Gå til innhold
Arkivverket

Charlotte Marie var født utenom ekteskap i Trondheim 14.10.1817. Foreldrenes navn var Henrik Jensen Vang og Karen Jonsdtr. Men hvem var de om hvor kom de fra?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har tenkt endel på Karen Jons/Jensdtr. (fra Trondheim.), men med bare en geografisk lokasjon på henne ved dåp og med bare en estimert alder mellom 20 og 35 år er dette en vanskelig påskenøtt.

 

Det er ikke sikkert at hun er fra Trondheim engang. Reiste hun dit fra et annet sted etter hun kom i "ulykka"?

 

For å begynne med det som står i Bjørnørfolket som man kan finne i kilder. Charlotte Marie kom ½ år gammel til Sæter sammen med Nils Prebsen med hustru og 2 drengebarn tidlig i 1818 innførsel 2 & 4.

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 657/L0702: Ministerialbok nr. 657A03, 1818-1831, s. 298

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070906610363

 

Nils ble ingen gammel mann på Sæther han døde alt året etter i 1819. Omkom på en tur til Trondheim, druknet i Linesfjorden 16.12.1819.

 

https://www.nb.no/items/ebdc6c3668cb04e2e29a1f0d30e94279?page=45&searchText="nils prodsen"

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å analysere opplysningene ved dåpen til Charlotte Marie født 14-10-1817:

 

Her bruker jeg klokkerboken som er litt tydeligere skrevet og inneholder et par ekstra detaljer: Informasjon som står bare i ministerialboken står i [], jeg har også nummerert fadderne for lettere å kunne følge dem i ettertid.

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 602/L0135: Klokkerbok nr. 602C03, 1815-1832, s. 33

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070921690316

 

Foreldre: unk. Matros Hendrik Jensen Wang og [pige] Karen Johnsdtr. Tjeneste hos? skomager Berg.

Faddere: 1: Madam Martha Lein, 2: Madam Christine Lein, 3: Mad. Christine Lein [Sæter], 4: skipper Niels Peter Sæter, 5: styrmand Peter Lein

Anmerkning: Den første? Madam Christine Lein møtte ikke fo…?? sygdom

 

Det som slår meg her er at fadderne ser ut til å være fra en og samme familie. I og med Niels Prebsen Sæter var gift med Gjertrud Kirstine Eriksdtr. Lein.

 

Vielse nederst på side b:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 602/L0105: Ministerialbok nr. 602A03, 1774-1814, s. 204-205

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070921670510

 

Fadder 3 og 4 er nok Nils Prebsen Sæter og hustru Gjertrud Kristine som tok med seg barnet Charlotte Marie 1/2 gammel til gården Sæter i Osen (Bjørnør)

 

Her er fammiline Erik Lein (Leen) i FT1801:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058434004620

               

001 Erich Leen

01

48

-

-

Huusbonde

Begge udi 1ste ægteskab

Fisker og skibstuver

002 Marit Nielsen

01

48

-

-

Hans kone

Begge udi 1ste ægteskab

-

003 Erich Ericksen Leen

01

25

-

-

Deres søn

Ugivt

-

004 Martha Leen

01

11

-

-

Deres datter

Ugivt

-

005 Petter Leen

01

9

-

-

Deres søn

Ugivt

-

006 Johan Friederich Ackermann Erichsen*

01

2

-

-

Deres søn

-

-

 

Da er vel fadder 1 lik nummer 4 i FT1801 og fadder 5 lik nummer 5 i FT1801. Det vil overaske meg om ikke fadder 2 også har en tilknytting til denne familien.

 

Men hva sier dette om moren Karen Johnsdtr. og opphavet hennes ?  Fadderne måtte ha hatt en tilknytting til Karen på en måte ettersom adoptiv eller foster foreldrene, hvis man kan kalle Nils og Christine Sæter det, var blant fadderne. Eller var hverken far eller mor tilstede og det var "fosterforeldre" og den nærmeste familie som stod for dåpen?

 

Så egetlig ikke nærmere en løsning, hverken på opphavet til Karen eller en bekreftelse på at det er den riktige faren Henrik Jensen Wang som er identifisert.

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for nye interessante og grundige innspill Oddgeir.

Nå har vi vel ikke funnet noen annen Henrik (Jensen) Wang i 1801 tellingen, og vi bør også ha i tankene at den som ble funnet i Hadsel født 1789 var i likhet med Charlotte Marie født utenfor ekteskap.

