Gå til innhold
Arkivverket

Norsk estanciero (landeier/gaardseier) drept i Patagonia i 1921: "Juan Fleke" eller Juan Flekker


Elisabeth Oosterhoff
 Del

Recommended Posts

Hei, 

Skriver en bok om norsk utvandring til Argentina.

En nordmann Juan Fleke, eller Juan Flekker, kan det ha vaert "Jon" som eide estanciaen Bella Vista i Patagonia. 

i 1921 var det streik paa landsbyen i Santa Cruz, Patagonia og "Juan Fleke" ble skutt.

Jeg har aldri funnet ut hvem han egentlig var.

Vet noen noe om dette?

Med vennlig hilsen,

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag fra folketellingen 1900 - men det spørs om du ikke må finne ut noe mer om ham - familie, alder, ... 

 

 

ui.sorting Relevans Fornavn Etternavn Fødested Fylkesnummer Hendelsesdato  Relevans
(mann)
Bosted: Bergen: Liv
H: 1900-12-03
Still./Stand: ug Matros
Rolle:
(mann)
Bosted: Tromsø: Velox
H: 1900-12-03
Still./Stand: ug Matros
Rolle:
(mann)
Bosted: Høland: Flækkeslora
H: 1900-12-03
Still./Stand: S ug Stenarbeider, Jordbrugsarbeide
Rolle:
(mann)
Bosted: Norderhov: Flekshaug
H: 1900-12-03
Still./Stand: S ug Forsørges af Faderen
Rolle:
(mann)
Bosted: Ytre Holmedal: Myren, under Flekke
H: 1900-12-03
Still./Stand: Hf g bygselmand
Rolle:
(mann)
Bosted: Stod: Marksteen
H: 1900-12-03
Still./Stand: hf g fv. sergeant, nu gaardbruger og skogbestyrer for Helge- Rein- By brug
Rolle:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne karen utvandret i alle fall i 1906: Lauritz Joh Johannessen Flekke f. 1888 

 

Fødested:

Y Holmedal

Bosted:

Y Holmedal


https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000713308

men destinasjonen hans står som Wisconsin.
Juan er den spanske varianten over Johannes, men han selvsagt ha vært brukt på alle de forkortede variantene over Johannes også. 

Hvis det ikke er rette kar går det kanskje an å eliminere ham nokså enkelt.

Men jeg skjønner at det  kan være vanskelig å finne opplysninger om dem som ble skutt. Lokalbefolkningen hadde gode incentiver til å ikke snakke om dem - det kunne være farlig.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til baade Tom og Inger for all deres gode hjelp!!!! 

 

Setter kjempepris paa dette!

 

Med vennlig hilsen,

 

Elisabeth

1 hour ago, tom askerøi said:

Noen forslag fra folketellingen 1900 - men det spørs om du ikke må finne ut noe mer om ham - familie, alder, ... 

 

 

ui.sorting Relevans Fornavn Etternavn Fødested Fylkesnummer Hendelsesdato  Relevans
(mann)
Bosted: Bergen: Liv
H: 1900-12-03
Still./Stand: ug Matros
Rolle:
(mann)
1 hour ago, tom askerøi said:

Noen forslag fra folketellingen 1900 - men det spørs om du ikke må finne ut noe mer om ham - familie, alder, ... 

 

 

ui.sorting Relevans Fornavn Etternavn Fødested Fylkesnummer Hendelsesdato  Relevans
(mann)
Bosted: Bergen: Liv
H: 1900-12-03
Still./Stand: ug Matros
Rolle:
(mann)
Bosted: Tromsø: Velox
H: 1900-12-03
Still./Stand: ug Matros
Rolle:
(mann)
Bosted: Høland: Flækkeslora
H: 1900-12-03
Still./Stand: S ug Stenarbeider, Jordbrugsarbeide
Rolle:
(mann)
Bosted: Norderhov: Flekshaug
H: 1900-12-03
Still./Stand: S ug Forsørges af Faderen
Rolle:
(mann)
Bosted: Ytre Holmedal: Myren, under Flekke
H: 1900-12-03
Still./Stand: Hf g bygselmand
Rolle:
(mann)
Bosted: Stod: Marksteen
H: 1900-12-03
Still./Stand: hf g fv. sergeant, nu gaardbruger og skogbestyrer for Helge- Rein- By brug
Rolle:

