Gå til innhold
Arkivverket

Mangler i pantebok for Kjerringøy


Gunn Elin Pedersen
 Del

Recommended Posts

Det mangler en god del nummererte sider og enda flere dokumentnummer i denne panteboka. Det ser derfor ut til at sorenskriveren har utført kassasjon i pantebøkene etter hvert som tinglyste dokumenter har mistet sin rettslige betydning. Jeg kjenner ikke godt nok til hvilke regler som har vært for kassasjon tidligere, annet enn at jeg mener å ha hørt eller lest at det i alle fall i en periode var anledning til å kassere dokumenter av visse typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest på disse sidene i nyere tid, så jeg vet med sikkerhet at de fantes inntil nylig. Jeg begynte ikke min interesse i arkivene før i 2015.  Så det kan ikke være så lenge siden dette skjedde. Denne historiske leieavtalen har betydning av privatrettslig karakter. Det var ingen personlige opplysninger, og dreide seg om en leieavtale fra 3 gårdsbruk. I dag er det kun spor på Grunnbokbladet. Å siden dette skjedde i 1926 med en leietid for 50 år.

 

grunnboksblad glimmerbruddet.jpg

Endret av Gunn Elin Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fjernet noe fra nettutgaven av panteboka, som baserer seg på skanning av mikrofilm.

 

Det er tydelig å se at verken s. 80 eller s. 107 fantes i panteboka da den ble mikrofilmet (trolig på 1990-tallet).

  • https://www.digitalarkivet.no/tl20080110660512 viser baksida av s. 79 (til venstre) og s. 81 (til høyre). Her har det trolig vært ett ark merket s. 80, som må være tatt ut av panteboka ikke senere enn tidspunktet for mikrofilming.
  • https://www.digitalarkivet.no/tl20080110660529 viser baksida av s. 106 (til venstre) og s. 109 (til høyre). Her har det trolig vært to ark merket s. 107 og s. 108, som må være tatt ut av panteboka ikke senere enn tidspunktet for mikrofilming.

Dersom du har sett disse dokumentene, må det nødvendigvis ha vært et annet sted (f.eks. i ei annen pantebok), men det er dessverre ikke klart for meg hvor det kan ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta en titt i den gamle grunnboka. Den er mer rikholdig på informasjon. Men jeg får jo ikke sett selve avtalen. 

Takk for at du tok deg tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.