Men det er rett at det ikke er funnet håndfaste bevis på at den Henrik Jensen Wang som giftet seg i 1816 er identisk med barnefaren fra 1817.

 

Det som bør være klart er imidlertid han yrke som klart fremstår som matros. Jeg har opp gjennom årene med denne hobbyen støtt på ganske mange matroser som ble far på sin ferd. mange oppgav rett navn, andre gjorde det åpenbart ikke. Som Jacob Snub Hollandsk skipper, som faktisk viste seg å være en gift menn fra Nordfjord som het Jacob Stub og som er min tipp tipp oldefar.

Når det gjelder Karen så vet jeg heller ikke med sikkerhet om etternavnet hennes er Jensdtr. eller Johnsdtr. Og det var vel ved Charlottes konfirmasjon at hun er beskrevet som en Johnsdtr. og at hun var fra Trondheim. Men hvem har gitt de opplysningene til presten. Vi har vel ikke funnet noe som tilsier at Charlotte har hatt kontakt med sin biologiske mor.

 

Nei , dette er nok en real påskenøtt, og jeg som har pakket bort nøtteknekkerne mine etter jul. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Henrik Wang som dør i Oslo i 1833.

 

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000006528226

 

Men jeg antar at det er denne Henrik Jonsen Wang som er oppført som pårørende samme sted i 1830.

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000006959276

 

Jeg får ingen treff på Henrik* Vang* i avansert personsøk 1780-1870 for hele landet.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller mot at det er riktig Henrik Jensen Wang som er funnet, pga ingen andre kandidater funnet, men så var det den missing link som ligger i bakhode.

 

Navnekombinasjonen Henrik Jensen Wang er sjelden og sansynligheten for mange kandidater er vel ikke så stor.

 

Men flere treff ved avansert personsøk jens* vang med hendelsesinformasjon i tidsperioden 1780-1830 (12 treff)

 

Majoriteten i Torndheim og Inderøy. 

 

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=&lastname=jens*+vang&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=1780&event_year_to=1830&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

 

 

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rett.

Men jeg får ingen treff på FamilySearch over fødte i Norge 1773-1780 med navn Joanas Jensen, Jonas Wang eller Jonas Vang.

Og jeg får heller ingen andre treff på Jonas Jensen med eller uten Wang/Vang i avansert personsøk i Norge enn de to treffene i Trondheim med vielse og død.

 

Det skulle ja vært flott med en oversikt over kjente barn etter Jens Jørgensen Wang med de ulike partnerne vi kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Rune Thorstensen said:

enn de to treffene i Trondheim med vielse og død

 

I tillegg til FT1801:

020 Jonas Jensen Wang - 0101 Munke Gaden - 006 6te Rode - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1601 Trondheim kjøpstad - Digitalarkivet

 

Ett barn født i 1803:

Jens Frederik - Ministerialbok for Trondheim prestegjeld, Domkirken sokn 1770-1819 (1601M2) - Digitalarkivet

 

Nr 109:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 601/L0039: Ministerialbok nr. 601A07, 1770-1819, s. 151
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070920680316
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser om Jørgen Hansen Wang på Kastnes i Dyrøy. Han fikk 11 barn med første kona Sirene Nielsdtr. Wind hvorav flere døde små. I neste ekteskap med Birgitte Malene Hvedding fikk han 4 barn som alle døde små.

 

I forbindelse med oppramsingen av barn fra første ekteskap står det følgende om Jens. Bosted ukjent. Da kan vi i alle fall utelukke Dyrøy som oppholdssted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel det som er funnet om Jens Jørgensen Wang, det er vel bare ett barn som er identifisert:

 

Jens Jørgensen Wang

 

g1g i Bergen i 1775 m enken Catrine Lamp

 

SAB, Domkirken sokneprestembete, H/Haa/L0007: Ministerialbok nr. A 7, 1725-1826, s. 92-93
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070306660593

jensw1g.thumb.JPG.5fb045925aad6ab455240bfc6f818691.JPG

 

barn utenfor ekteskap i Hadsel i 1789 mor Lava Pedersdtr.

Henrik

 

g2g i Hammerfest 1791 m Rakel Karoline Monsdtr.

Hun har ett barn fra før (slægtfredbarn) Lovisa Olsdtr. f. ca 1781.  

 

Kunne vært interessant å lest det som står noen flere opplsyninger i forlikskommisjonen i Trondheim 1795-1804.

https://www.digitalarkivet.no/view/332/pc00000000318203

 

Og om hvem Catharine Lampe var, om det er mulig å følge hennes spor. Hun må jo være død før 1791, kanskje før 1789.

