Gå til innhold
Arkivverket

Arbeidslag 1931: Hvor og hva?


Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Min farfar, smed og anleggsarbeider, etterlot dette bildet. På baksida står det bare "Mars 1931". Hans virkeområde var nordre Nordland og Troms, men etter skogen å dømme er bildet tatt mye lenger sør. Og hva slags anleggsarbeid driver de på med? Er det en dampma skin vi ser til venstre? Bildet er pent montert på papp og ser ut til å være tatt med et godt kamera.

bilde369.thumb.jpg.ba0506dd86112fd787243338d20c29e0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Johan I. Borgos said:

Kan det være ei dampsag?

 

Usikker, men savner en mer markert matelinje for tømmeret. På en dampsag ville jeg forventet en mer tydelig sag, samt et transportbånd inn og ut. 

 

Kan det være en asfaltkoker/bitumenkoker, en større utgave enn f.eks. denne: Asfaltkoker. - Norsk Industriarbeidermuseum / DigitaltMuseum

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Sven! Steam donkey er nok løsninga på "hva", men så er det "hvor". Blei innretninga noen ganger brukt i Norge? (Farfar var ikke i Amerika noen gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet kan være tatt i både Nordland og Troms slik du innledningsvis skriver. Skogen synes å være litt skrinn, men dette er det lite å bygge noe som helst om sted på. Men i Troms (Bardu f.eks.) er det mye granskog, og likeledes deler av Nordland. Et raskt søk på nettet avslører bl.a.at det var dampsager i Pasvikdalen i Finnmark!

 

Forslag: Ta kontakt med Norsk skogbruksmuseum på Elverum m/bildet.  Jeg tror den framtoningen du har bilde av må være litt spesiell, den synes nemlig å være en mobil sag!  Det tror jeg ikke det har vært mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hans Martin Fagerli skrev:

Forslag: Ta kontakt med Norsk skogbruksmuseum på Elverum m/bildet.

Takk for rådet! Gjort.

 

God påske.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt mer interessert i denne saken og søkte litt att og fram. Disse dampsagene ble drevet av en lokomobil som kunne se ut som følgende

 

 

200px-Steam_lokomobile_2_%28aka%29.jpg

 

På bildet som Johan Borgos la ut, ser man selve dampkjelen som gjerne kunne stå loddrett. Jeg fant etterhvert ut at man gikk til innkjøp av den første lokomobil i Målselv i Troms i 1915. Lokomobilen kunne gjerne stå et stykke unna saga som ble drevet av denne. Egentlig ligner denne gjenstanden på de første lokomotivtogene (dvs trekkvogna), og ideen til å bruke dette verktøyet til å drive en sag var nok nærliggende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målselv er ganske nært Vesterålen, bare tretti mil østover, men som et gammelt ordspråk sier: Grana stanser ved Rana. Nå er ikke det riktig i dag, for på 1900-tallet blei det planta gran videre nordover, og den vokser upåklagelig takket være varmere klima. Men de grantrærne vi ser på bildet fra 1931 samt stubben til venstre på bildet har dimensjoner som jeg tviler fantes så langt nord tidlig på 1900-tallet. Jeg skal leite opp Amund Helland og se hva han skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på svar fra Skogmuseet over helge om de kjenner til bruk av Steam donkeys i Norge. Bildet kan like gjerne være tatt i Amerika, slekta vår hadde en del avleggere der borte. Originalbildet har en klar sepiatone, ingen navn på fotograf, men så er det klærne til arbeidsgjengen: Hatter, bukseseler og busseruller - jeg synes det lukter litt amerikansk av gjengen. Etter skyggene å dømme står sola ganske høgt, så Nord-Norge er det i hvert fall ikke. Andre som ser viktige detaljer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Johan I. Borgos skrev:

 Etter skyggene å dømme står sola ganske høgt, så Nord-Norge er det i hvert fall ikke.

Solahøgda er vel neppe noko meir enn 35 grader (iallfall under 45 grader).   For den del kan det vere på Nordkapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

For den del kan det vere på Nordkapp.

Nordkapp ligger på vel 71 grader nord. Hvor høgt meiner du sola kan stå der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Johan I. Borgos skrev:

Nordkapp ligger på vel 71 grader nord. Hvor høgt meiner du sola kan stå der?

Dersom eg har rekna rett...

På 71 grader nord, er maks solhøgd (midtsommar, middag sol-tid), står sola 42,4 grader over fri horisont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett svar er visstnok 40 grader ved sommersolverv, og 19,4 grader ved vår- og høstjamndøgn, så du er nær nok. Men granskog mangler på Nordkapp. De høge trærne er ett av flere spor jeg prøver å utnytte for å finne ut mer om bildet. Solhøgda aleine kan verken avkrefte eller stadfeste ei gjetning, men jeg ser at det er bygd et provisorisk soltak(?) over det som ser ut til å være maskinisten sin plass. Vel, jeg kommer vel ikke lenger her, foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrekninga mi er basert på ei perfekt kule og nøyaktig 71 grader; og begge delar er vel litt unøyaktig for Nordkapp (men meir nøyaktig enn "vistnok 40 grader").

 

Men poenget var - som du også konkluderer med no (i motsetnad til litt tidlegare) - at ein ikkje kan utelukke nokon stad i Norgeg basert på skuggane i biletet.

 

Solhøgda er nok også mindre enn eg foreslo; sjå til dømes mannen med hatt; bremmen lagar knapt nok skugge i anletet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjenta meg sjøl: Inntil Skogmuseet svarer om denne innretning har vært bruk i Norge, prøver jeg å finkjemme bildet for spor. Uansett hvor det er tatt, det var sommersolverv bare en dag i året der, og bildet gir lite informasjon om når på året det er tatt, da blir fokus på skyggelengde ei avsporing. Jeg står ikke bastant på noe standpunkt, men holder alle muligheter åpne. Men jeg utelukker Nord-Norge først og fremst på grunn av skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle noen er interessert: Konservator Bjørn Bækkelund ved Skogmuseet skriver: "Jeg kjenner ikke til bruk av slikt materiell i det norske skogbruket." Han kaller for øvrig innretninga for "dampdrevet vinsj", og det høres presist ut. Bækkelund skriver videre at dampteknologien var mer utbredt i land med stordriftsforhold, og nevner blant annet Nord-Amerika. Jeg har derfor tatt kontakt med Minnesota Historical Society, og får kanskje svar derfra etter hvert.

Jeg avrunder her. Takk for alle gode innspill!

Johan

Endret av Johan I. Borgos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mobil dampvinsj. "Tårnet" til venstre på bildet er kjelen på en dampmaskin. Bak arbeiderne ser man trommelen, to wiere går opp til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden - takk, Sven! Dette bildet er tatt nær Everett i staten Washington. Ser ut som teknologien var i bruk over heile USA i mellomkrigstida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Oddgeir! Jeg lærer stadig nytt ...

Har også begynt å lure på det sørlige Canada, der hadde farfaren min ei halvsøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.