Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp i Inger Mathea Paulsdatter sin fødsel / dåp den 24 juni 1832 ønskes , og i Ludvig Anton sin fødsel / dåp den 6 juni 1859


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei ....Tydehjelp i Inger Mathea Paulsdatter sin fødsel / dåp den 24 juni 1832 ønskes . Jeg trenger alt av navn på folk og gardsnavn . Foreldre som faddere . 

 

Fødselen / dåpen er Nr 4 ( ? ) nedenfra  på høyre side i kirkeboken 

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070603220511

 

Og så trenger jeg det samme i Ludvig Anton Eriksen sin fødsel / dåp .Nr 99 øverst på venstre side https://www.digitalarkivet.no/kb20070124360525 

 

På forhånd tusen hjertelig takk . 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bjørn Andreas Johansønn Løkken changed the title to Tydehjelp i Inger Mathea Paulsdatter sin fødsel / dåp den 24 juni 1832 ønskes , og i Ludvig Anton sin fødsel / dåp den 6 juni 1859

Et forsøk på den første:

 

Paul Larsen Holmen og Hustru Mari(?) GulbrandsDatt Inger Mathea

fadd. Niels Amunds. Bækken Peder Halvors. Fjeldboe Hans Amundsen

Haugaardsmoe Berthe Gundersd. Bækken Marthe Larsd. Holmen

 

Mvh

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjell Lauritzen skrev:

Jeg synes det står Berthe Gundersd. Bækkeie ?

 

Nja, det kan det også være, men Bekken er i hvert fall en gård i Sør-Odal . . .

 

Mvh

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk Even og Kjell ....ønsker dere en gnistrende lørdagskveld 🙂

 

Klarer dere Ludvig Anton Eriksen sin fødsel / dåp .Nr 99 øverst på venstre side https://www.digitalarkivet.no/kb20070124360525  også ? 

 

PÅ forhånd tusen hjertelig takk 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk - med mangler:

 

Inderst Erik Andersen og pige Mathea Paulsdatter Oppi u. Holt. Ægteviede 23 d. A.

Faddere: Gunder Pedersen Hau........, Marthe Andersdatter ibid. Ole Pedersen Tolling (?)

L........ Antonsen Oppi, Oline Hansdatter Næs

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det berre eg som ser ein "r" framfor t'en i Marthea, i begge tilfelle? Nei, heldigvis, her er vigsla hennar:

https://www.digitalarkivet.no/pv00000003417580

 

Og så er eg nok enig med Kjell (innlegg 3) i at det står Berthe Gundersd. Bækkeie, OG Niels Amunds. Bækkeie

 

16 minutter siden, Kjell Lauritzen skrev:

Inderst Erik Andersen og pige Mathea Paulsdatter Oppi u. Holt. Ægteviede 23 d. A.

Faddere: Gunder Pedersen Hau........, Marthe Andersdatter ibid. Ole Pedersen Tolling (?)

L........ Antonsen Oppi, Oline Hansdatter Næs

Denne presten skriv ikkje "Ungkar" el. "Pige", eg meiner det står Inge Marthea ..., presten har gløymt "r"en i Inger? (Samanlikn andre "I"ar på sida, t.d. dåpsbarn 118 Inge Marie

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt frustrért her kjenner jeg. Dette er et av mine ‹kjerneområder› for slektsgranskning, og likevel klarer jeg ikke å identifisere alle faddernes bosted. Moren fra Oppi under Holt er greit, og Oppi på en av fadderne. Og Kjells «Tolling» tror jeg må være Tollhaug også i nærheten. Næs er grei, og Haug er like ved, men ‹etterleddet› til Hau?? hverken skjønner jeg eller finner jeg noe som kan passe.

Grrr! 😉

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Denne presten skriv ikkje "Ungkar" el. "Pige", eg meiner det står Inge Marthea ..., presten har gløymt "r"en i Inger? (Samanlikn andre "I"ar på sida, t.d. dåpsbarn 118 Inge Marie

 

Det tror jeg du har rett i ! 🙂

 

Mvh

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Og så er eg nok enig med Kjell (innlegg 3) i at det står Berthe Gundersd. Bækkeie, OG Niels Amunds. Bækkeie

 

 

Bekken er også et bruk i Nord-Odal. (jfr. innlegg # 4, over) Var litt forblindet av at Bjørn stort sett ‹befant seg› i Sør-Odal for litt siden, og så ikke nærmere på kildeinformasjonen. Har ikke sjekket bygdeboken ennå, men kan vel godt tenkes at Bekken i sin tid har vært av en slik størrelse at den har hatt et ‹Eie›. Det er ikke slik idag. Men burde det da ikke strengt tatt stått Bækkeneie ? Ved nærmere ettertanke:«Strengt tatt» er vel strengt tatt å være en smule for ortodoks og forvente en slags standard blandt de ymse skrivere vi støter på. 😉

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

Men burde det da ikke strengt tatt stått Bækkeneie ? Ved nærmere ettertanke:«Strengt tatt» er vel strengt tatt å være en smule for ortodoks og forvente en slags standard blandt de ymse skrivere vi støter på. 😉

Strengt tatt har du nå fått meg til å tvila på mi eiga lesing her, og ved nærare ettersyn trur eg strengt tatt du har rett i at det står Bækken, og at den prikken eg såg i tilfelle nr. 2 strengt tatt kan ha vore ein mygglort. 

  • Takk 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk til dere ; Even , Richard og Kjell ......dette ble jo nesten morsomt .....ha en strålende søndag 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.