Gå til innhold
Arkivverket

Berit Nilsdatter (Tanche) og Hans Sørensen Nord-Møre 1700-tallet


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

12 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Når det er sagt, har jeg ingen bevis for at hun ikke har vært gift med en Anders Pedersen Remmen noen gang, men jeg finner heller ingenting som tyder på det annet enn dette slektstreet. Dersom dette skal være Remma i Vefsn, er det ingen Anders Pedersen i Vefsn Bygdeboks oversikt over Remma. Jeg finner heller ingen Anders Pedersen på noen Remma på Helgeland i 1701.

 

Jeg har notert to potensielle Anders Pedersen, den første med navnet Remmen og født 1665. Den andre født og død på Krogtoft, Borge, Vestvågøy, 1681 - 1757. Samt at noen har slått de to sammen. I mangel av kilder og betydning har jeg latt det stå åpent. 

 

Geir 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så fant jeg denne: https://media.digitalarkivet.no/view/77805/3129

 

Skiftet etter Kirsten Hansdatter i 1688. Så da var kanskje det dødsåret.

 

Så også udokumentert at moren hennes døde i '86 (jeg har '84) og et annet sted at datteren Karen var født 1680, ikke '85, og dermed var eldre enn Bereth. Men ingen dokumentasjon på det.

 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Geir Fjærli skrev:

Og så fant jeg denne: https://media.digitalarkivet.no/view/77805/3129

 

Skiftet etter Kirsten Hansdatter i 1688. Så da var kanskje det dødsåret.

 

Så også udokumentert at moren hennes døde i '86 (jeg har '84) og et annet sted at datteren Karen var født 1680, ikke '85, og dermed var eldre enn Bereth. Men ingen dokumentasjon på det.

 

Geir 🙂

 

Det sto litt om dette i svaret mitt til Per og deg tidligere. Skiftet til Kirsten ble holdt minst 2 år etter hennes død. Jamfør med skiftet etter foreldrene:

Sitat

Kirsten Hansdatter Leth har jeg ikke noe fødselsår på (hvor kommer 1647 fra?), men hun døde mellom 28 sept 1684, da skifte åpnes etter foreldrene og 22. mars 1686, når skiftet sluttes. https://media.digitalarkivet.no/view/25078/3. Hun rekker også å flytte til Nordland på denne tiden, så hun dør nok helst mot slutten av denne perioden. Jeg kan ikke se at hun har hatt flere barn enn Berit og Karen, Geir?

 

Så Kirsten døde mellom 28. sept 1684 og 22. mars 1686. Begge foreldrene var døde før 28. sept 1684. 

Eneste alderhenvisning jeg har på Karen er 62 år ved død:

https://media.digitalarkivet.no/view/16540/191, som gir født ca. 1687. Det er ikke mulig siden mora var død før mars 1686. Men fullt mulig det bare er et år feil og at Karen ble født 1686. I så fall døde Kirsten omtrent samtidig som Karen ble født og det er nærliggende å tenke barseldød. 

 

Siden Karen nevnes før Berit i begge kilder jeg har funnet der de nevnes sammen, har tanken slått meg at de kanskje var tvillinger. Men dette kan jeg ikke bevise. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

hvor kommer 1647 fra?

 

Nå har jeg vært innom en lang rekke ulike slektssider som alle har 1647, men ingen henviser til kilde. Så jeg er redd jeg ikke kommer lenger. Noen må ha vært den første, men det er jo nokså umulig å finne ut, så det nytter vel ikke å spørre noen av dem...

 

Geir 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2021 den 10.52, Geir Fjærli skrev:

 

Jeg har notert to potensielle Anders Pedersen, den første med navnet Remmen og født 1665. Den andre født og død på Krogtoft, Borge, Vestvågøy, 1681 - 1757. Samt at noen har slått de to sammen. I mangel av kilder og betydning har jeg latt det stå åpent. 

