Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte i Olden, Sogn og Fjordane i 1797


Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

 

Med alle mulige forbehold, særlig ang. steds/gårdsnavn:

 

Skiftet avholdes efter forlangende af de 2de Ægtefolk Johannes Monsson og Eli Lassesdater Møchlebust. Så litt usikkker på om de er døde. Vel, tilstede var paa Mandens Side, hans med sin afdøde Hustrue avlede 4 Børn.

 

Mons, myndig,

Brithe 30 år og ugift,

Marie tyve-og-noen år, ugift og

Dorthe 20 år, ugift.

 

Paa Konens Side hendes 8 Sødskende neml: 1 Heelbroder 2 Halvbrødre 3 Heelsøstre og 2 Halvsøstre eller deres efterladne Børn.

Avdød helbror  Abraham Lassesøn Oprim(?) har følgende barn:

 

Lasse, myndig,

Elling 20 år og ugift,

Brithe [uten alder] gift med Anders Andersen(?) Vandberg(?) og

Anne Andersdatter [må jo være feil patronym] 22 år og ugift.

 

De 2 halvbrødrene Arne og Erik Lassesønner, begge myndige.

Avdød halvsøster Randi Lassesdatter Strixdahl(?), hennes barn:

 

Elling Anderssøn, myndig,

Lasse Anderssøn, myndig,

Brithe Andersdatter gift med Botolph Knudssøn Loen(?)

Eli Andersdatter 20 år og ugift.

Christin Andersdatter af samme Alder, ugivt.

 

Avdød halvsøster Anne Lassesdatter Setenes(?), hennes barn:

 

Johannes Jenssøn(?), myndig

Brithe gift med Rasmus Rasmussøn Helseth(?)

Giertrud gift med Rasmus Erichsøn Bernes(?)

 

Helsøster Brithe Lassesdatter gift med Halkreld [ser det ut som, fantasien strekker ikke til] Lassesøn Seteren(?)

 

Halvsøster Brithe Lassesdatter gift med Ole Rasmussøn fra Setteng(?)

 

Avdød halvsøster Synneva Lassesdatter Oldøhren(?), hennes barn:

 

Lasse Anthunsøn 20 år og ugift,

Salve Anthunsøn 14 år,

Karie Anthunsdatter 25 år og ugift,

Brithe Anthunsdatter 21 år og ugift

Johanne Anthunsdatter 17 år,

Synneve Anthunsdatter 10(?) år.

 

Boet ‹gikk i null› – intet å dele.

 

Til formynder for mannens tre døtre: i Hans Stæd Broderen Mons Johansøn Møchlebust.

 

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet er etter deira forlangande, så dei er i live. Eg skal gå gjennom Even sitt framlegg og sjå om eg er enig 🙂

 

Dei 4 borna til Johannes er i alle fall slik du Even oppgjev dei.

 

Rettingar til kona sine arvingar:

 

Gardsnamnet til heilbroren Abraham er Opeim (litt usikker på om han har prøvd å få med h-en (Opheim)).

Svigersonen er Anders Andersson Vandberg, og når han var i gang med Andersson, skreiv han likegodt Andersdtr i neste namn, men det er sjølvsagt ei blemme.

 

Eldste halvsyster heiter Randei Lassedtr Brixdahl; svigersonsnamnet Loen er korrekt. Eg vil lese namna på døtrene som Elie og Christine, men det er no småpirk. 

 

Neste halvsyster har tydelegvis vore gift med Jens Sæten, og namna på svigersønene er Helseth og Bennæs, sjølv om eg nok vil protestere på at der er med alle krullane som trengst i det siste namnet. 

 

Fantasien din er god; namnet skal vere Halkield  Lasseson Sæten. Ola Rasmusson er også fra Sæten (g-en er ei komma).

 

Elles ikkje noko å merke, så når du ikkje er lokalkjend og kan kjenne att gardsnamna på den måten, vil eg gje deg 10 av 10 oppnåelege for denne avskrifta 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk til Even og Aase for innleggene her. Men da var der ingen blant dem som het Gjertrud, og da var jeg egentlig like langt. Hvem er far til Gjertrud Johannesdatter Myklebust, fra Oldedalen 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Hanne W. Ringseth skrev:

Tusen hjertelig takk til Even og Aase for innleggene her. Men da var der ingen blant dem som het Gjertrud, og da var jeg egentlig like langt. Hvem er far til Gjertrud Johannesdatter Myklebust, fra Oldedalen 🙂

Kva funn har du på henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase

 

Gjertrud Johannesdatter Myklebust  også skrevet Jartrud Jonsdatter Myklebust, født ca. 1744 - død 24 februar 1823, hun ble 27 juni 1784 gift i Innvik med Elling Andersen Åbrekk. De ble bosatt på Myklebust, Elling garden. Jeg har så langt 4 barn, Anders, Peder, John og Marcus, født i perioden 1785-1789. Opplysningene hentet fra Nordfjord fra gamle dager, bind 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - eg skal grave litt 🙂 Det er vel ikkje rette staden å forfølgje det i dette forumet, men gje meg ein liten halvtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk igjen. Så da er slekten på Myklebust opprinnelig fra Loen på denne grenen. Erlend Myklebust holder på å skrive gårdshistorien for Myklebust gårdene, og vi håpet og finne ut av hvor mange generasjoner de går tilbake på den gården. Så dette hjalp jo en del 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

 

Dei 4 borna til Johannes er i alle fall slik du Even oppgjev dei.

 

Rettingar til kona sine arvingar:

 

<snip>

 

Elles ikkje noko å merke, så når du ikkje er lokalkjend og kan kjenne att gardsnamna på den måten, vil eg gje deg 10 av 10 oppnåelege for denne avskrifta 🙂

 

 

 

 

Hjertelig takk, Aase. Hadde et lønnlig håp om at du skulle komme på banen 🙂

Kan bare si:

Lokalkunnskapen lenge leve!

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hanne W. Ringseth skrev:

Tusen hjertelig takk igjen. Så da er slekten på Myklebust opprinnelig fra Loen på denne grenen. 

Vi har vel ingen garanti for at dei er frå Loen; dei har kanskje berre budd der ei stund. Eg finn dei i alle fall ikkje i brukarlistene for garden.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei, men vi kom ett skritt videre, tusen takk igjen 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.