 

Skulle det ikke vært et skifte etter Jens sin første kone som han måtte fremlegge ved andre gifte? 

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ubesvarte spørsmål rundt denne saken Oddgeir.

Der er og var vel normalt at man måtte holde skifte før man kunne gifte seg på nytt ved dødsfall. Der er flere med etternavn Lampe i Bergen, men så langt har jeg ikke funnet mer om Catharine. Men jeg skal se hva jeg kan finne. Han giftet seg som du skriver andre gang i 1791 i Hammerfest. Spørsmålet er om første hustruen døde der eler et annet sted.

 

Her er vel dødsfallet til Catharine Lampe i Bergen, begravet 23.08.1788. Se merknad.

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000445859

 

Jeg har en Catharina Lampe som giftet seg i 1759 med Lars Jacobsen Lemmichen i Bergen. De fikk en datter sammen 16 dager etter vielsen døpt Dorothea Catharina. Lars døde året etter. Ved vielsen i 1775 i Bergen er Catharina Lampe benevnt som enke.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil vel bringe et spørsmal til inn i denne tråden 🙂

 

Karen Jonsdtr. var tjenestepike hos skomager Berg ved fødselen til Charlotte Marie. Og det var en Jonas Jensen Vang i Trondheim en periode rundt 1800 som giftet seg i 1802.

 

Jonas Jenssen Wang - Ministerialbok for Trondheim prestegjeld, Domkirken sokn 1802-1830 (1601M2) - Digitalarkivet

 

 

 
             
1 brudgom Jonas Jenssen Wang Ungekarl      
2 brur Bereth Friderichsdatter Øyen Pige    

 

 

I 1806 gifter skomaker Berg seg med ei Øyen, kanskje en tilfeldighet?

 

Johan Christian Berg - Ministerialbok for Trondheim prestegjeld, Vår Frue kirke sokn 1774-1814 (1601M5) - Digitalarkivet

 

 
             
1 brudgom Johan Christian Berg Skomager Mester      
2 brur Bereth Øyen Pigen    

 

 

 

De fikk 3 barn som jeg fant, men kanskje et blindspor, da hennes patrikonium ikke stemmer til å være søsken eller enken (enda hun ikke var titulert som enke).

 

far Johan Christian Berg Skoemagermester      
3 mor Berte Pedersdatter Øyen      

 

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg skrev et innlegg sent i går kveld, men har trolig glemt å sende det inn.

 

Er det sammenhengen mellom de to kvinnene fra Øyen og skomakermesteren hvor Karen var tjenestepike på den ene siden og Jonas Jensen Wang på den andre siden du tenker på? Dersom Jonas og Henrik er søsken/halvsøsken er det vel ikke utenkelig at Henrik har kommet til Trondheim til sin bror og der truffet Karen. 

Ellers ser jeg bare to menn som giftet seg med to kvinner som begge het Bereth/Berte og var fra Øyen. Den ene en Fredriksdatter og den andre en Pedersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var en forbindelse, men ble ett steg tilbake når jeg fant Pedersen som patrikonium etter jeg hadde skrevet posten.

 

Men tror det er en missing link vi ikke har sett., men å finne den.

 

Tenker også på  innførselen i forlikskommisjonen i Trondheim 1795-1804 nevnt tidligere.

 

Jens J. Wang - Forlikskommisjonen i Trondheim 1795-1804 - Digitalarkivet

 

Jeg sjekket også fadderne ved dåpen til de 3 barna av "fosterforeldrene".

 

Niels Sæter - Klokkerbok for Trondheim prestegjeld, Vår Frue kirke sokn 1815-1832 (1601M5) - Digitalarkivet

1 barn Martinus   1816    
2 far Niels Sæter        
3 mor Gjertine Christine Sæter       Grondjim

 

 

Niels Sæther - Klokkerbok for Trondheim prestegjeld, Vår Frue kirke sokn 1815-1832 (1601M5) - Digitalarkivet

             
1 barn Bernt Nicolai   1817    
2 far Niels Sæther        
3 mor Gjertrud Kjerstina Lein      

 

Niels Sæter - Ministerialbok for Trondheim prestegjeld, Vår Frue kirke sokn 1774-1814 (1601M5) - Digitalarkivet

1 barn Pouline Kirstine   1809    
2 far Niels Sæter Matros      
3 mor Giertrud Kirstine Lein      

 

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 602/L0104: Ministerialbok nr. 602A02, 1774-1814, s. 322-323
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070921670367

 

Men ingen nye tips, bare at alle tilhørte Vår Frue kirke.

