Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfall


Tore Djuve
 Del

Recommended Posts

Oscar Noraberg  født 25.07.1906 og døpt 23.09.1906 på Uprann i Mo kommune, Telemark.

Foreldre: Else Upprann (Oprann) (1876-1945) og Olav Noraberg (1877-1956), mine besteforeldre.

Er ikke mulig å finne når han døde. Foreldra flytta til Djuve i Lårdal høsten 1909 med barna Olav f. 30.04.1905 og Halvor f. 10.03.1908 på Upprann.

En ny Oskar ble født på Djuve 14.10.1909. Kan noen hjelpe med med dette?

Hilsen Tore Djuve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oskar Olsen døde 25. mars 1907

 

Nummer 2

 

Telemark fylke, Annen kilde nr. 20 (1907-1907)
Permanent bilde-ID: db50000198200628
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db50000198200628
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-db50000198200628.jpg
 

Endret av Sven Hjortland
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg skrev og postet dette fant Sven, Oscar de død i annen kilde 🙂

 

Disse er de kirkelige dåp av barna deres fra Vrådal og Lårdal.

 

Disse barna fant jeg:

 

Olav født 30-4-1905  - Kvitseid - Vrådal sogn. Bosted Noraberg u/Flatland. Faren husmand

Olav - Klokkerbok for Kviteseid prestegjeld, Vrådal sokn 1893-1916 (0829P) - Digitalarkivet

 

Oscar født 25-7-1906  - Kvitseid - Vrådal sogn. Bosted  Upram. Faren veiarbeider

Oscar - Ministerialbok for Kviteseid prestegjeld, Vrådal sokn 1882-1908 (0829P) - Digitalarkivet

 

Halvor født 10 - 3-1908  - Kvitseid - Vrådal sogn. Bosted  Upram. Faren veiarbeider

Halvor - Ministerialbok for Kviteseid prestegjeld, Vrådal sokn 1882-1908 (0829P) - Digitalarkivet

 

Oscar født 14-10-1909 – Lårdal. Bosted Djuve. Faren dagarbeider.

Kirkebøker: SAKO, Lårdal kirkebøker, G/Ga/L0003: Klokkerbok nr. I 3, 1891-1918, s. 23 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

FT 1910

001 Else Olsdatter - 0031 Gjuve - 001 Laardal - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 0833 Lårdal herred - Digitalarkivet

 

Fant ingen Oscar blant de døde i kirkeboken. for Vrådal for årene 1906-1908. Heller ingen døde i Lårdal i 1908-1909.

 

 

Hvor Oscar de. har forsvunnet vet jeg ikke. Han er ikke skrevet ned som død i disse kirkebøken,

kanskje er han å finne i kirkebøken for Mo for året mellom 1908 og 1909.

 

Uten jeg har lokalkunnskap til å si noe om det.

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Det kan se ut som kirkebøkene for Skafså sogn i Mo prestegjeld ikke tilgjengelig etter 1890

Det er riktig . Jeg har maset på kirkekontoret på Dalen, nå Tokke kommune, i flere år. Kirkeboka fra 1886-1935 ble sendt til Kongsberg 24.8.2020. 

De har ikke hatt tid til å skanne denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

Mens jeg skrev og postet dette fant Sven, Oscar de død i annen kilde 🙂

 

Disse er de kirkelige dåp av barna deres fra Vrådal og Lårdal.

 

Disse barna fant jeg:

 

Olav født 30-4-1905  - Kvitseid - Vrådal sogn. Bosted Noraberg u/Flatland. Faren husmand

Olav - Klokkerbok for Kviteseid prestegjeld, Vrådal sokn 1893-1916 (0829P) - Digitalarkivet

 

Oscar født 25-7-1906  - Kvitseid - Vrådal sogn. Bosted  Upram. Faren veiarbeider

Oscar - Ministerialbok for Kviteseid prestegjeld, Vrådal sokn 1882-1908 (0829P) - Digitalarkivet

 

Halvor født 10 - 3-1908  - Kvitseid - Vrådal sogn. Bosted  Upram. Faren veiarbeider

Halvor - Ministerialbok for Kviteseid prestegjeld, Vrådal sokn 1882-1908 (0829P) - Digitalarkivet

 

Oscar født 14-10-1909 – Lårdal. Bosted Djuve. Faren dagarbeider.