 

Slipper ikke helt denne. Noen har Anders Pedersen både født på Krogtoft ("Kråktoft") på Vestvågøy i 1681 (andre har et annet år) og død samme sted i 1757. En side har endog begravelsen med kilde: Borge i NRL 1757, Ministerialbok nr. 880A01, 1750-1774.  Dato og sted: 27. nov 1757 - Borg kirkegård, Borg, Vestvågøy, Nordland, Norge. Edit 2: Link til boka: https://media.digitalarkivet.no/view/16691/1 (Men jeg klarer som vanlig ikke tyde det som står der.)

 

Der er Bereth Nielsdatter oppgitt som begravet 23. april, 1758 samme sted. (Dog uten kilde, men kanskje finnes den i den samme.)

 

I så fall var Anders Pedersen den siste ektefellen, Søren Olsson på Stokke den første, og Hans Sørensens far Søren Hansen på Sund kanskje et forspill eller mellomspill? (Hun var kanskje 23 når hun fikk Hans, om vi ser på fortsatt usikre årstall.) Edit: Rettet gårdsnavn her, de var forbyttet.

 

Edit: Det som ikke helt rimer er at jeg har Anders Pedersen født 16 år før Søren Olsson, men kanskje var grunnen til at sistnevnte forble barnløs at Bereth og han ikke var lenge sammen? 

 

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen udokumentert liten sak: Jeg ser vår Hans Sørensen oppgitt som "Hans Tanche Søfrensson Hestnes" et sted eller to. Og der finner jeg også en datter som heter Beret Hansdatter Hestnes. Da tar vi turen til Gardtales i Valsøyfjord, side 174. der finner vi følgende: "I 1758 er en Hans Sørenson (og kone Marit Olsdatter) oppført som skattebetalar på Hestnes" og så som fotnote se bilde for hans sønner. Finner også en slektsside som har en Beret Hansdatter Hestnes som datter, med ukjent mor.

 

Kan det være vår Hans Sørensen? Har han da vært gift to ganger?

 

Edit: Ser nå at begge konene var nevnt i Gardtales fra Aure, som Grethe postet tidligere i tråden. Så da er det vel samme Hans.

 

Geir 🙂

Skjermbilde 2021-03-25 kl. 11.43.22.png

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Geir Fjærli skrev:

.....Noen har Anders Pedersen både født på Krogtoft ("Kråktoft") på Vestvågøy i 1681 (andre har et annet år) og død samme sted i 1757. .....  Dato og sted: 27. nov 1757 - Borg kirkegård, Borg, Vestvågøy, ..... Der er Bereth Nielsdatter oppgitt som begravet 23. april, 1758 samme sted. ..... 
I så fall var Anders Pedersen den siste ektefellen, Søren Olsson på Sund den første, og Hans Sørensens far Søren Hansen på Stokke kanskje et forspill eller mellomspill? (Hun var kanskje 23 når hun fikk Hans, om vi ser på fortsatt usikre årstall.)

Edit: Det som ikke helt rimer er at jeg har Anders Pedersen født 16 år før Søren Olsson, men kanskje var grunnen til at sistnevnte forble barnløs at Bereth og han ikke var lenge sammen? .... 🙂

 

Det var Søfren Hansson (den mulige barnefar i 1706) som bodde på Sund i Leirfjorden,Vefsn, i 1701 (hvor gammel var han da ?).

Søfren Olsson (skomaker) bodde på Skomakerholmen i Aure, og etter ham skal det ha vært skifte i 1763.

I 1758 skal han som 77-åring være bosatt på Stokke i Aure, sammen med sin 81-årige hustru Bereth Nilsdatter.

 

Så dette peker vel i retning av at 'vår' Bereth ikke var gift med denne Anders Pedersen ?

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per Nermo skrev:

Det var Søfren Hansson (den mulige barnefar i 1706) som bodde på Sund i Leirfjorden,Vefsn, i 1701 (hvor gammel var han da ?).

 

Ja, det var det. Takk for korrigering! Skal rette i posten. Skrev feil i farten, har det riktig i treet. Har ingen årstall på ham ennå.

 

1 time siden, Per Nermo skrev:

Søfren Olsson (skomaker) bodde på Skomakerholmen i Aure, og etter ham skal det ha vært skifte i 1763.