 

 

Bosted: Tromsø: Velox
H: 1900-12-03
Still./Stand: ug Matros
Rolle:
(mann)
Bosted: Høland: Flækkeslora
H: 1900-12-03
Still./Stand: S ug Stenarbeider, Jordbrugsarbeide
Rolle:
(mann)
Bosted: Norderhov: Flekshaug
H: 1900-12-03
Still./Stand: S ug Forsørges af Faderen
Rolle:
(mann)
Bosted: Ytre Holmedal: Myren, under Flekke
H: 1900-12-03
Still./Stand: Hf g bygselmand
Rolle:
(mann)
Bosted: Stod: Marksteen
H: 1900-12-03
Still./Stand: hf g fv. sergeant, nu gaardbruger og skogbestyrer for Helge- Rein- By brug
Rolle:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - spennende oppgave. Nå forstår jeg ikke spansk, men kanskje de sier noe interessant i denne filmen:

 

 

 

 

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tom askerøi skrev:
(mann)
Bosted: Bergen: Liv
H: 1900-12-03
Still./Stand: ug Matros
Rolle:

 

Denne kan utelukkast. Han døydde på Kleppenes i Askvoll i 1913.

 

https://www.geni.com/people/Johannes-Flekke/6000000037714847273

 

Forresten kan ein vel også utelukke han som var fødd i 1812.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saa paa filmen naa. Meget interessant og fortalte of hvordan bondene I Rio Gallegos (sor-ost i Patagonia) gjorde oppror for a faa en fri dag i uken samt og faa kortere arbeidsdager. Men Varela kom fra Buenos Aires og de drepte i hvertfall 1, 500 bonder. De sa ogsa at noen av landeierne ble tatt som gissel. Det var kanskje tilfellet med Flekke for han ble skutt. Igjen tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt i Aftenpostens digitale arkiv - men det ser ikke ut til at avisen dekket dette?

Men kanskje jeg kan finne dødsannonsen hans om du kan si noe mer nøyaktig om tidspunktet?

 

Ellers mener jeg å huske Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (eller kanskje medlemsbladet Genealogen?) en gang hadde en artikkel om norsk utvandring til Sør-Amerika, men jeg finner ikke innholdsfortegnelsen lenger på hjemmesiden deres. Noen som kan hjelpe "oss" med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjonen du har er kanskje frå denne artikkelen?

Miguel Á. Zubimendi: “El uso de Sistemas de Información Geográfica para el estudio de los sucesos de la Patagonia Rebelde en el noreste de Santa Cruz”, Arqueología 24(3) Dossier septiembre-diciembre: 123-142 (2018)

image.png.d6aae70c2769c0f4755e18b1e2c94de3.png

spørst om det står noe meir om nordmannen i Bayer 1984, som Zubimendi viser til: Bayer, O. (1984). Los Vengadores de la Patagonia Trágica. El Vindicador (Tomo IV). Buenos Aires: Editorial Bruguera

 

I "Las huelgas patagónicas" blir han kalla Jorge Flekker to stader, og Juan to stader

http://www.jus.gob.ar/media/3107656/las_huelgas_patagonicas_web.pdf

 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Slektshistorisk Forening har dessverre ikke hatt noen artikkel om norsk utvandring til Sør-Amerika generelt. Min "hukommelse" ble lurt av en artikkel i Genealogen nr 2/1999 om utvandring til Brasil - og det er ikke til noen hjelp i denne sammenhengen. (Men jeg er i hvert fall ikke blitt HELT dement, ennå...)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel kontroll på det, men:

Kjartan Fløgstad skreiv om opprøret i Patagonia 1921-22 i 

 

Fløgstad, Kjartan | utgivelsesår = 1999 | tittel = Eld og vatn | isbn = 8200129624 | forlag = Universitetsforl. | url = http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010090608044

 

nemner ikkje Juan Flek(k)e(r), men kanskje det er noen andre tips å ta med seg.