Kirkebøker: SAKO, Lårdal kirkebøker, G/Ga/L0003: Klokkerbok nr. I 3, 1891-1918, s. 23 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

FT 1910

001 Else Olsdatter - 0031 Gjuve - 001 Laardal - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 0833 Lårdal herred - Digitalarkivet

 

Fant ingen Oscar blant de døde i kirkeboken. for Vrådal for årene 1906-1908. Heller ingen døde i Lårdal i 1908-1909.

 

 

Hvor Oscar de. har forsvunnet vet jeg ikke. Han er ikke skrevet ned som død i disse kirkebøken,

kanskje er han å finne i kirkebøken for Mo for året mellom 1908 og 1909.

 

Uten jeg har lokalkunnskap til å si noe om det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Sven. Det måtte en meget erfaren medlem til å finne ut av dette. En førstekonsulent på statsarkivet i Kongsberg, fant ikke ut av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Tore Djuve said:

Det du har skrevet har jeg selvfølgelig funnet før.

 

Flott at du har funnet det tidligere!

 

Følg da anbefalingene her på forumet og skriv ned i spørsmlet ditt hva du vet, med korrekt informasjon som du tydeligvis her viste.

Med kontakt til kirkekontor, Statsarkiv, og informasjon om familen hvilke kirkebøker du har lett i  etc. 

 

Dette slik at vi som prøver å hjelpe ikke kaster bort tiden på finne opplysninger spørsmålsstilleren allerede vet. 

 

Jeg oppfordrer alle spørsmålsstillere til å lese tråden nevnt nedenfor, slik at de som svarere kan bruke tiden på de som ikke vet så mye.

 

Mange sprøsmålsstillere vet ikke så mye - det er vel derfor man stiller et spørsmål, ikke sant.

 

Vi som svarer vet bare det som står i spørsmålet og det som ikke står vil vel svarerne anta er ukjent.

Se pkt 3 nedenfor! Det med lenke til kildene er fint om du legger inn, men ikke nødvendig.

 

Les og prøv å etterlev det som det er skrevet i tråden nevnt nedenfor:

 

 " Husk at de som leter ikke vet det du vet. Husk at de som hjelper deg bruker mye tid på letingen.  Ikke sløs med hjelpernes tid, gi god informasjon fra begynnelsen av."  Tatt fra tråden av Lene nedenfor.

 

Det var dagens appell 🙂

 

  Kjære nye slektsgransker, det er fint om du leser dette før du stiller spørsmål

 

Vi er mange som gjerne hjelper både nye og erfarne slektsgranskere.  Det er en artig, men tidkrevende jobb.

Derfor er det viktig at du som stiller spørsmål er oppmerksom på enkelte ting:

 

1. Lag en beskrivende overskrift. Skriv navnet på den du søker, fødested og fødselsår. Er du usikker, så skriv antatt fødested og et omtrentlig fødselsår.

  

2. Har du spurt om samme person eller personens foreldre/søsken/barn tidligere, så informer om det og legg inn lenker.

 

3. Husk at de som leter ikke vet det du vet.  Beskriv i først innlegg hvilke opplysninger du allerede har. Legg inn lenker til kildene.  Husk at de som hjelper deg bruker mye tid på letingen.  Ikke sløs med hjelpernes tid, gi god informasjon fra begynnelsen av.

 

4. Skriv så tydelig og forståelig du kan.  Samle opplysningene.  Begynn på ny linje når du kommer med ny informasjon.  Det gjør det mye enklere å lese og minsker risikoen for misforståelser.

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en viktig påminnelse. Ikke minst er det fint om overskriften brukes til å stedfeste det geografiske området hvor en ønsker hjelp. Det er mange faste brukere her som har god greie på enkelte områder. La overskriften være en trigger for oss som har det slik!

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.