Gå til innhold
Arkivverket

Noen som har bygdebok for Høland - Akershus?


Nina M. Johansen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter foreldrene til Ole Olsen og Berte Olsdatter fra Høland, håper noen kan hjelpe meg.. ;)

 

 

De giftet seg i Løken kirke 1817.

 

Fikk barna på rekke og rad:

- Anne Dorthea i 1818

- Oline Sophia i 1820

- Ole i 1822

- Hans Christian i 1826

- dødfødt barn i 1828

- Karen Sophia i 1829

- Inger Maria i 1832

- Maren Elisabeth i 1834

- Andreas i 1835....- ( min tipp-tipp oldefar)

- Julianna i 1838

- Johan i 1841

 

Under disse årene bodde de litt forskjellige steder;

- Rabberud under Saxegaard (ca 1820 - 1825)

- Lille Hauger (ca 1822 - 1832)

- Samelrud under Evenbye (ca 1834 - 1840)

Og Mansaas under Evenbye (fra ca 1842)

Ole døde der (på Mansaas) 11.mars 1861 - 69 år gammel. Og Berte døde og på Mansaas 7. mars 1869 - 69 år gammel.

I 1865 tellingen bor hun der med sin datter og svigersønn.

 

Tror jeg har funnet Berte sine foreldre (Ole Rasmussen og Rebecca Jochumsdatter/Joachimsdatter) - Litt usikker da det spriker med årene fra gifte til døde med et par år.... (men er ganske sikker...)

 

Når det gjelder Ole - er det rett og slett for mange Ole Olsen i disse 2-3 årene... Håper kanskje at det vil stå noe i en bygdebok..??

 

 

Nina... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Fra bind 4 av bygdebøkene for Høland og Setskog:

Dette står om Ole og Berte på Mansås av Evenby Nordre i Søndre Høland gnr 133/bnr 14 & 15.

 

Ole Olsen f. 1792 på Rabberud, d. 1861 på Mansås, giftet seg 1817 med Berte Olsdtr f. ca 1800, d. 1869 på Sandbakken. De bodde mange steder før de slo seg ned på Mansås; Kastellet av Bråthe i 1818, Rabberud av Haugen 1820-1822, Lerdalen av Lund 1824, Haugen L. 1826-1832, Samelrud av Evenby N. 1834-1838 og til sist Mansås fra omkring 1841.

 

Av barna er det kun en dødfødt sønn f. 1824 på Lerdalen som du ikke har fått med.

 

Når det gjelder Rabberud av Haugen, omhandles ikke denne gården i noen av bøkene som er gitt ut til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Tusen takk for svar.

 

Der fikk jeg og de datoene for fødsel jeg var litt usikker på. For da har jeg jo og funnet de rette foreldrene til Ole. Han er døpt sept 1792 med foreldrene Ole Rabberud og Abigael Christophersdatr.

 

Takk for hjelpen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.