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner emd at trådstarter har gjort søk i avisdelen i Bokhylla. Det var vanlig med smånotiser om nordmenns dødsfall i utlandet, og jeg ser at det er andre nordmenn som er nevnt som døde i Argentina i samme tidsrom, men ingen med navn som kan være identiske med denne Juan. 

 

Normalt vil også dødsfall for norske statsborgere rapporteres hjem av nærmeste legasjon, så det er jo en mulighet for at du finner noe i UDs arkiv.

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag, Richard og Tom! Dere er bare helt utrolige! Tusen takk for alt bry, hjelp og gode raad. Ja, hvis dere klarer aa faa fatt paa boken "om eld og vatn" av Kjartan Flogstad anbefales den paa det sterkeste. Fikk den fra Norli antikvariat. Kjempebra!

 

Har lest i Bayer's bok, men det stod ikke noe saerlig mere enn det vi vet. Tentke jeg skulle sporre paa Santa Cruz eller Rio Gallegos Facebook. Kanskje noen vet mere der.

 

Richard, tusen takk for tips of "Las Huelgas Patagonicas": denne hadde jeg ikke kjennskap til.

 

Fikk nettopp hore av en venn i Patagonia at Estanciaen Bella Vista i 1935 (altsaa 14 aar etter at han ble skutt) tilhorte en viss Juan Ter Cock. Flekker hadde da sannsynligvis ikke barn.

 

hvis jeg finner ut noe mere, skal jeg holde dere alle underrettet. Tusen, tusen takk igjen! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2021 den 19.33, Inger Hohler skrev:

Denne karen utvandret i alle fall i 1906: Lauritz Joh Johannessen Flekke f. 1888 

 

Fødested:

Y Holmedal

Bosted:

Y Holmedal


https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000713308

men destinasjonen hans står som Wisconsin.
Juan er den spanske varianten over Johannes, men han selvsagt ha vært brukt på alle de forkortede variantene over Johannes også. 

Hvis det ikke er rette kar går det kanskje an å eliminere ham nokså enkelt.

Men jeg skjønner at det  kan være vanskelig å finne opplysninger om dem som ble skutt. Lokalbefolkningen hadde gode incentiver til å ikke snakke om dem - det kunne være farlig.  

 

Eg har forska litt på denne, og kjem fram til at han var g. (i USA?) med Signe Humlekjær. Han budde i Fond Du Lac, Wisconsin i Census 1920, 1930 og i 1940, og kan dermed utelukkast.

 

https://www.familysearch.org/search/record/results?q.givenName=Lauritz&q.surname=Johannessen&q.spouseGivenName=Signe&f.recordCountry=United States&count=20&offset=0&m.defaultFacets=on&m.queryRequireDefault=on&m.facetNestCollectionInCategory=on

 

Faren kom frå Øvrebø i Gaular og mora frå Steien, Dale i Fjaler. Familien budde fyrst i Flekke i Fjaler, deretter ei tid i Bergen før dei enda opp på Salbu i Hyllestad.

https://www.geni.com/people/Laurits-Johan-Johannessen/6000000173723924928

 

Dødsannonsen til mora frå 1939 såg slik ut:

 

1015278649_Utennavn.jpg.c1515d4f655aa65fb1caba4f53031d89.jpg

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk Torbjorn for din gode innsats. Har lagt ut en beksjed paa Facebook i Santa Cruz, Argentina, men har ikke faat noe napp ennu. Men i alle fall: Tusen takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.