I 1758 skal han som 77-åring være bosatt på Stokke i Aure, sammen med sin 81-årige hustru Bereth Nilsdatter.

 

Akkurat.  Vi har kanskje en kilde på det, det har vært postet så mange her i tråden at jeg ikke klarer å holde følge...

 

1 time siden, Per Nermo skrev:

Så dette peker vel i retning av at 'vår' Bereth ikke var gift med denne Anders Pedersen ?

 

Hvis Søfren Olsson er rett, så er nok ikke Anders Pedersen det, nei. Det er jo også litt rart om hun plutselig skulle havne nordpå på sine siste dager. 

 

Geir 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, Per Nermo skrev:

I 1758 skal han som 77-åring være bosatt på Stokke i Aure, sammen med sin 81-årige hustru Bereth Nilsdatter.

 

Om den er den riktige, så var hun født allerede i 1677, mange år før Karen?

 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Geir Fjærli skrev:

Om den er den riktige, så var hun født allerede i 1677, mange år før Karen?

Geir 🙂

.

Som det framgår av Baard Vidars innlegg lenger opp så mener han at alderen ('81 år') på Bereth

i 1758 antakelig er ca. ni-ti år for høy, og at hun og (den litt eldre ?) søsteren Karen er født omtrent

da moren Kirsten døde, muligens i barsel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Geir Fjærli skrev:

 

Slipper ikke helt denne. Noen har Anders Pedersen både født på Krogtoft ("Kråktoft") på Vestvågøy i 1681 (andre har et annet år) og død samme sted i 1757. En side har endog begravelsen med kilde: Borge i NRL 1757, Ministerialbok nr. 880A01, 1750-1774.  Dato og sted: 27. nov 1757 - Borg kirkegård, Borg, Vestvågøy, Nordland, Norge. Edit 2: Link til boka: https://media.digitalarkivet.no/view/16691/1 (Men jeg klarer som vanlig ikke tyde det som står der.)

 

Der er Bereth Nielsdatter oppgitt som begravet 23. april, 1758 samme sted. (Dog uten kilde, men kanskje finnes den i den samme.)

 

I så fall var Anders Pedersen den siste ektefellen, Søren Olsson på Stokke den første, og Hans Sørensens far Søren Hansen på Sund kanskje et forspill eller mellomspill? (Hun var kanskje 23 når hun fikk Hans, om vi ser på fortsatt usikre årstall.) Edit: Rettet gårdsnavn her, de var forbyttet.

 

Edit: Det som ikke helt rimer er at jeg har Anders Pedersen født 16 år før Søren Olsson, men kanskje var grunnen til at sistnevnte forble barnløs at Bereth og han ikke var lenge sammen? 

 

Geir 🙂

 

Denne Anders Pedersen Krogtoft er vel et typisk eksempel på at noen har funnet en brikke som passer sånn passelig i puslespillet og lagt den inn uansett. For det første, dersom det ikke finnes andre kilder der ute kan ikke Alstahaug Kanikgjeld brukes som selvstendig kilde. Det er flere andre feil i samme slektstre, og i slektstreet for Tomas-slekta er det som sagt "helt krise" 😉 For det andre, dersom Mikal Jakobsen hadde en kilde på denne Anders Pedersen, må han ha ment at han bodde på en av Remmen'e på Helgeland, dersom han ikke oppgir annet. Det var Remmen/Remma både i Vefsn, Nesna, Tjøtta og Brønnøy (og kanskje flere), men jeg finner ingen Anders Pedersen knyttet til noen av disse ved søk i MT1701 og skifter på Helgeland. For det tredje, vi har samtidige kilder på at Berit var på Nordmøre i 1733 og på Stokke i Aure prestegjeld på Nordmøre i 1755. Da skal det vanskelig gjøres at det ikke er samme Berit Nilsdatter som er på Stokke i Aure på Nordmøre i 1758, og veldig lite sannsynlig at hun er i Vestvågøy i 1757. Det er selvsagt mulig at Berit kan ha vært gift på Remma mellom ca 1705 og 1733, men jeg vil ikke si sannsynlig. Så jeg ville glemt denne Anders Pedersen Remmen, med mindre han dukker opp i andre samtidige kilder. 

