Chicago, Cook Co., Ill. den korte tidi dei fekk vera i lag.  Dei fekk ein son i lag.

c. Myrtle Kerine Lund, f. i Chicago, Ill. 19.12.1891, d. i Beulah, Mich. 27.6.1976.  Myrtle var i lag med mori på vitjingi til Noreg i 1914, men fór attende til Chicago, Ill. der ho 1.11.1919 gifte seg med Frank Swinburn Morrill.  Han var f. i Albany, N.Y. 26.2.1881 og d. i Beulah, Mich. 2.2.1943.  Frank Morrill var jarnvarehandlar («hardware marchant»), og han og Myrtle budde i Beulah, Benzie Co., Mich.  Dei fekk to born i lag.

d. Carter Arthur Lund, f. i Chicago, Ill. 28.1.1897, d. i Chicago, Ill. 11.2.1956.  Carter var visstnok gift to gonger, men det første ekteskapet varte berre ei kort tid utan at me no veit noko meir om den kona. 

 

     ##### (details on this marriage and the wife?)

 

     Derimot gifte Carter seg 3.9.1938 att i Chicago, Ill. med Bernice Florence Mahoney, f. Eix, f. i Cook Co., Ill. 3.3.1903.  Ho d. I Holiday, Fla. 16.2.1991.  Carter Lund var kontormann («office clerk») og budde levetidi ut i Chicago, Cook Co., Ill.  Han fekk ikkje born i nokon av ekteskapi.

e. Bernice Lillian Lund, f. i Chicago, Ill. 9.7.1905, d. i Chicago, Ill. 28.8.1974.  Bernice gifte seg i Chicago, Ill. 31.12.1925 med Gustav Phillip Carlson, f. i Chicago, Ill. 2.6.1901.  Han d. i Chicago, Ill. 4.7.1983.  Gustav Carlson var elektrikar («electrician»), og han og Bernice budde i Chicago, Cook Co., Ill.  Dei fekk to born i lag.

 

~~~~~~~~~~~~~~~

 

Er det mogeleg å finna svar pån desse siste utfrdringane?

 

Ein ny kjempetakk for framifrå bistand i freistnadane på å komplettera denne biografien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Carl Nilsen said:

Selvfølgelig, men jeg nevnte det siden Oddgeirs søk var begrenset til fødested Larvik. Stedsangivelser i USA ble noen ganger litt så som så, så greit å ta med nærliggende prestegjeld hvis man skal ta sikte på å lage uttømmende liste av kandidater.

 

Stavekontroll og geografi er ikke amerikanske sterke sider!

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg #18:

 

Hjarteleg takk til Sven og Anton for dei siste innleggi!

 

Når det gjeld stavekontroll, er no ikkje alltid den so perfekt i Noreg heller, men eg legg mykje av skuldi på desse sokalla «staveprogrammi» som alltid synest ha problem med «sognanynorsk»!  Elles er det fort gjort å tasta feil.  Tastaturet skriv ikkje alltid det me ønskjer, og sjølv opererer eg med fire ulike tastaturalfabet på mi maskin, norsk, engelsk, tysk og fransk!

 

Geografikunnskapen bør vel vera so nokolunde i Noreg.  Men eg hugsar svært so godt eg skulle overnatta ein gong på eit motel i det nordaustlege Iowa, og eg synte fram det norske passet mitt.  Jenta i resepsjonen studerte det både vel og lenge., og so kom spørsmålet: «Norway, where is that?»  Eg svarte med at det er i Europa og fekk nytt spørsmål: «Is that somewhere in Germany?»  Nei, svarte eg, det er eit anna land i Europa.  Og kommentaren som følgde:  «How would I know, I haven't even been to the other side of Ioway!»

 

Elles har eg vore på leiting i St. Louis, MO om eg kunne finna fleire spor etter dette første ekteskapet til Carter Lund, men utan resultat!  Iføgje FT1940 var Carter ogso i 1935 busett i Chicago, IL!

 

Ein ny kjempetakk for framifrå bistand med denne huslyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.