Gå til innhold
Arkivverket

Dugnad? - Register for tingbøkene på Helgeland


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Det er mye uvurderlig slektshistorie i tingbøkene. For en tid tilbake gikk jeg derfor gjennom tingbøkene på Helgeland fram til 1730 og skrev av alle navn i tingene som angikk Vefsn. Det har løst flere av mine slektsnøtter som jeg ellers aldri hadde kunnet løse. Men etterhvert har grenene vokst ut over Vefsn og jeg ser at jeg må ta en gjennomgang til. Spørsmålet er da hvordan jeg skal gjøre dette. Den minst tidkrevende måten er å skumme gjennom og skrive opp navn som angår meg i de andre fjerdingene. Det vil likevel ta en del tid, og utfordringen blir å vite hvilke gårder og slekter jeg skal ta med. Derfor lurer jeg på om jeg skal ta meg bryet med å gjøre det skikkelig og som en bonus, gjøre dette tilgjengelig for andre også. 

 

Det er nok i så fall en litt stor oppgave for meg alene. Er det imidlertid noen få andre med interesse for Helgeland som er villige til å bli med på ferden, blir dette fort overkommerlig. Jeg begynte på et regneark i går og de fem første sidene tok meg en drøy halvtime. Første tingbok på 150 sider blir da ca. 15-20 timers arbeid. 

 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1e35pHWqxkcPRNh4wkS3wX7-VQ_YqDHQQlOYy-Le_1Bs/edit?usp=sharing

 

Ambisjonen min er at dette skal være lavterskel. Det viktigste er at man kan søke opp et navn og finne ut når og hvor det er nevnt. Deretter må brukeren av registeret slå opp og gjøre seg opp en mening om dette er noe å lese videre på eller ikke. Jeg tenker derfor at det skal være så få felt som mulig. I forslaget mitt over er det i prinsippet bare fire eventuelle felt å fylle ut for hvert navn. De andre endres bare hver side, annenhver side eller hvert år. I tillegg er det et merknadsfelt, som jeg tenker kan være valgfritt å fylle ut, alt etter overskudd og evner. Det kan kanskje også være en jobb for korrekturrunden. 

 

Innspill på oppsettet?

 

Tanken er at hver tingbok får sin fane og får jeg med noen på dette, er det mulig å jobbe parallelt i samme regneark i flere tingbøker samtidig. 

Er det noen som kunne tenke seg å være med på dette?

 

Og ikke minst - er dette interessant for Digitalarkivet å legge ut i bakkant?

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Og ikke minst - er dette interessant for Digitalarkivet å legge ut i bakkant?

 

Navneregistre til ei eller flere tingbøker vil være av interesse, og slike vil trolig nokså enkelt kunne tilpasses visning i Digitalarkivet. Oppsettet ditt ser kurant ut; selv ville jeg nok valgt å bruke dato, og ikke bare årstall, for hendelsene (tingsamlingene).

 

Jeg jobber ikke selv med transkriberte/søkbare data, så jeg råder deg til å skrive til digitalarkivet@arkivverket.no for eventuelt å få retningslinjer for hvordan du bør lage registrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Navneregistre til ei eller flere tingbøker vil være av interesse, og slike vil trolig nokså enkelt kunne tilpasses visning i Digitalarkivet. Oppsettet ditt ser kurant ut; selv ville jeg nok valgt å bruke dato, og ikke bare årstall, for hendelsene (tingsamlingene).

 

Jeg jobber ikke selv med transkriberte/søkbare data, så jeg råder deg til å skrive til digitalarkivet@arkivverket.no for eventuelt å få retningslinjer for hvordan du bør lage registrene.

 

Takk for svar, Kristian. Ja, du har sikkert rett i at dato er lurt. Hadde også tenkt på sted/ting, men det hender det er glemt av skriveren og så var det det med å gjøre det enkelt og overkommerlig. 

 

Ellers er oppsettet basert på oppsettet for Sogneprestens manntall som jeg har fått av Digitalarkivet, så tror det skal være kurrant, men skal sende en mail 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Takk for svar, Kristian. Ja, du har sikkert rett i at dato er lurt. Hadde også tenkt på sted/ting, men det hender det er glemt av skriveren og så var det det med å gjøre det enkelt og overkommerlig. 

 

Ellers er oppsettet basert på oppsettet for Sogneprestens manntall som jeg har fått av Digitalarkivet, så tror det skal være kurrant, men skal sende en mail 👍

 

Hvis du inkluderer stedet for tingsamlinga/rettsmøtet, vil du kunne oppnå en to-nivå-struktur hvor tid og sted for tingsamlinga/rettsmøtet er nivå 1, mens personene knyttet til tingsamlinga/rettsmøtet er nivå 2. (I folketellinger er bostedet nivå 1 og personene på bostedet nivå 2; i kirkebøker er handlingen - dåpen, vielsen eller begravelsen - nivå 1 og personene i handlingen nivå 2.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Hvis du inkluderer stedet for tingsamlinga/rettsmøtet, vil du kunne oppnå en to-nivå-struktur hvor tid og sted for tingsamlinga/rettsmøtet er nivå 1, mens personene knyttet til tingsamlinga/rettsmøtet er nivå 2. (I folketellinger er bostedet nivå 1 og personene på bostedet nivå 2; i kirkebøker er handlingen - dåpen, vielsen eller begravelsen - nivå 1 og personene i handlingen nivå 2.)

 

Noe lignende som jeg har gjort i skjemaet nå da? Det er overkommelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Linken til regnearket er sjekket. Dette ser bra ut!

