Gå til innhold
Arkivverket

Henvisning til oppføring annet sted i kirkeboken


Stig Ove Voll
 Del

Recommended Posts

Nederst på siden er det oppført en fødsel i 1919, hvor det henvises til en dåp i 1928: https://www.digitalarkivet.no/kb10051102070013

 

Det henvises altså til denne oppføringen senere i samme bok: https://www.digitalarkivet.no/kb10051102070069

 

Ved den første oppføringen er barnet oppført å hete Lilly, med etternavnet Lie - mens det i den andre oppføringen kun er oppgitt fornavn.

 

Hvordan skal jeg føre denne linjen? Skal jeg skrive !! i de feltene som mangler og skrive henvisningen i merknadsfeltet, eller skal jeg gå til oppføringen i 1928 og skrive alt som det står der? Hva gjør jeg i såfall med etternavnet? Og hvordan blir dette med ID?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke noen klar fastsatt praksis. Her bør noen fra Digitalarkivet komme med en endelig avklaring, men jeg antar at det mest fornuftige er at hendelsen hvor hun er oppført med "Lilly Lie" går ut og ikke skal republiseres. Da bare skriver du i merknadsfeltet "E: Går ut" og når du sender filen til Digitalarkivet så skriver du at denne hendelsen skal fjernes før republisering med en henvisning i eposten til hvilket linjenummer den står på i excel-filen. Så ordner de ID-ene

 

Du kan eventuelt skrive i den hendelsen hvor hun ikke er oppført med et etternavn følgende i merknadsfeltet "E: Dåpen er henvist til fra en hendelse på side 10 i samme protokoll". Dette tenker jeg dog er overflødig, men det er en smakssak først og fremst. Så det kan du avgjøre selv.

 

I de tilfeller hvor et dåpsbarn er ført med etternavn skal disse føres i feltet "barn etternavn", men det kan av og til være vanskelig å avgjøre om et navn som Lie faktisk er et etternavn. I dette tilfelle er det nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkeboksiden i 1928 viser at den 2. april 1928 ble tre døtre av det samme ekteparet døpt samme dag på sokneprestens kontor. Det gjelder barna Signhild f. 1916 (forrige kirkebok), Lilly f. 1919 og Minna %Mina% født 1924. Presten eller kirkebokføreren har i tillegg til dåpsinnførslene i 1928 samtidig skrevet dem inn på den siden i kirkeboken de skulle vært ført om de ble døpt det året de ble født. Dette har vært gjort av praktiske grunner (mulighet for gjenfinning senere - få leter etter en dåp 12 år etter fødselen).

 

Det ryddigste og mest kildetro i disse tilfellene er å skrive alt som det står ved dåpen i 1928, og registrere det som står om dem i henholdsvis 1919 og 1924 som det står "Lilly" barn fornavn  og "Lie" barn etternavn og "Mina" barn fornavn og "Lie" barn etternavn med kommentaren "Se kirkeboken for 1928!" og deretter E: Identisk med dåpsbarnet Lilly lnr 32 side 65 / E: Identisk med dåpsbarnet Minna lnr 33 side 65. (det samme vil gjelde Signhild døpt i 1924 når noen leser korrektur på den forrige kirkeboken for Bolsøy).   
Lie er utvilsomt etternavnet i dette tilfellet. 

Hva angår ID - HBR - og evt. andre som har lenket til disse innførslene i henholdsvis 1916, 1919 og 1924 vil se merknad og henvisning til fullstendig dåpsinnførsel.   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.