Gå til innhold
Arkivverket

Kari Nilsdatter, født i Grue ca 1789


Anita Brattli
 Del

Recommended Posts

Dette gjelder min ane Kari Nilsdatter, angivelig født 1789 i Løvhaugen, Grue Finnskog. Døpt i Grue kirke 7. juni 1789, foreldre Nils Henriksen og Kari Steffensdatter bosatt i Løvhaugen. Jeg vil tro at det er denne familien (med barna Henrik, Johan, Anne og Kari) som i 1801 er bosatt på Skjelver, men at Kari Steffensdatter da kalles Marie: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058241002917
 
Jeg finner to passende som heter Kari Nilsdatter som konfirmerte i Grue kirke. Den ene er født 1789, bosatt "Hellieberget" og konfirmert 27. sept 1807. Den andre er født 1788, bosatt Toverud og konfirmert 29. sept 1805. (Et tredje, men kanskje usannsynlig alternativ kan være Kari Nilsdatter født 1793, bosatt "Hocaasen", konfirmert i Brandval kirke 2. okt 1808.)
 
"Min" Kari Nilsdatter gifter seg ihvertfall i Grue kirke 28. desember 1815 med Ole Olsen iflg kirkeboka: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000009171558 Da er hun på Møistad. Hun dør i Nytorpet 11. juli 1862: https://media.digitalarkivet.no/view/8881/43206/19. Forøvrig stammer jeg fra Kari og Oles sønn Ole. Han fikk en datter utenfor ekteskap med en Olea Arnesdatter, og denne datteren, Andrine, er min tippoldemor.
 
Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvem Kari var? Hun har jo et vanlig navn, og det er vanskelig å vite hvor jeg skal begynne å lete.
 
Endret av Anita Brattli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok krysse ut Kari Nilsdatter Helgeberget. Det er hennes familie som er nevnt under Skjelver i 1801 - Helgeberget lå i Skjelver sæterskog. Men Kari Nilsdatter Helgeberget giftet seg 24/11 1813 (Grue kirkebok) med Daniel Eriksen Løvberget, hun kan derfor ikke være den samme som gifter seg som "pige" i 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært innom disse betraktningene:

Kari Nilsdatter og Ole (Ola) Olsen (Multiainen) var husmannsfolk i Nytorpet (Grueboka Finnskogen s.158).Sønnen Ole,som du oppgir å stamme fra,står oppført f. i 1816.

Kari var 25 år gammel da hun giftet seg med Ole i 1815 iflg.kirkeboka, dvs. født rundt 1790.Hun står oppført som etnisk norsk i C.A Gotlunds "Folkmängden på Finnskogarne."

 Kari Nilsdatter døde på Nytorpet i 1862 , 74 år gammel, dvs. f. 1787-1788.

Den kronologiske lista  i Kirkeboka for Grue 1774-1792 er skannet  og der bør din Kari stå oppført såfremt hun er født i Grue i det aktuelle tidsrommet, 1787-1791. (Hun var nok tjenestepige på Møystad og kan ha kommet utenfra Grue).

Dersom din Kari er fra Toverud og konfirmert i 1805 står hun vel oppført i folketellingen for 1801?

Endret av Ørnulf Ødegaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.