 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Modererte min setning om Alstahaug Kanikgjeld.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Geir Fjærli skrev:

En annen udokumentert liten sak: Jeg ser vår Hans Sørensen oppgitt som "Hans Tanche Søfrensson Hestnes" et sted eller to. Og der finner jeg også en datter som heter Beret Hansdatter Hestnes. Da tar vi turen til Gardtales i Valsøyfjord, side 174. der finner vi følgende: "I 1758 er en Hans Sørenson (og kone Marit Olsdatter) oppført som skattebetalar på Hestnes" og så som fotnote se bilde for hans sønner. Finner også en slektsside som har en Beret Hansdatter Hestnes som datter, med ukjent mor.

 

Kan det være vår Hans Sørensen? Har han da vært gift to ganger?

 

Edit: Ser nå at begge konene var nevnt i Gardtales fra Aure, som Grethe postet tidligere i tråden. Så da er det vel samme Hans.

 

Geir 🙂

Skjermbilde 2021-03-25 kl. 11.43.22.png

 

Hvis du ser en av de første innleggene mine i denne tråden, ser du at Hans Sørensen bodde på Hestnes i 1762, før han flyttet til Skomakerholmen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Som det framgår av Baard Vidars innlegg lenger opp så mener han at alderen ('81 år') på Bereth

i 1758 antakelig er ca. ni-ti år for høy, og at hun og (den litt eldre ?) søsteren Karen er født omtrent

da moren Kirsten døde, muligens i barsel.

 

 

Må bare understreke at jeg ikke har bevis for dette, men jeg synes det er rart at Berit skulle være mye eldre og alltid nevnes sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2021 den 17.17, Geir Fjærli skrev:

Nå har jeg vært innom en lang rekke ulike slektssider som alle har 1647, men ingen henviser til kilde. Så jeg er redd jeg ikke kommer lenger. Noen må ha vært den første, men det er jo nokså umulig å finne ut, så det nytter vel ikke å spørre noen av dem...

 

Geir 🙂

 

Jeg har tenkt litt på denne. Det er ikke så fælt mange kilder fra Helgeland rundt den tiden Kirsten Hansdatter Leth dør. Det er ingen referanser til alderen hennes eller barna i hennes skifte eller foreldrene hennes. Det er heller ikke bevart skifte etter faren Nils Tanche. Det finnes ikke kirkebøker på denne tiden. Jeg er rimelig sikker på at alderen deres ikke nevnt i noen rettsak på Helgeland fram til 1730. 

 

Slik jeg ser det er det da igjen to muligheter:

1) En av dikterne på Helgeland har skrevet en begravelsesvise eller lignende til Kirsten. (Finnes det noen oversikt over disse?)

2) Noen (litt som meg 🤔) har brukt de kildene som finnes og satt opp et sannsynlig scenario for når disse var født og så har det etterhvert "blitt sannhet". (Så igjen - det er tynn suppe jeg serverer når jeg sier at Karen og Berit kanskje var tvillinger.)

 

(Kirstens alder kan kanskje beregnes veldig omtrentlig om man vet søsknenes alder og at hun sannsynligvis var eldste datter. Jeg har ingen fødselsdato på noen av disse.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mens vi først snakker om å sette opp 'sannsynlige scenarier'; her er et forslag til oppsummering fra meg (basert på bl.a. andres forslag lenger opp her ...)

til hva som skjedde med Bereth Nielsdatter TancheSund i Vefsn, etter at hun i 1706 muligens 'kom i uløkka' (med naboen ?),

og rundt 20 år gammel (ble) flyttet langt avgårde, sørover til Nordmøre, sammen med sin nyfødte sønn Hans Søfrensson (Tanche),

kanskje til moster Berit Hansdatter Leth (g. Høyrup) på Enge i Valsøyfjord, der hun (like i nabolaget, kanskje tvers over Valsøyfjorden, på garden Stokke)

traff en jevngammel (?) og sjarmerende (?) ung trønder (de er vanskelige å mostå; jeg har prøvd det sjøl ...), skomakeren Søren Olsen,

som hun giftet seg med (kanskje rundt 1710/1715 ?) og (senere ?) slo seg ned hos/med på Stokke, der de bodde sammen, uten å få barn, 

bl.a. i 1755 og 1758, til begges død (hun ca.1760 og han ca.1773).

