Gå til innhold
Arkivverket

Nordfjord - Søker opphavet til soldat Absalon Rasmussen Helle som får et uekte barn i Bergen i 1834


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Eg syns det står Rasmus AbsalonS. Stensager som formynder for dattera Rakel Rasmusdtr.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

Det er skifte etter Rasmus Ellingsen på Skindlo i Stryn i 1840, og jeg synes jeg der ser Absalon Rasmussen bosatt i Horvigen (Hordvik i Åsane v/Bergen?)

 

https://media.digitalarkivet.no/view/24248/110

Rasmus Ellingson var fødd i 1801 og etterlet seg berre 2 døtre i live ved skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Harald L. Bakke skrev:

Eg syns det står Rasmus AbsalonS. Stensager som formynder for dattera Rakel Rasmusdtr.

 

Det gjer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Another thought             

 

The names Barbro and Berthine are used in my family tree .    I carry a Absalon Rasmussen Helsæter (Helleseter) ,  Vellene  1810-1912 as my GGGF  .   He had a son born in 1832 and a daughter born in 1838.   There is a 6 yr gap then several children in a row.   Beyond that i do not know if he had military service.      Information is from Innvik Stryn bygdebok and Loenbilder,  plus some dna matched trees.      This Absalon relocated to Vellene in Hornidal.    My GGF Samuel Absalonson emigrated from Vellene to North Dakota.  

 

  Absalons  father is Rasmus Ellingsen Aarem (Årheim)1775-1843.   Mother is Anna Rasmusdatter Helset 1782-1866.  

 

     With the names barbro and bernthine....there is a possiblity  he could have had  a child in those years if separated from Ragnhild Saluelsdatter Bødal his wife. 

     

    just happened to see this when looking for information on another person.   Sorry i do not read norsk,  but use google translate.   

Bruce Solberg,  USA.     

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenkjer eg at vi har han.

Det er skifte etter Rasmus Østensen Hilde i Innvik  26. Juni 1819  og der finn eg blandt dei 7 borna m.a. sonen Absalon Rasmussen 13 år gamal. 

https://www.digitalarkivet.no/sk20081201680871

 

Og her er dåpen hans i Innvik den 8.12.1805  https://www.digitalarkivet.no/kb20070509640458

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bruce Solberg skrev:

I carry a Absalon Rasmussen Helsæter (Helleseter)

Hi Bruce
Helleseter turned out to be wrong, Absalon was probably born on Hilde as Harald refers to in his post.
In any case, I have relatives from Helleseter, possibly from the same family as yours. Right now I'm not getting into my genealogy program (MyHeritage) so we'll get back to this later

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Harald L. Bakke skrev:

Her tenkjer eg at vi har han.

Det var supert Harald.

 

Det aller meste tyder på at dette er rett mann. 

Det er vel foreldrene som er omtalt i bygdeboka på side 35. Finnes det nyere bygdebøker som dekker denne gården?

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2012031324061?page=37

 

Mange takk for hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Det var supert Harald.

 

Det aller meste tyder på at dette er rett mann. 

Det er vel foreldrene som er omtalt i bygdeboka på side 35. Finnes det nyere bygdebøker som dekker denne gården?

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2012031324061?page=37

 

Mange takk for hjelp.

Det skal være under utarbeiding ei ny utgåve av bygdeboka for Stryn-Innvik, men eg veit ikkje noko om tidsperspektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eg har litt aner på han, om det har interesse.

 

Takker og tar gjerne imot det du har Aase. Direkte slektsledd  holder.

 

Er da ute etter foreldre til Rasmus Østensens(Øystensen) kone Olina Andersdatter Skaadi Ca. 1776 - 19. feb 1816 og også videre bakover om mulig.

 

Øystein Rasmusen Hilde Ca. 1744 - 1817 sin kone Magnhild Monsdatter Lysl. Ca. 1746 - 1797 og også hans andre kone Brite Hendriksdatter Vik

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Enklast å sende på epost; om du ikkje vil opplyse adressa her, kan du sende meg ei melding.

 

Tusen takk for mail Aase. Fantastiske opplysninger 😀

 

Mvh

Ivar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.