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er register for første tingbok ferdig. 🙂

 

Jeg fortsetter jeg, men prøver meg likevel på en ny forespørsel: Er det andre med tilknytning til Helgeland som kunne tenke seg å være med på dette? Gjerne til korrekturhjelp om det høres for mye å gå løs på transkripsjonsjobben?

 

(Lesbar link til første ferdige bok i øverste innlegg her. Dersom noen vil hjelpe, så send meg en PM så gir jeg deg skrivetilgang. 🙂)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette ser veldig bra ut jeg, og spennende for oss med aner på Helgeland. Jeg måtte nok ha vært både litt mer "lesekyndig" på dette og mer datakyndig  

hvis jeg skulle ha bidratt. Fant allerede en av mine aner der inne(Christopher Pedersen i Strømmen i 1692). Jeg hadde en gang mikrofilm er på fjernlån med

tingbøker for Helgeland fra tidlig på 1700-tallet og til 1740-tallet. En god del av det var lesbart, men det var også noe som ikke var det i mine øyne. Så jeg

må si jeg beundrer de som vil gjøre dette tilgjengelig for andre. Det er en stor og omfattende jobb!! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sin tid registrerte jeg tingbøkene for gamle Rødøy (Rødøy, Lurøy, Træna, Meløy og deler av Gildeskål)fram til 1800, ialt 17000 poster, søkbart på tingboknummer, dato, tingsted, fornavn på omtalte personer, efternavn do, bosted og stikkord for hva saken omhandlet.  Registrert som database i Claris Works. Har vært meget nyttig!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TerjePedersen skrev:

I sin tid registrerte jeg tingbøkene for gamle Rødøy (Rødøy, Lurøy, Træna, Meløy og deler av Gildeskål)fram til 1800, ialt 17000 poster, søkbart på tingboknummer, dato, tingsted, fornavn på omtalte personer, efternavn do, bosted og stikkord for hva saken omhandlet.  Registrert som database i Claris Works. Har vært meget nyttig!!

Så bra! Er dette noe du vil dele med meg, så kan jeg kanskje spare meg for litt arbeid i Rødøy prestegjeld (der jeg ikke er kjent og kan gjøre en del feil)? Trenger det i så fall som ei Excel-fil eller CSV-fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har registrert tingbøkene for Rødøy, Meløy, Lurøy og Træna. Jeg har en god del slekt på disse stedene. Mormors foreldre var fra Rødøy, med aner bakover i

Rødøy, Meløy, Lurøy(blant annet Mikkelborgslekta på Lurøyrgården og Træna). Selv har jeg jobbet en del med skiftene fra flere steder i Trøndelag, med alfabetisk

navneregiser(1692 og 1693-1785 i ett dokument for hvert sted med alfabetisk fornavnsregister og 1786-1830 med det samme). Det gjelder Frosta og Åsen(i Frostens

prestegjeld),Leksvik(ferdig 1786-1830 og gjort en del på 1700-tallet), og det samme gjelder Levanger, Skogn og Ekne(ferdig til og med 1823 men mangler noe på

1700-tallet og det samme gjelder Stjørdal og Skatval. Dessverre er det ikke mulig å gjøre dette søkbart(noen har sett på det på Slekt og data her i Stjørdal). Data-kunnskapene mangler, men jeg kan jo slå opp for andre samtidig som jeg har mye nytte av det selv. Jeg har mye av min morsslekt på Helgeland, og mye av min farsslekt på nevnte steder i Trøndelag. I Trøndelag sliter jeg også manglende andre kilder(kirkebok for Frosta starter på 1750 og Skogn og 1747, og manntallet 1701 finnes ikke). Dette ble litt utenfor tema ja, så jeg stopper der. Hvor finner jeg det du har gjort Terje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lise: det finnes på min gamle datamaskin- ikke tilgang til Internett.

Baard Vidar: Send dataekspert til mitt hobbyrom!

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TerjePedersen skrev:

Baard Vidar: Send dataekspert til mitt hobbyrom!

 

Skjønner 😂 Du har ikke lyst til å korrekturlese Rødøy-delene da? 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TerjePedersen skrev:

Anne Lise: det finnes på min gamle datamaskin- ikke tilgang til Internett.

Baard Vidar: Send dataekspert til mitt hobbyrom!

Det var dumt at det kun finnes på din gamle datamaskin uten tilgang til internett. Med så mye slekt på mormors side på nevnte steder hadde jeg utvilsomt

funnet noe der. På mammas farside er det vel også noe i Meløy iallefall, og i Nesna og Hemnes blant annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2021 den 11.21, TerjePedersen skrev:

Anne Lise: det finnes på min gamle datamaskin- ikke tilgang til Internett.

Baard Vidar: Send dataekspert til mitt hobbyrom!

Minnepinne fra gamle-pc til ny fantastisk internettilkoblet pc??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så ut som en strålende hjelp! Jeg har ikke hatt tid eller ork til å begi meg inn i de eldste bøkene - når jeg ser bøker uten rubrikker, og med veldig gammel skrift (før 1800), mister jeg litt motet. Antagelig er få av mine forfedre å finne i så mange skriftlige kilder, de fleste eide ikke nåla i veggen, men noen kan jo glimte til med et eller annet! Jeg har familie på Helgeland - Bindal, Sømna, Vevelstad, rundt der - og vil følge med om dere legger ut slike registre til de gamle tingebøkene. Supert arbeid!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.