Gå til innhold
Arkivverket

Ellis Island,New York vs Emigrantprotokoll i Digitalarkivet.


Kjell-Steinar Wersland
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg sliter med å finne personen i Emigrantprotolollen i Digitalarkiver med de opplysningene som jeg får oppgitt i dokumentene fra  Ellis Island f.eks. når og hvor de reiste fra i Norge og med hvilke skip.

Når jeg går inn på Digitalarkivet og finner utreisested og tid og blar for å komme til den samme avreisedatoen fra opplysningene som fra Ellis Island så finner jeg ikke personen som utreise fra Norge.

Legger ved link til Arthur Tokle som ankom New York hvor der står at han reiste fra Oslo den 22.4.1952. Finner som sakt ikke i Emigrantprotokollen fra Oslo på den datoen.

Så hva gjør jeg feil?

https://heritage.statueofliberty.org/show-manifest-big-image/czoxOToiMDA3MjU4MzA1XzAwMTA3LmpwZyI7/2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt står det at M/S Oslofjord reiste frå Oslo den datoen. Enkeltpassasjerar kan ha gått om bord i andre hamnar der skipet var innom, t.d. Kristiansand??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Richard.

Takk for svaret.

Finnes det en oversikt på hvilke havner skipet var innom før det satte kursen over Atlanterhavet?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen Richard.

Nå får jeg søke litt videre antakelig i Kristiansand. Arthur var gift med min slektning. De var på besøk hos oss i 52.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kikka litt i Kristiansand utan resultat. Kanskje dumt spørsmål, men er det muleg at han (familien) ikkje er registrert i emigrantprotokollane fordi dei hadde tur-returbillettar,  USA-Norge-USA? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Richard.

Her finnes det ikke dumme spørsmål. Det var jeg ikke klar over at de ikke ble registrert når de hadde tur/returbilett. Ser det helt naturlig at de hadde de i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Kjell-Steinar Wersland skrev:

Det var jeg ikke klar over at de ikke ble registrert når de hadde tur/returbilett.

Dette er ikkje noe eg veit, men mistenker. Mistanken blir styrkt at at Oslofjord skal ha hatt med seg 520? passasjerar frå Oslo, 180 i følgje det første avisklippet lenger oppe (merkeleg stor forskjell på tala!). Men sjølv om vi går ut frå det lågaste talet er det langt i frå 180 personar registrert i Oslo-emigrantprotokollane som skulle reisa med Oslofjord 22.4.1952, så langt eg kan skjønna basert på ei grovtelling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min tanke her at dette en "turist" tur kanskje  litt i forbindelse med OL i 1952.

 

Generelt turister ble vel ikke registrert på samme grad som utreist fra Norge.

 

Alle ble nok registrert som ankommet i USA på lik linje med ankomstkort man fyller ut idag. 

 

Men amerkanske borgere ble vel ikke registrert som utvandret så sent fra norge hvis de bare var på besøk?

 

Hvis du går gjennom ankomslistene med Oslofjord på denne datoen, kanskje du finner noen som har kommet til USA for første gang som du da kan søke etter i norske emigrantprotoller for å finne en avreise dato for Oslsofjord i norske kilder.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er turen til Norge med et planlagt opphold på 6 mnd.

 

Name: Arthur Tokle
Gender: Male
Departure Age: 29
Birth Date: abt 1922
Departure Date: 8 Dec 1951
Departure Place: New York, New York, USA
Ship:

OSLOFJORD

 

 

image.thumb.png.309b3b07820734284e154a0dcb89f373.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddgeir.

Ja, jeg skal søke slik som du foreslår og se om jeg kan finne noe mer svar på dette.

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info her er han vel ankommet med SAS i 1958, med flight nr.

 

Name: Arthur Tokle
Nationality: American
Arrival Age: 35
Birth Date: 16 Aug 1922
Arrival Date: 30 Mar 1958
Arrival Place: New York, New York, USA
Destination: New York
Airline: SAS
Flight Number:

Sk 915

 

tokle.thumb.JPG.46c982664a5eb24afc3b1250344b1a23.JPG

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange lenker om ham på Find a grave:

 

Name: Arthur Emil Tokle Sr
Birth Date: 26 Aug 1922
Birth Place: Lokken Verk, Meldal kommune, Sør-Trøndelag fylke, Norway
Death Date: 3 Mar 2005
Death Place: New Jersey, United States of America
Cemetery: Locust Hill Cemetery
Burial or Cremation Place: Dover, Morris County, New Jersey, United States of America
Has Bio?: Y

 

https://www.findagrave.com/memorial/139332177/arthur-emil-tokle

 

Broren Torger:

 

https://www.findagrave.com/memorial/67014685/torger-dahl-tokle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inn på Ancestry og funnet flere treff på Arthur Tokle. Jeg mener nekrologen er en av de, men allikevel  tusen takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddgeir.

Ser at broren ligger begravd på Løkken Verk. Det var jeg ikke klar over. 

Nå har jeg en jobb å gjøre å registrer alle disse opplysningene i slektsprogrammet mitt.

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.