 

Skulle likt å vist hvorfor alle fadderne til Charlotte Marie tilhørte samme familie, ser det ikke ut til at allerede før dåp at Nils og Gjertrud Kristine skulle ble "foreldrene"?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet at Jens (Jørgensen) Wang var i Hadsel i 1789 og at han da var enkemann, Catharine Lampe ble begravet i Bergen 23.08.1788.

 

På FS finner jeg tre barnedåper i Hadsel mellom 1784 og 1788 hvor far er Jens Jørgensen. Det kan være interessant i se nærmere på de.

 

Lava Cathrine døpt 04.07.1784, Ziselle Magrethe 12.02.1786 og Sophie 11.05.1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Oddgeir.

 

Jo, det er unektelig en smule rart at de var inne i bildet nesten før barnet ble født. Det kan selvsagt bety at Nils eller noen i hans familie hadde bånd til denne skomakermesteren, og at det er han som har bragt Nils og kona inn som foster/adoptivforeldre.

Så har vi da Lein folket som ble benyttet som faddere. De behøver ikke ha tilknytning til Karen, men enten skomakermesteren eller til Nils Sæter. I så fall kan det virke som at det som skjer i forbindelse med dåp og bortsetting av barnet var administrert av Johan Christian Berg.

Om så er tilfelle kan man selvsagt spørre om Berg hadde noen bånd til Karen eller hennes foreldre, eller om han hadde noen forbindelse til Wang folket.

 

Jeg finner ikke noe skifte etter Catharina Lampe i Bergen 1785-1795. Om det ikke ble avholdt skifte i Bergen, må det trolig være i Hadsel mellom1788-1791. Dersom Catharina ikke hadde gjenlevende barn ved sin død , skulle foreldre/søsken eller søskenbarn arve henne. Og var der barn i ekteskapet med Jens Jørgensen Wang måtte han skifte morsarven med dem før han kunne gifte seg på nytt.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Vi vet at Jens (Jørgensen) Wang var i Hadsel i 1789 og at han da var enkemann, Catharine Lampe ble begravet i Bergen 23.08.1788.

 

På FS finner jeg tre barnedåper i Hadsel mellom 1784 og 1788 hvor far er Jens Jørgensen. Det kan være interessant i se nærmere på de.

 

Lava Cathrine døpt 04.07.1784, Ziselle Magrethe 12.02.1786 og Sophie 11.05.1788.

Det var dessverre ikke "vår" mann.

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058486000116   Se person nr. 023-030

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere blindspor her, men en familie eliminret og fant en interessant hstorie om Johan Berg.

 

Johan Christian Berg flyttet fra Trondheim før Charlotte Marie ble født. Han flyttet vel med familie til Drammen ca 1812.

 

Johan Christian Berg - Ministerialbok for Bragernes prestegjeld 1782-1814 (0602aB) - Digitalarkivet

 

Fant en interessant historie på Geni om denne familien. (mine uthevninger av tekst)

 

https://www.geni.com/people/Johan-Christian-Berg/6000000024261426938

 

Johan Christian Johansen Berg 1782 - 1828 Fødsel: 4. okt 1782

Ekteskap til: Birgitta Pedersdatter Øyen 25. nov 1806

 

Død: 1828 Medlemmer innen familien Kone: Birgitta Johansen Berg (født Pedersdatter Øyen) 1778 - 1856 Barn: Regine Birgithe Johansdatter Berg 1807 - ? Johan Michael Johansen Berg 1811 - ? Johanne Micoline Berg 1815 - ? Johanne Mikoline Berg 1820 - ? Peter Christian Johansen Berg 1809 - ? Georgine Christine Cock (født Johansdatter Berg) 1812 - 1894 Johan Kristian Berg 1819 - ?

 

Toldbetjent Johan Christian Berg kan være det "uægte" barn, Johan Christian, som ble døpt i Domkirken i Trondheim 4/10 1782, mor: Beret Maria Pedersdatter Øyen og Johan Christian Boutellier med et Hollandsk Ostindie Skiib. hændes 1ste (et for meg ukjent ord for leiermål, som jeg ikke klarte lese) hos Ole (i?) Hedmarckgaarden i Gejlen. Faddere: Rasmus Elbergs kone, (to faddere jeg ikke fikk med meg navnet på), Jens Dukke?, Ole Bierck, Niels Nielssøn Høybye.

