Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Jens Marcussen (Hagen) og Anne Aamundsdatter (Hagen), foreldrene til Maren Jensdatter Hagen/Glattetre, i Oddernes (Vest-Agder)?


Christer Kjølsrud
 Del

Recommended Posts

31. mars 1774 døper Jens Marcussen og Anne Aamundsdatter dattera Maren i Oddernes kirke. Det står Haugen som gårdsnavn på dem, men jeg tror det må være HAGEN, som er et gårdsnavn nord i Oddernes (Torridalen). Blant dåpsvitnene finner jeg ???? Haugen/HAGEN og Lars og Anders GLATTETRE:

https://media.digitalarkivet.no/view/9807/67

I 1788 blir Maren konfirmert, da som Maren Jensdatter HAGEN (ikke Haugen):

https://media.digitalarkivet.no/view/9025/37

I folketellingen 1801 arbeider Maren som tjenestepike i Kristiansand:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058333000456

21. oktober 1803 gifter Maren seg i Oddernes kirke med Peder Stenersen Øyslebø. Da er hun registrert som Maren Jensdatter GLATTETRÆE:

https://media.digitalarkivet.no/view/9807/39

Men hvor kom foreldrene hennes, Jens Marcussen og Anne Aamundsdatter, fra, og hvor ble det av dem? Jeg har prøvd å søke dem på Digitalarkivet og Familysearch uten å lykkes. Jeg har lest gjennom viede i kirkeboka fra 1764 til 1774, men finner dem ikke der. Dessverre mangler viede mellom 1730 og 1764 i Oddernes. Mellom gårdene i nordre del av Oddernes, Hagen, Glattetre/Glattre, Haus og Mosbø, er det mye familieforbindelser og bytte av gårdsparter. Navnet Markus er vanlig på alle gårdene. Jeg har et par Markus-er som kunne være far til Jens, og en del Markus-barn som kunne være hans søsken, men jeg får det aldri til å stemme med bygdeboka for Oddernes. Blant annet kjøpte en Bernt Markussen en del av Hagen i 1769, men han skal ikke ha hatt noen bror som het Jens.

Er det noen som kjenner til disse personene eller forholdene på gårdene? Står så veldig fast her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke noe sikkert fra bygdebøkene men har et forslag: Jens Markussen Hagen/Glattre kan være en sønn av Markus Jensen Skogen Haus Oddernes ca.1700- og Aase/Aaste Salvesdatter Drivenes Vennesla 1697-. (Oddernesboka side 476)

Hvem Anne Ommunds/Aamundsdtr kan være datter av har jeg ikke noe forslag til. Det finnes imidlertid også en Aase Jensdatter Glattre 1767-1840 gift med Ommund Gunvaldsen Sagedal Vennesla 1769-1838. Hun kan være en søster til din Maren gift med Peder Stenersen (foreldre sannsynligvis Stener Toresen fra Øvre Øyslebø 1741-1821 bosatt i Kristiansand og Siri Pedersdatter Nome 1743-1785). 

Endret av Jarl B Haagensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jarl B Haagensen skrev:

Jeg finner ikke noe sikkert fra bygdebøkene men har et forslag: Jens Markussen Hagen/Glattre kan være en sønn av Markus Jensen Skogen Vennesla ca.1700- og Aase/Aaste Salvesdatter Drivenes Vennesla 1697-. Hvem Anne Ommunds/Aamundsdtr kan være datter av har jeg ikke noe forslag til. Det finnes imidlertid også en Aase Jensdatter Glattre 1767-1840 gift med Ommund Guvaldsen Sagedal Vennesla 1769-1838. Hun kan være en søster til din Maren gift med Peder Stenersen (foreldre sannsynligvis Stener Toresen fra Øvre Øyslebø 1741-1821 bosatt i Kristiansand og Siri Pedersdatter Nome 1743-1785). 

Takk, Jarl, for at du også tok deg en runde i bygdeboka 🙂  Jeg tror du kan ha rett i at Markus Jensen Skogen kan være far til Jens Marcussen Hagen. Jeg må få tak i bygdeboka for Vennesla og undersøke nærmere.

Jeg tror navnet til Marens mor ble skrevet feil i Marens døp i 1774! Etter at jeg sendte spørsmålet i natt, tok jeg en runde med døpte i kirkeboka. I 1770 døper Jens Marcussen Hagen datteren Aase, men sammen med Anne ANDERSdatter. Jens ble ikke gift igjen i Oddernes mellom 1770 (Aases dåp) og 1774 (Marens dåp). Anne Andersdatter er også fremdeles i live i 1798, da hun er dåpsvitne i dåpen til Aase Jensdatters barn. Anne AAMUNDSDATTER skal nok være Anne ANDERSdatter i dåpen i 1774 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg vi snakker om Anne Andersdatter Sagreet Vennesla  (Venneslaboka side 109)

Endret av Jarl B Haagensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jarl B Haagensen skrev:

Da tenker jeg vi snakker om Anne Andersdatter Sagreet Vennesla -1780 (Venneslaboka side 109)

Jeg overså at du hadde skrevet Markus Jensen Skogen HAUS. Jeg ser nå at jeg også har ham på lista over "mistenkte". Sønn nummer 2 i en lite bemidlet familie - det er nok derfor Markus og sønnen Jens er så anonyme i bygdeboka. Jeg husker ikke i farta hvor langt tilbake kirkebøkene i Oddernes går, men her burde det være mulig å finne svar. Det blir nok en lang dag med kirkeboka i dag 🙂  Takk for tips om Anne Andersdatter Sagreet. Jeg skal bestille bygdeboka for Vennesla i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står faktisk i bygdeboka for Vennesla at hun ble gift i 1769 med Jens Marcussen Hagen  

Endret av Jarl B Haagensen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.