Gå til innhold
Arkivverket

Adresser i Bergen


Beate Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Foran står det rode 1 no. 48 og da bør du skrive akkurat det.

 

Adresser i Bergen ble skrevet slik. Overgangen fra rode-husnummer til gatenavn-nummer skjer senere. Ifølge ‘kalkulatoren’ som Terje E. Skrolsvik har laget, skjer overgangen i 1906-1907:

 

https://www.digitalarkivet.no/search/4/100384

 

Her er familien på samme sted i 1875:

https://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1301&kenr=000&bnr=0040&lnr=000

 

Adressen er angitt som 1-48.

 

Samme adresse i 1865: 1-48:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038249000423

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Even: gatenavnet står sjelden i de sidene jeg har tatt hittil, men nr og rodenr. står og de registrerer jeg i regnearket. Takk for rodekartet, skal bruke det så godt jeg kan.

 

Til Anne-Lise: I regnearket registrerer jeg alle rede rodenr og husnr. Antar Digitalarkivet gjør det slik at adressen blir f.eks 1-48.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du det? Det er jo Nordahl som heier huset, iflg kartet jeg fikk av Even ligger garden i en sidevei, Søegaard, til Nordnæs gade. Så da blir det vel egentlig Søigaard som blir gatenavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det på 1891-tellingen. Kanskje du skal spørre Renathe-Johanne Vågenes?

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Foran står det rode 1 no. 48 og da bør du skrive akkurat det.

 

 

Herrejemeni, hvor mange adresser fra Bergen har jeg ikke i min database med rode og nummer? Også var jeg så fiksert på Nordahlsgården at dette bokstavelig talt gikk meg hus forbi. 😉

Takk, Anne-Lise!

Og beklager, Beate – for unødig å komplisere dette.

 

Mvh

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Beate Tollefsen skrev:

Synes du det? Det er jo Nordahl som heier huset, iflg kartet jeg fikk av Even ligger garden i en sidevei, Søegaard, til Nordnæs gade. Så da blir det vel egentlig Søigaard som blir gatenavnet?

 

Neinei, en Søegaard er en Sjøgård, altså en ‹gård›, handelsgård, som ligger til sjøen. Fellesbetegnelse for alle ‹gårdene› på begge sider av Vågen, men kanskje særlig de på Strandsiden. Ikke et gatenavn.

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Beate Tollefsen skrev:

ikke tenk på det. <snip>

 

Beate

 

Kan dessverre ikke la være å tenke på det ;-), derfor følgende, muligens helt unødvendige, utfylling som kan være kjekt å vite hvis du transkriberer tellinger eller hva som helst fra Bergen.

Meget forenklet:

På Bryggesiden var/er de eldste ‹gårdene›. Dvs. handelshus side om side med hver sine bygningsmasser, som strakte/strekker seg fra sjøen i en lang, smal rekke oppover. Disse var lenge dominert av Hansaen. Noe senere begynte ‹innfødte› å bygge tilsvarende på motsatt side av Vågen. Med en liten ‹vri›. Handelshusene der hadde sin sjøvendte side, med sine «Hoper» imellom, dvs små havner (finner ikke bedre uttrykk) hvor båter med handelsvarer kunne legge til relativt beskyttet mot vær og vind, og losse/ laste til de store lagerbygningene  som var nærmest sjøen. Videre ‹oppover› var diverse bygninger, som ofte tilslutt endte i selve forretningen som hadde fasade mot den gamle Strandgaten. Det aller meste av denne rekken av sjøgårder på Strandsiden forsvant i Bergensbrannen 1916.

 

Beklager hvis jeg her ‹slår inn åpne dører› og repetérer hva du allerede vet. Det var bare dette med ‹adresse Søegaarden› som fikk meg til å bli litt kortpustet og engstelig for at jeg hadde ledet deg på villsomme veier. 🙂

 

Mvh

:

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Even. Jeg er veldig glad for info og prøver å lære. Jeg må innrømme at jeg ikke tar meg nær av det vi har snakket om i denne mailrekken, men jeg håper ikke du forventer at jeg skal sette meg spesielt inn i Bergens historie? 

 

Jeg hadde en sjef en gang som mente at det var viktig å bygge relasjoner og få hjelp av de som kan ting bedre. Jeg er vel mest der.

 

Så jeg håper du fortsatt vil hjelpe meg og være en av de sjefen min ville søkt hjelp hos. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at svarene som blir skrevet på forumet ikke alltid bare er til trådstarter. Slik har det vært med flere av de svarene jeg har skrevet, i allfall. Det er det at en stadig lærer noe nytt her, som er det beste med disse forumene, synes jeg. Jeg blir henrykt over å komme over nye ting jeg ikke visste eller kunne. Det Even skrev om var nytt for meg, så takk for den info’en. 🙂

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Beate Tollefsen skrev:

<snip> jeg håper ikke du forventer at jeg skal sette meg spesielt inn i Bergens historie? <snip>

 

 

Så langt derifra, hvorfor skulle du vel dét? Beklager virkelig hvis du har oppfattet meg dithen. Overhodet ikke ment som et fremstøt med ‹mansplaining›. Dette var bare et forsøk på å oppklare alt ‹rotet›, som jeg vel forårsaket angående Søegaard fra Nordnæs Gade. Med håp om at det også kanskje kunne komme til nytte ved din videre transkribering. 

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Beate Tollefsen skrev:

Så jeg håper du fortsatt vil hjelpe meg <snip> 

 

Bare én ting å si til dét: Selvsagt! 🙂

 

Mvh

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har fått Mail fra Renate-Johanne. Sammentreff. Hun vil ha «Søegaard fra Nordnæs». Takk for hjelpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.