Etternavnet Bouteillier er av fransk opprinnelse, en bouteillier er en yrkestittel (en vinkjellermester).

 

Ved giftemålet: vanlig forlovererklæring om at de ikke var beslektet eller hadde inngått andre ekteskapsløfter, underskrevet av forloverne. Den ene var Andreas Lyng, den andre klarte jeg ikke lese navnet på. Men Johan Christians yrke oppgis å være Skomager Mester. FT 1801. En Johan Johansen 19 år er læredreng hos skomakermester Andreas Lyng. Andreas Lyng var en av forloverne da Johann Christian Berg giftet seg.

 

Andreas Lyng gifter seg 14/6 1793 Vor Frue krk m Sophia Amalia Horn. Så finner jeg ei Sophia Amalia Tønnesdtr Horn f 14.11.1794, dpt 23.11.1794 Vor Frue. Foreldre Tønnes Horn og Karen Kirstina BERG. Disse døper forøvrig ei ny Sophia Amalia Horn 05.01.1806.

 

Tønes Hoorn er 42 år og skomaker i 1801. Karen Berg 36, dvs f ca 1765, med ei søster Bolletha Berg 33, dvs f ca 1768. Første sønn kalt Rolf, sønn nr 2 kalt Johann.

'Molde Skifteprt. 2 p. 299 : 1801 10/4 Registreret efter Afg. Snedker Erich Ingebrigtsen Berg mellom Boets Creditorer og den afdødes Børn 1/ Datteren Karen Christina gift med Skomager Tønnes Horn I Trondhjem 2/ Datteren Boyelette Erichsdtr,, 33 Aar, til Formynder Snedker Anders Ingebrigtsen Berg Boets Midler og Gjeld lige: 13 Rdlr. 18 sk. Kilde: Collin'

 

Andreas Lyng, som var forlover da Johan Christian Berg og Beret Øyen giftet seg (og som antakelig var mester da Johan Christian gikk i lære), hadde en svært kjent etterkommer, statsminister John Lyng. Foreldre til kona hans, Sophie Amalie Horn og svogeren Tønnes Horn, var Rolf Tønnessen Horn og Sofie Amalie Furstenberg.

 

Jeg har kikket på dåp i Domkirken i perioden 1756-1763 (på nettet), og fant ei som kan ha vært denne Beret Maria Pedersdatter: Døpt 25. sept 1758 i Domkirken uægte börnedaap tvillinger N: Berthe Maria. Far: Peder Olsøn. Mor: Ingebor Thomasdatter logi i Daniels ..... 3 die Leyermaal. N: Elisabeth. Faddere: Maria Arentzdatter, Marithe(?) Olsd., Elen Biørnsdtr, Barbroe Gundisd., Margrethe Iversdtr., Ragnilde Olsdtr, Sivert Olsøn, Lars Joenssøn, Jens Olssøn, Ole Pedersøn.

 

Når Johan Christian Johansen (Boutellier) døpes i 1782, er den ene fadderen Ole Bierck. Jeg finner en Ole Bierk i Oslo i 1801, som skomakermester, 46 år. Det er LITT interessant at han er skomakermester. En annen fadder var Niels Nielsen Høybye. I 1801 finner jeg en Nicolay Høyby [Nicolay vel avledet av Nils], 21 år snekkersvend hos snekkermester Ole Lyng 29 år. Hos Ole Lyng losjerer snekkermester Lars Løng [=Lyng?] på 78 år.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uten grunn at mange sammenligner slektsgranskning med det å legge et stort puslespill. Brikke for brikke ser man konturene av bildet som brikkene danner. Noen ganger klarer man å legge hele puslespillet, men andre ganger sitter man med brikker man ikke får til å passe inn.

 

Og mens man leter etter den rette brikken hender det rett som det er at man kommer over brikker som hører til i andre puslespill. Det avdekkes mange interessante historier når man driver med dette.

 

Jeg har selv mange ganger snublet over historier som har vært så interessante, at jeg glemte helt det jeg egentlig holdt på med.

 

Og så viser det seg også mange ganger at funn man gjør underveis, og som ikke hører sammen med det man jobber med, kommer til nytte ved helt andre anledninger.

 

Jeg tar derfor vare på historier som den du nettopp skrev om.  Så selv om dette ikke gir noe svar på det som var temaet her, kan det komme til nytte ved en senere anledning.

 

Så takk igjen Oddgeir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.