Gå til innhold
Arkivverket

Var folketellingsdager offentlige fridager?


Arthur Bolstad
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på å gjennomgå alle registreringer som ble gjort på alle husene på mitt hjemsted 1. desember 1920 og legger merke til at folketelleren ikke besøker skolen og møbelfabrikken på stedet. Han noterer heller ikke, under sitt besøk på noen av bostedene i kretsen, fravær fra et bosted pga at vedkommende er på skole eller arbeider på møbelfabrikken. Lurer derfor på om folk generelt hadde fri fra skoler, fabrikker o.l. hvor man ikke utførte (livs)nødvendige oppgaver. 

 

Med vennlig hilsen

Arthur Bolstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Arthur Bolstad skrev:

Jeg holder på å gjennomgå alle registreringer som ble gjort på alle husene på mitt hjemsted 1. desember 1920 og legger merke til at folketelleren ikke besøker skolen og møbelfabrikken på stedet. Han noterer heller ikke, under sitt besøk på noen av bostedene i kretsen, fravær fra et bosted pga at vedkommende er på skole eller arbeider på møbelfabrikken. Lurer derfor på om folk generelt hadde fri fra skoler, fabrikker o.l. hvor man ikke utførte (livs)nødvendige oppgaver.

 

Folk skulle registreres på det sted hvor de oppholdt seg kl. 00 natten mellom 30. november og 1. desember, og derfor finner du ingen elever registrert på skolene, bortsett fra elever på internatskoler. Du kan finne arbeidere som overnattet på eller nær arbeidsplassen, f.eks. tømmerhoggere i koier i skogen.

 

Folketellingsdagen var ingen ekstraordinær fridag; 1. desember 1920 var tilfeldigvis en onsdag. Det er ikke gitt at alle personsedler ble fylt ut på dagen 1. desember, men personsedlene skulle fylles ut på slik måte at de gjenspeilte situasjonen kl. 00 natten mellom 30. november og 1. desember.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar. Ut fra det jeg har lest om folketellingen burde jeg egentlig forstått at det var slik. Tenkte bare ikke så langt. Uansett: Det var det veldig greit å få det det sort på hvitt.

 

mvh. Arthur Bolstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.