Gå til innhold
Arkivverket

Baltisk Slekt


Erik - Nilsen
 Del

Recommended Posts

Hei Eg Tok En Myheritage Dna Test 

Vor Eg Fekk Svar At Eg Var 97,2 Prosent Skandinavisk Og At Eg Var 2,8 Prosent Baltisk  Men Det Eg Lure på kor Langt Det Kan Være Tebake i Tid Og Kossen Eg Eventuelt  Kan Finne ut Navn På Dei Baltiske i Slekta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese gjennom denne tråden som gir noen svar:

DNA-tester og etnisitet

DNA-tester og etnisitet

 

Som David skriver der: En «dæsj» betyr vel kanskje under 3%, er det vi kaller tilfeldig likhet eller støy

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må ikke ta dette bokstavelig. Det er ihvertfall helt ubrukelig til å finne konkrete slektninger. Jeg har f.eks 4-5 % fra Syd-Frankrike-Spania, men det ligger nok veldig langt tilbake i tida at jeg hadde noen forfedre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Erik - Nilsen skrev:

Hei Eg Tok En Myheritage Dna Test 

Vor Eg Fekk Svar At Eg Var 97,2 Prosent Skandinavisk Og At Eg Var 2,8 Prosent Baltisk  Men Det Eg Lure på kor Langt Det Kan Være Tebake i Tid Og Kossen Eg Eventuelt  Kan Finne ut Navn På Dei Baltiske i Slekta

 

Som Audun S.H. skriver ovenfor, så bør du ikke ta dette altfor bokstavelig. Det kan være snakk om såkalt "støy", eller så kan det være en aldri så liten pekepinn om at du kanskje har noen finner (dvs kvener/skogsfinner/finnlendere) i slekta rimelig langt tilbake tid. Med en finsk tippoldefar og annen "kveninnblanding" i familien, har jeg også fått en liten "dæsj" baltisk dna, uten at jeg dermed tror at det skjuler seg noen baltere i familiehistorien. Det er vel heller en indikasjon om at finner og baltere muligens deler en viss mengde dna (?). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei Erik – og andre

Jeg tok en MyHertage i juni og fikk 5,1% baltisk DNA. Jeg har også lurt på hva det skyldes. Jeg tror jeg har funnet hvor det kommer fra. Ved å sortere DNA-treff med  baltisk etnisitet fikk jeg treff med en kvinne med 13,6 % baltisk etnisitet og som hadde 1,1 % felles DNA med meg. Hun var anslått å være min 4 – 5-menning. Hun hadde ikke lagt inn noen forfedre, men jeg fant ut ved søk i aviser at hun hadde slekt fra Toten.  Jeg har oldeforeldre fra Toten og funnet mange nære slektninger på min oldemors side, men ikke noe baltisk. På oldefars side er det få funn. Hans farsside har lange slektslinjer på Toten. Morssiden er litt annerledes. Min tippoldemor Christine Olsdatter født 1827 er datter av Katrine Jensdatter født 1899 fra Hurdal og Ole Kristiansen født rundt 1800. Katrine og Ole giftet seg 1823 i Hoff kirke. De fikk ikke flere barn. Da Katrine gifter seg på nytt 1847 med Jens Andersen Dulsrudhagen var hun skilt og hadde attest for dette. Denne Ole Kristiansen har jeg aldri funnet ut av, men jeg tror det er han, eller veldig nær slekt, som er linken til mitt DNA-treff.

Samtidig som jeg holdt på med dette kom jeg på et par rykter jeg hørte for flere år siden. Min fars onkel som sa han var «villtotning» og lignende og min egen onkel som skrev det rett ut da han hørte jeg hadde begynt å undersøke slekten: Er vi av taterslekt?

Jeg vet at begrepet «tater» ble brukt om reisende med svært forskjellig opphav. I Anne Minkens avhandling fra 2009 om «Tatere i Norden før 1850» er det nevnt «tatersoldater» i den svenske armeen i Sveriges storhetstid fra tysktalende områder og Baltikum og at svenske «resande» selv  nevner dette som sitt opphav.

MyHeritage er kanskje ikke helt på jordet?

Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten, jeg ser at du har aner fra Hurdal, som er nabobygda til Eidsvoll, dit det kom baltere fra dagens Latvia på 1600-tallet. Heller ikke mellom Toten og Eidsvoll er avstanden særlig stor.

 

I wikipedia-artikkelen om Eidsvoll Verk står det: Eidsvoll Verk – Wikipedia

 

Sitat

Etter 1634 var det skiftende eiere: Hannibal Sehested, kong Frederik III, Gabriel Marselis og hertugene av Kurland (våre dagers Latvia). Kurland rådet dengang over en betydelig flåte og flere oversjøiske kolonier, og investeringen i norsk jernverksdrift kan ses i denne sammenheng. Hertug Jacob av Kurland brakte en del latvisk personal til Eidsvoll, og noen ble værende i Norge.

 

I artikkelen om Kurland er det oppgitt at det kom opptil 300 kurlendere til Norge for å arbeide: Kurland – Wikipedia 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.