Gå til innhold
Arkivverket

Ekstra årstall i dødsfallsprotokollen


Recommended Posts

I dødsfallsprotokollen står det noen ganger dobbelt fødselsårstall. Som regel er det ene i parentes, dette gjelder bare på de som er gifte.

Hvordan/hvor skal det ekstra årstallet skrives.?

Mitt forslag er: 1 i årstallrubrikken?. 2:eller i kommentarrubrikken, med tekst: E: ---- står oppført.

En skjelden gang står også ekstra fødselsdato der, hvis så hvor skal den skrives ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nødvendig å se selve kilden for å kunne gi noen råd. Kan du legge inn en lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, men mitt spørsmål er hvor skal dette føres på excell arket (hvilken rubrikk) , da det ikke alltid står navn på ektefellen. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del iherdig søking i andre kilder ser det ut til å være snakk om fødselsåret for ektemannen som står i parentes. I den for nr. 70 passer dette godt overens. I den kommunale tellingen for 1923 fant jeg han der oppført som født i 1888.

 

Da blir det slik at:

året som ikke er ført i parentes. Føres i feltet "avdød fodselsaar" som for nr. 70 blir: 1867

året som er ført i parentes. Føres i feltet "pårørande fodselsaar" som for nr. 70 blir: 1887. Du tar ikke med selve parentestegnene.

 

Om du finner fødselsdatoen i noen av hendelsene føres det i feltet "pårørande fodselsdato".

Endret av Håkon Kolltveit Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hkk skrev:

Takk for svaret, men mitt spørsmål er hvor skal dette føres på excell arket (hvilken rubrikk) , da det ikke alltid står navn på ektefellen. ?

Om det ikke står navn på ektefellen fører du kun de opplysningene som du har og setter !! i fornavnsfeltet til den pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hkk: Som @Håkon Kolltveit Larsenskriver fører du opplysningene du har om ektefellen til den avdøde (stilling/yrke, navn) i feltene for pårørende (!! der det mangler opplysninger om f.eks. fornavn). Ring meg i morgen om noe er uklart 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.