Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker rettsprotokollene/møtebøkene tilhørende tidligere jordskifte på gård i Nordnorge


Liv H. Mørkeng
 Del

Recommended Posts

Hei

Driver å ser på historien til min gård i forbindelse med grenseoppgang i sommer. Det er ikke lett å følge alle krumspringene og salgene som er gjort. Ser på domstol.no at det har vært en del jordskiftesaker i forbindelse med gården. Har sett resultatet av jordskiftene i pantebøkene, men det er så mange detaljer at jeg lurer på om det kanskje er en fordel å lese igjennom protokollene også. Snakket med jordskiftedomstolen i Bodø og ble henvist hit. Jordskiftesakene ligger innenfor årstallene 1880-1957. Er det mulig å sjekke opp om disse eksisterer?

 

Gjelder følgende saker:

1803-1881-0094

1803-1886-0094

1803-1935-0094

1803-1938-0014

1830-1934-0011

1830-1936-0014

1830-1938-0014

 

Litt usikker på hva alle jordskiftene handlet om, men regner med at det stort sett dreide seg om interne bytter av teiger/jord mellom flere eiere og eventuelle tilleggssalg/kjøp samt rettigheter av ymse slag. Et par ser jeg også inneholder skylddelinger/tinglysning av tidligere salg av mindre bruk. Som sagt en del utfordringer med å få helt oversikt over hvem som eier hva i dag. De som drev gården er gått bort.

 

mvh

Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2021 den 19.53, Liv H. Mørkeng skrev:

Hei

Driver å ser på historien til min gård i forbindelse med grenseoppgang i sommer. Det er ikke lett å følge alle krumspringene og salgene som er gjort. Ser på domstol.no at det har vært en del jordskiftesaker i forbindelse med gården. Har sett resultatet av jordskiftene i pantebøkene, men det er så mange detaljer at jeg lurer på om det kanskje er en fordel å lese igjennom protokollene også. Snakket med jordskiftedomstolen i Bodø og ble henvist hit. Jordskiftesakene ligger innenfor årstallene 1880-1957. Er det mulig å sjekke opp om disse eksisterer?

 

Gjelder følgende saker:

1803-1881-0094

1803-1886-0094

1803-1935-0094

1803-1938-0014

1830-1934-0011

1830-1936-0014

1830-1938-0014

 

Litt usikker på hva alle jordskiftene handlet om, men regner med at det stort sett dreide seg om interne bytter av teiger/jord mellom flere eiere og eventuelle tilleggssalg/kjøp samt rettigheter av ymse slag. Et par ser jeg også inneholder skylddelinger/tinglysning av tidligere salg av mindre bruk. Som sagt en del utfordringer med å få helt oversikt over hvem som eier hva i dag. De som drev gården er gått bort.

 

mvh

Liv


Vedr. jordskifte, se her: https://www.arkivverket.no/opplysninger-om-eiendom/jordskifte?q=Jordskifte

 

Hva som finnes av opplysninger om eiendom i arkivene, og hvordan du finner dem, kan du lese om her: https://www.arkivverket.no/opplysninger-om-eiendom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan føyes til at saksnummer på formen 1830-1938-0014 er standardiserte saksnummer som sakene har fått tildelt av Jordskifteverket på slutten av 1900-tallet. Du vil derfor ikke finne disse saksnumrene igjen i arkivmaterialet. I beste fall vil sak 1830-1938-0014 kunne finnes som sak 14/1938 i arkivmaterialet, men kommer du langt nok tilbake, vil ikke sakene være nummerert i arkivmaterialet. Det gjelder nok i alle fall de to sakene fra 1880-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Terje Nomeland - Arkivverket skrev:


Vedr. jordskifte, se her: https://www.arkivverket.no/opplysninger-om-eiendom/jordskifte?q=Jordskifte

 

Hva som finnes av opplysninger om eiendom i arkivene, og hvordan du finner dem, kan du lese om her: https://www.arkivverket.no/opplysninger-om-eiendom

Takk for det.

