Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne fakta om Peder Hansen Skinnerlien f.omlag 1790, trolig i Gausdal


Espen Sundheim.
 Del

Recommended Posts

Hei venner. Har kjørt meg fast, og kommer ikke videre med tipp tipp oldefar Peder Hansen Skinnerlien. Utgangspunktet er datteren Mathea Pedersdtr Skinnerlien, f. 09.11.1826 på Tofte og d.26.12.1896 på Brustuen. Hun giftet seg 21.10.1851 med Simen Olsen Brustuen f.1827 d.1903. Foreldre er Peder Hansen og Ingri Olsdtr f.1793 Hageberget. De var gift 09.01.1818.

 

I søket har jeg også forsøkt å finne spor via søsken, Hans Pedersen f. 1819, Ole Pedersen f.1821, Morten Pedersen f.1824, Hellene Pedersd f.1831.  Bosteder som går igjen er Tofte, Tofte-eie, Tofterønningen og Skinnerlien.

 

Jeg har ikke klart å plassere Peder Hansen. Finner ikke fødsel, foreldre, konfirmasjon eller dødsfall. Mulig han var født i annet prestegjeld, men har ikke funnet dødsfall, og således ikke fått plassert ham.  Utfordringen har vel vært at flere med samme navn går igjen i distriktet.  Vi er primært i området Follebu, Østre Gausdal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i allefall to stk Hansen som er faddere ved barnas dåp. En Ole Hansen ved Ole Pedersens dåp i 1821. For Hellene i 1831 lenker du bare til klokkerboka, som ikke nevner fadderne, men i ministerialboka er Torger Hansen oppført, nr 130

SAH, Gausdal prestekontor, Ministerialbok nr. 6, 1830-1839, s. 26
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603660663

 

Kanskje disse er Peders søsken?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for bidrag.  Det kan godt være at Ole og Torger er brødre, siden det virker å være nære relasjoner, men jeg har ikke klart å bekrefte det.  Svaret ligger kanskje i kirkebøkene, og jeg har letet etter Peder der også. Det er vrient å tyde denne handskriften. Peder var et populært navn, og f.eks i peioden 1890-95 er det 22 fødsler. Har ikke klart å se hvilke fedre som er en "Hans". Ut ifra navnerekken til barna, så mistenker jeg at vi har med en Hans Pedersen f.omlag 1760-70 å gjøre. 

Nøkkelen finnes kanskje i kirkeboken for Peder Hansen Tofte/Skinnerliens dødsfall, så leter nå manuelt i perioden 1831 og fremover til 1865. Finner ham ikke som føderåd, så vi kan kanskje anta dødsfall før 1865.

Endret av Espen Sundheim.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering:  Har manuelt søkt igjennom alle døde i perioden 1830-1890 for Gausdal/Østre Gausdal. Har valgt denne perioden fordi Peder Hansen & Ingri fikk en datter Hellene i 1831. Finner få Peder Hansen som matcher. Kona Ingri var født 1893, så man kan vel anta en fødsel ca 1880-1900.  Av de som finnes registrert som døde i prestegjeldet så virker ingen av dem som noen god match:

I et videre søk, dukket det opp en Peder Hansen Lie i FT1801 som var født i 1781. Denne personen virket som en god match, men jeg har foreløpig ikke klart å finne noen andre fellesnevnere, annet enn at han har mange relevante navn i søskenflokken.

Endret av Espen Sundheim.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for bidrag!

Det fremkom litt mer info fra siden på Gausdalslekt, og nå så jeg bl.a. at kona til Peder, Ingri Olsd. var enke i FT1865, og bodde hos datteren Hellene på Kraabølslien i Vestre Gausdal.  Det gir jo grunn til å se nærmere på Vestre Gausdal for om mulig finne Peder Hansen kanskje død der?  Dødsfall må da være innenfor perioden 1830-1865.

Leter vider på en annen slektsside kalt Gausdalsslekt.net, som også gir noen spor i slekten.  Her går det frem at Hans Pedersen Skinnerlien skal være født i Innvik i Sogn, men som jeg finner er feil. Han er født i Gausdal i 1819. Men kilden kan jo være at det var Peder Hansen som kanskje kom fra Innvik? Leter nå igjennom innfyttede/utflyttede.

Endret av Espen Sundheim.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
On 3/25/2021 at 7:45 PM, Espen Sundheim. said:

Hei, og takk for bidrag!

Det fremkom litt mer info fra siden på Gausdalslekt, og nå så jeg bl.a. at kona til Peder, Ingri Olsd. var enke i FT1865, og bodde hos datteren Hellene på Kraabølslien i Vestre Gausdal.  Det gir jo grunn til å se nærmere på Vestre Gausdal for om mulig finne Peder Hansen kanskje død der?  Dødsfall må da være innenfor perioden 1830-1865.

Leter vider på en annen slektsside kalt Gausdalsslekt.net, som også gir noen spor i slekten.  Her går det frem at Hans Pedersen Skinnerlien skal være født i Innvik i Sogn, men som jeg finner er feil. Han er født i Gausdal i 1819. Men kilden kan jo være at det var Peder Hansen som kanskje kom fra Innvik? Leter nå igjennom innfyttede/utflyttede.

Hei. Ville bare legge til en korreksjon her mht dette med at fødested for Hans Pedersen f.1819 skulle være Innvik i Sogn. Dette må rett og slett være feil, da det i folketellingen 1865 kan oppfattes som en følgefeil pga en litt rask føring av gjentakelsestegn, hvor da Hans er blitt inkludert i familien ovenfor.  Hans Pedersen er født i Gausdal 11 Mars 1819 (side 40 nr 18), slik at opplysningen i FT1865 er derfor en feil.

Endret av Espen Sundheim.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Leif Baardseth said:

Det er ingen gard som heter Tofte i Gausdal. Derimot er det to som heter Toft

Hei. Stavemåten i både folketellinger og kirkebøker henviser flere ganger til f.eks "Skinnerlien under Tofte", eller f.eks "Tofterønningen". Det er også andre henvisninger som også sier "Toftrønningen". I panteregister for Skinnerlien, så står det "Tofte, Skinnerlien". Når Hellene ble født i 1831, så står det "Skinderlien under Tofte" osv.  Jeg tenker at talemåte og stedsnavn har endret seg litt over tiden, og dette gikk om hverandre på den tiden.  Vi har også "Schinderlien", som sikkert har med at presten kanskje var dansk, hva vet vi.  I Bygdeboken "Slegter og gaarder i Gausdal : videreføring av Kraabølsboka. B. 1 : Østre Gausdal, side 203" kan du lese om kapellangården Tofte i Østre Gausdal, så her tror jeg muligens riktig/mest vanlig stavemåte kan være "Tofte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.