 

(Oppsummering mht. etterkommere:
Bereths sønn Hans Søfrensson Tanche bodde altså på Hestnes, som ligger like ved Enge, på sørsida av Valsøyfjorden, i 1755, 1758 og 1762, før han flyttet til Skomakerholmen, der hans 2. kone Marit Olsdatter døde etter 1769. Sønnen Nils Hansson Tanche (f. ca.1736) (fra 1. ekteskap), som var skomaker som sin fars stefar (?), bodde hjemme på Hestnes i 1758, der vel kone nr. 1 og kanskje nr. 2 døde i hhv. 1775 og 1782, før han i 1784 blir g. for 3. gang med enken Maria (Kaasbøll) fra Jøstøl. I 1801 er Nils å finne på Indre Leirdalen (under prestegarden i Aure) (sammen med datteren Lisabeth fra 1. ekteskap), men nå har Maria fått nok og reist hjem til Smøla, der hun bor hos bror sin, Jens. Hun overlver Nils (i Aure) med 13 år og dør (på Jøa ?) i 1816.)

 

Var det slik at samme Hans Søfrensson Tanche (ca.1706 Sund - 1775 Skomakerholmen) kan ha bod på Burøy, Hitra, i oktober 1731 ?

 

Endret av Per Nermo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

 

Hvis du ser en av de første innleggene mine i denne tråden, ser du at Hans Sørensen bodde på Hestnes i 1762, før han flyttet til Skomakerholmen. 

 

Da har vi ham. 🙂 Jeg pleier å legge på gårdsnavnene kronologisk som etternavn, så ser jeg lett hvor de har bodd. Får sjekke det nærmere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Per Nermo skrev:

Mens vi først snakker om å sette opp 'sannsynlige scenarier'; her er et forslag til oppsummering fra meg (basert på bl.a. andres forslag lenger opp her ...)

 

Er vi i ferd med å slette Anders Pedersen (Remmen eller ikke) fra de "sannsynliges" rekker nå?

 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå det igjen dukker opp en Beret Hansdatter Hestnes (1756?) (som nevnt i et tidligere innlegg) som antagelig er datter av Marit Olsdatter og dermed halvsøster til Nils Hansen. Dessverre er faren igjen knyttet til Søren Olsson, så det bringer oss ikke videre.

 

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Per Nermo skrev:

Oppsummering mht. etterkommere:
Bereths sønn Hans Søfrensson Tanche bodde altså på Hestnes, som ligger like ved Enge, på sørsida av Valsøyfjorden, i 1755, 1758 og 1762, før han flyttet til Skomakerholmen, der hans 2. kone Marit Olsdatter døde etter 1769. Sønnen Nils Hansson Tanche (f. ca.1736) (fra 1. ekteskap), som var skomaker som sin fars stefar (?), bodde hjemme på Hestnes i 1758, der vel kone nr. 1 og kanskje nr. 2 døde i hhv. 1775 og 1782, før han i 1784 blir g. for 3. gang med enken Maria (Kaasbøll) fra Jøstøl. I 1801 er Nils å finne på Indre Leirdalen (under prestegarden i Aure) (sammen med datteren Lisabeth fra 1. ekteskap), men nå har Maria fått nok og reist hjem til Smøla, der hun bor hos bror sin, Jens. Hun overlver Nils (i Aure) med 13 år og dør (på Jøa ?) i 1816.)

 

Var det slik at samme Hans Søfrensson Tanche (ca.1706 Sund - 1775 Skomakerholmen) kan ha bod på Burøy, Hitra, i oktober 1731 ?


