Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Hans Pedersen Leth: 1600 Danmark - 1679 Trondheim


Geir Fjærli
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Geir Fjærli skrev:

Kanskje jeg skal spandere 100-lappen og lese den selv.

 

Da har jeg kjøpt den, og skal lese artikkelen.

 

Edit: Den hjalp ikke med mitt problem, siden den starter den ene slekten med nettopp Hans Pedersen Leth. Så du får sannsynlige etterkommere, men ikke aner. Men den ga meg et alternativt navn til datteren, her kalles hun Karen i stedet for Kirsten.

 

Edit 2: Den har fødselsår mellom 1610 og 1620.

 

Edit 3: Den andre slekten starter med Peder Pedersen Let(h) som levde omtrent samtidig med Hans Pedersen. Men artikkelforfatteren har ikke funnet noe som tilsier slektskap mellom de to slektene. Han påpeker også at det var enda flere slekter i Norge som brukte navnet Leth.

 

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du sjekket dette. Litt synd at det ikke var mer å finne, men da vet vi at Kjeld Bugge ikke fant foreldrene til Hans Pedersen. Vi vet bare hva faren het til fornavn, og at han, som du viste, trolig hadde eiendom i Trondheim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Geir Fjærli skrev:

Den andre slekten starter med Peder Pedersen Let(h) som levde omtrent samtidig med Hans Pedersen.

 

Jeg ser nå at Bugge faktisk sier at Peder Pedersen var sønn av kjøpmann Peder Jensen Leth i Randers. Peder Jensen hadde 6 barn, Peder Pedersen ble stamfar til den ene Trondheimsgreinen, men altså ikke i slekt med vår grein. Og dermed kan vi stryke Peder Jensen som far til vår Hans Pedersen.

 

Peder Pedersen var sorenskriver i Gauldal på slutten, om du kommer over det. Søsteren Mette Pedersdatter ble stammor til slekten Dons (som bare nevnes så vidt i artikkelen.)

 

Men opphavet til vår Hans Pedersen Leth sier han altså intet om. Her er etterkommerne slik han har illustrert dem: (Formodentlig har han ignorert de som flytter fra Trondheim, da disse greinene ikke følges videre.)

 

926897415_Skjermbilde2021-04-04kl_09_12_22.thumb.png.d9b73a5782ff9cc5445870d604b68952.png

 

Min lenke til ham er altså datteren Karen, som jeg har under navnet Kirsten, gift med Nils Qvam/Tanche. (Denne Nils er i seg selv en interessant person, det finnes det andre diskusjoner om som jeg ser du har deltatt i.)

 

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.   Hvilken  slekt  Leth tilhører Petter Leth f 1733 d 1889.   Han bor på Leth gården i Hasselvika i  Rissa og er titulert som sersjant.  Han blir gift med en enke Margrete Jacopsdatter Hårberg født i Fevåg i 1721 og død i 1784.   Ingen barn i dette ekteskapet.  Det er mange koblinger mellom gården i Fevåg og Hårberg i Hasselvika.   Kanskje Hasselvika i tidligere tider også var ett militært område ?   Margrete Hårberg er min ane ,hun er søster av en av mine tippoldeforeldre som også bodde på en Hårberg gård. Denne slekta har dansk opphav da av slekt Winther.   Muligheten for at denne Petter Leth er av dansk slekt også kanskje?   Ellers har jeg etterspurt en  Hans Struts på samme gård.  Har tanker om at han også kommer fra gården Fevåg og kan være av slekt fra Austrått.               Hilsen Anita Bakken

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Petter Leth døde nok i 1789 .  Opplysninger om dette har jeg fra bygdeboka .  Kistene deres ble funnet da Rissa kirke brant og det skulle bygges ny.   Hilsen Anita Bakken

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha . Det står skevet mye om Leth her så skal studere dette nærmere.   Petter Leth skulle ikke ha noen direkte arvinger så det er vel ikke noe å finne i skifter heller.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2021 den 20.01, Bakken skrev:

Hei.   Hvilken  slekt  Leth tilhører Petter Leth f 1733 d 1889.

 

Heisann. Finner ham dessverre ikke i noen av de to slektene Bugge skriver om. Ei heller finner jeg ham nevnt i den danske "slægtebogen" (dog bare etter et raskt søk.) De slektssider på Myheritage som jeg har sett har ingen foreldre til ham. Hvis jeg ser noe mer skal jeg si fra. Navnet forsvinner ut av min slekt to/tre generasjoner før dette, så jeg har ikke sett noe på personer født etter 1700...

 

Som Bugge sier var det flere slekter som brukte Leth-navnet. 

 

Geir 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.