Når jeg går inn på  jordskifterettens saksarkiv får jeg opp overnevnte liste for min gård. Men når jeg trykker på linken for å se rettsboken får jeg opp meldingen "Rettsboka du søker er dessverre ikke tilgjengelig på nett. Kontakt jordskiftedomstolen". Tok derfor kontakt med jordskifteretten i Bodø da gården sokner til denne jordskifteretten. Der gjorde de et søk i sin lokale database, men finner ikke nevnte saker. Hun henviste meg derfor til Statsarkivet. Derav min forespørsel. Men er det slik å forstå at om rettsboken ikke er tinglyst så er den tapt? Eller kan den allikevel eksistere dog ikke digitalisert? Er kjent med at mye ikke er digitalisert ennå, men tilgjengelig via lesesalen. Men da jeg bor på Østlandet hadde det vært gull å funnet ut om rettsbøkene/protokollene/annet matriale i tilknytning til sakene eksisterer før jeg planlegger studietur til Trondheim 🙂. På forhånd tusen takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Det kan føyes til at saksnummer på formen 1830-1938-0014 er standardiserte saksnummer som sakene har fått tildelt av Jordskifteverket på slutten av 1900-tallet. Du vil derfor ikke finne disse saksnumrene igjen i arkivmaterialet. I beste fall vil sak 1830-1938-0014 kunne finnes som sak 14/1938 i arkivmaterialet, men kommer du langt nok tilbake, vil ikke sakene være nummerert i arkivmaterialet. Det gjelder nok i alle fall de to sakene fra 1880-tallet.

Trodde jo først at feks -1938- refererte til et årstall. Men forstod jo etter hvert at det ikke var slik. 

Takk for info 🙂

 

Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Liv H. Mørkeng skrev:

Trodde jo først at feks -1938- refererte til et årstall. Men forstod jo etter hvert at det ikke var slik. 

 

Jo, det refererer til årstall. Så referansen antyder at det er en sak som er åpnet i 1938, men referansen alene er sannsynligvis ikke tilstrekkelig til å identifisere saken i arkivmaterialet.

 

Men jeg ser at sakene gjelder gnr. 94 Lund i Steigen. Gårdsnavnet i kombinasjon med årstallene vil forhåpentlig gjøre det mulig å identifisere sakene. Ha dette i mente når du leser artiklene min kollega Terje Nomeland har vist til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg prøvd å gå grundig igjennom grunnboksblad og pantebøker i forbindelse med jordskiftesakene på gården. Tusen takk for flotte veiledninger. Jeg har et par oppfølgingsspørsmål som jeg håper å få litt hjelp til. 

 

1) Er det slik å forstå at "rettsboken" til et jordskifte, om den er tinglyst, er den man finner igjen i pantebøkene?

2) I følge veiledningen skal det i noen tilfeller være mulig å finne vedlegg til en jordskiftesak. (Fra veiledningen: "Vedleggene til jordskiftesakene kan blant annet inneholde brev, utlodningslister, boniteringslister og skifteregnskap") Jeg har vært i kontakt med Jordskifteretten i Bodø samt Ofoten og Sør Troms Jordskifterett med spørsmål om disse vedleggene, men blir henvist tilbake til Statsarkivet. (Kanskje fordi sakene er fra 1957 og eldre?) Vil det være mulig å spore opp disse "Vedleggene". Disse kan jo inneholde meget nyttig informasjon som ikke kommer frem av rettsbøkene. Har noen noe tips om hvordan jeg bør gå frem for å finne disse?

3) Jeg har 3 jordskiftesaker i tilknytning til gården som ikke er gjengitt på grunnboksbladet. Kan dette være saker som ikke inneholder konkrete salg/bytter eller avtaler om rettigheter? Men kanskje andre typer avtaler/forespørsler? Hvordan går jeg i så fall frem for å finne disse rettsbøkene? 

 

På forhånd tusen takk.

 

mvh

Liv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)      Ja.

2)      Sidan saka er frå 1957 og du blir vist til Arkivverket betyr det at jordskiftemappa er avlevert til det aktuelle statsarkivet. Gjeld dette Nordland, så vil det bety statsarkivet i Trondheim. Vedlegga i ei sak frå 1957 kan vere mange og ikkje alt er like «matnyttig». Om du har anledning til det, så anbefaler vi deg eit lesesalsbesøk på Statsarkivet i Trondheim der du kan få ut jordskiftemappene på sakene du er interessert i til fritt gjennomsyn. Eventuelt kan du bestille kopi av innhaldslista til saka for å sjå kva den inneheld.

3)      Det kan det vere ulike årsaker. Du kan be statsarkivet gjere eit oppslag for å finne ut kva sakene går ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.