Er par ting, så er vi enige 😉 :

Hans Sørensen døde 1775 og kona Marit Olsen var i live ved det skiftet. Lenke i et av Grethes innlegg i starten. Hans var skomaker som sin stefar, mens Nils var skomaker som sin far. Nils døde 1803, også Grethes fortjeneste 🙂

 

Ellers har jeg ikke gjort noe forsøk på å bekrefte eller avkrefte opplysningene om koner og barn utover det som står i skiftene. 
 

 

Ellers er det et poeng at gårdene Stokke og Hestnes var eid av mosters mann. 

Endret av Baard Vidar Pettersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosteren til Bereth Nielsdatter Tanche (c1686?-c1760) var altså Berit Hansdatter Leth (når levde hun ?) på Enge i Valsøyfjord, Nordmøre, 

som fikk en bråte med unger med sine to ektemenn :

  1)  Christen Hansen Høyrup (Høyerup/Hyrup) (død 1679) (av dansk herkomst)

       (som altså også eide gardene Stokke (tversover fjorden) og Hestnes (nabogarden)), og

  2)  Hans Jenssen Thune (død 1703) (jeg kjenner ikke hans herkomst).

 

Barna var som følger (de i parentes er usikre) :
  - Karen, f. 1666, 
  - Hans,  f. 1667, 
  - Peder, f. 1669, 
  - Kristen   (1671-1748), 
( - Jakob, f. 1673 ), 
( - Jon,      f. 1675 ),
( - Lars,     f. 1679 ),
  - Maren, f. 1682, 
  - Hans,   f. 1686, 
( - Jon         (1690-1759) ).

 

Er det noen som kan bidra til å verfisere denne barneflokken, og ev. plassere barna i korrekte kull ?

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per Nermo skrev:

Mosteren til Bereth Nielsdatter Tanche (c1686?-c1760) var altså Berit Hansdatter Leth (når levde hun ?) på Enge i Valsøyfjord, Nordmøre, 

som fikk en bråte med unger med sine to ektemenn :

  1)  Christen Hansen Høyrup (Høyerup/Hyrup) (død 1679) (av dansk herkomst)

       (som altså også eide gardene Stokke (tversover fjorden) og Hestnes (nabogarden)), og

  2)  Hans Jenssen Thune (død 1703) (jeg kjenner ikke hans herkomst).

 

Barna var som følger (de i parentes er usikre) :
  - Karen, f. 1666, 
  - Hans,  f. 1667, 
  - Peder, f. 1669, 
  - Kristen   (1671-1748), 
( - Jakob, f. 1673 ), 
( - Jon,      f. 1675 ),
( - Lars,     f. 1679 ),
  - Maren, f. 1682, 
  - Hans,   f. 1686, 
( - Jon         (1690-1759) ).

 

Er det noen som kan bidra til å verfisere denne barneflokken, og ev. plassere barna i korrekte kull ?

 

Hun hadde iallefall ikke barn i ekteskapet med Hans Jensen Thune, der arvet søsken og barna dems:

https://www.digitalarkivet.no/tl20080328650972  

SAT, Trondheim byfogd, 2/2C/L0004: Pantebok nr. 2a, 1700-1709, s. 169

Om det er samme dame, hvis sønnene Jacob og Joen Enge selger noen eiendommer i Trondheim kan sikkert redegjøres, men det er vel utenfor dette tema.

https://www.digitalarkivet.no/tl20080328651010   

SAT, Trondheim byfogd, 2/2C/L0004: Pantebok nr. 2a, 1700-1709, s. 207

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Per Nermo skrev:

Er det noen som kan bidra til å verfisere denne barneflokken, og ev. plassere barna i korrekte kull ?

 

Gardtales i Valsøyfjord, side 203 plasserer dem alle(?) hos Kristen. Men der er skiftet tidfestet til 1692, og døden et år eller to før. Hvor har du 1679 fra?

 

Geir 🙂

Skjermbilde 2021-03-27 kl. 09.56.39.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Erlend og Geir !

 

Når ‘Gardtales’ skriver ‘Kristen den første’, betyr det at forfatteren har samme fornavn på Bereth‘s andre ektemann ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.