Gå til innhold
Arkivverket

Feil i transkripsjon fra kirkebok


Solveig Helgeland
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en etter en god del leting funnet min mors navn i kirkeboken. Mitt spørsmål er om det lar seg gjøre å få rettet opp en feil. I Kirkebøker: SAO, Sagene prestekontor Kirkebøker, F/L0007: Ministerialbok nr. 7, 1905-1915, s. 290 - Skanna arkiver - Arkivverket står blant annet disse opplysningene:

Nr. 84 Minda f. 20.05.1915. Mor: Minda Horgen f. 1885. Far: Oluf Pihl f. 1890. Min mors foreldre var ikke gift, dermed ble min mor oppført som såkalt "uægte barn".

Min morfars navn står korrekt oppført i kirkeboken, men det har nok blitt feil transkribert til Oluf Dahl ved digitaliseringen, da jeg har sett at det digitalt står Oluf Dahl.

Jeg er 100 % sikker på at Oluf Pihl er riktig. Jeg kjente både han og min mormor Minda Horgen, som senere giftet seg og fikk etternavnet Thoresen. Derav også den senere anmerkningen om at min mor Minda fikk rett til å anta etternavnet Thoresen.

Hva må til for at min morfars navn blir rettet fra det feilaktige Oluf Dahl til det korrekte Oluf Pihl i Digitalarkivet? Det er viktig at navnene står riktig oppført.

 

Et annet spørsmål: Min mormor Minda Horgen f. 24.11.1885 sin far utvandret til Amerika, Wisconsin. Jeg har ikke klart å finne opplysninger om hennes mor, evt. dødsdato og hvor hun er gravlagt. Det kan se ut som hun har født min mormor og en yngre sønn, men mer finner jeg ikke. Mormor utvandret til Amerika i 1902 og returnerte til Norge i 1907. Jeg har den originale utvandringsattesten hennes. Det kunne vært så fint å få vite litt om min oldemor og evt. også min oldefar. Har dere tips eller råd om hvordan jeg kan finne dette?

På forhånd takk!

Med vennlig hilsen

Solveig Helgeland

 

Endret av Solveig Helgeland
Hadde oppgitt adresse og telefonnr. Ikke nødvendig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Solveig Helgeland

 

Les om alle transkriberingsfeilene:

 

https://www.digitalarkivet.no/content/978/korrekturmeldinger-og-kommentarer-på-transkriberte-kirkebøker-fra-amf

 

 

 

Spørsmål 2.  Legg inn etterlysningen på 

 

Brukernes eget forum

 

 

Her er det mange som kan hjelpe.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Solveig Helgeland skrev:

Kirkebøker: SAO, Sagene prestekontor Kirkebøker, F/L0007: Ministerialbok nr. 7, 1905-1915, s. 290 - Skanna arkiver - Arkivverket står blant annet disse opplysningene:

Nr. 84 Minda f. 20.05.1915. Mor: Minda Horgen f. 1885. Far: Oluf Pihl f. 1890.

 

@Solveig Helgeland

 

Jeg la først merke til nå at det var denne kirkeboken spørsmålet ditt gjalt.. Jeg har jo sittet (som deltaker i dugnaden) med korrekturarbeid med akkurat denne kirkeboken siden jul.. 🙄  

 

Du har helt rett. Nå har jeg rettet opp Dahl til Pihl og sender inn filen til Digitalarkivet NÅ. 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelpen. Det betydde mye for meg å få rettet opp dette 😀.

Med vennlig hilsen Solveig Helgeland

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg er en ganske fersk slektsforsker. Jeg har funnet noen åpenbare transkripsjonsfeil/tolkningsfeil.

I folketelling for Stavanger er min farfar Anthon Antonsønn Øgaard oppført som Aerthur@Anthon Øgaard

Folketelling
Kilde ID 36615 Fylkesnummer 11
Kommunenummer 1103 Folketellings Distrikts nummer 018
Bolignummer 0071 Leilighet nummer 02
Etasje 1ste Personnummer 010
Husnummer 01  

 

I tolkning av kirkebok https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000004900249

har den samme Anthon fått ny far: Lars Anthon Kundsen øgaard. Siste del av "Gardbruker og lærer" er blitt til Lars. Knutsen er blitt Kundsen og etternavnet har fått liten bokstav. Anthons fødested Jølster er rett mens bosted "starangen" er hverken Stardalen eller  Stavanger hvor han faktisk bodde. Videre er brudens fødested Faaberg mens bostedet er blitt Taaberg. Mye feil der altså.

 

Håper dette lar seg rette. Mvh. Kjell Audun Øgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.