Gå til innhold
Arkivverket

Lars ((G)Jørgenius) Arnesen, Bergen


Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Jeg har lenge forsøkt å finne dødsdato/sted til ovennevnte. Han ble uegte født den 22. mars 1870 på Fødselsstiftelsen i Bergen av Olette Berentine Olsen. Far: Lars Jørgen Arnesen. Da Olette Berentine  giftet seg med Anders Christensen (var konstituert tollrorskarl på den tiden) 22.04.1877 ble Anders hans fosterfar.

Ved FT 1875, 1885, 1891 (her var han tømmermannsdreng) og 1910  (her var han matros) bor de i Nordnæsveien 4.

Han er oppført i den Militære Loddtrekningslisten for Bergen 1860-1890, side 76, rulle 1

https://www.digitalarkivet.no/view/32/op00000000056171

Han emigrerte fra Bergen i tiden 1891-1897

på Cunard Line som mekaniker i 3 år 1898-1901 og  emgrerte siste gang 1901-1903.

Etter FT 1910, hvor han bor i Nordnæsveien 4, har jeg ikke funnet ham.

Takknemlig hvis noen kunne finne dødsdato/-sted til Lars.

Med vennlig hilsen

Christel Rasmussen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carl Nilsen skrev:

I DFP nevnes Lars Arnesen som "sindssvag" (tror jeg):

Ja, ordrett: "3. Halvbror Lars Arnesen aandssvak".

 

 

Eg finn ingen dødsannonse etter Lars i aviser (nb.no)

 

I dødsannonsen etter fosterfaren Anders Christensen er ikkje Lars nemnt

https://www.nb.no/items/03747aa42032aa4542cdaf88533aa368?page=1&searchText=anders christensen

 

Endret av Richard Johan Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, Carl og Richard. Å få så mye informasjon så kort tid etter innlegget mitt hadde jeg ikke ventet.

I anmeldte dødsfall av Anders, min oldefar, står det under

Anmærkninger: Intet etterlatt 3. halvbror Lars Arnesen aandsvak. Betyr det at Anders ikke etterlot noe til Lars, eller at han ikke hadde noe å etterlate i det hele tatt?

Det som undrer meg er at det ble annoncert i en avis at en person er blitt umyndiggjort. Jeg antar at Lars døde på Nevengården. Vet dere hvor jeg kan henvende meg for å få dødsdatoen. Han kan jo ha levd lenge, og da faller det vel under en sperrefrist. Men på den andre siden annoncerer man umyndiggjøringen. 

Enda en gang Takk.

Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Arkivet etter Neevengården er oppbevart ved Bergen Byarkiv:

 

A-1887 - Neevengården Sykehus (arkivportalen.no)

 

og

 

Neevengården sykehus | oVe (bergenbyarkiv.no)

 

Merk spesielt informasjonen knyttet til pasientjournaler. I første omgang ville jeg rettet en henvendelse til Bergen Byarkiv. Avhengig av når Lars Arnesen døde kan du møte klausulering. Og det er jo ikke sikkert han døde på Neevengården, vi vet jo ikke hvor lenge Lars oppholdt seg her.

 

Jeg har selv veldig gode erfaringer med å motta pasientjournaler fra Bergen Byarkiv, men vær obs på at det kan ta en del tid før du får svar. 

 

 

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Christel Rasmussen skrev:

Anmærkninger: Intet etterlatt 3. halvbror Lars Arnesen aandsvak. Betyr det at Anders ikke etterlot noe til Lars, eller at han ikke hadde noe å etterlate i det hele tatt?

Det er nok det siste. Tipper at Lars først blei gløymt/oversett i opplistinga av den dødes born, då feilen blei oppdaga blei han skrive inn etterpå i feil rubrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål til som jeg vel kanskje burde skrive i "Tydning", men forsøker det her i første omgang.

I dødfallsprotokollen for Anders Christensen har jeg problemer med å tyde hva  han døde av.

Takknemlig for oppklaring.

Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hurtig svar. Egentlig skulle jeg jo vite det da jeg har dødsfallet/begravelse fra kirkeboken lagt inn i slektsprogrammet mitt, og der står det tydelig "paralysis cordis". Beklager!

Mvh Christel Rasmussen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har nå fått svar fra Bergen byarkiv. Lars ble innlagt på Nevengården 25.04.1917. Før det skal han ha vært i privat pleie hos noen på Lindås. Han ble utsrevet fra Nevengården 21.03.1930 og satt i privat pleie hos Olai H. Hernes på Hernestangen.

Videre står det at det i Digitalarkivet er registrert en Olai Henriksen Hernes, født 16.08.1876 i Hosanger på Osterøy som evtl. kan være samme person.

Byarkivet visste ikke når Lars døde.

 

Jeg har prøvd å finne denne Olai Henriksen Hernes, men uten hell. Heller ikke fant jeg dødsdatoen til Lars. Er der noen som evtl. kunne hjelpe meg?

Med vennlig hilsen

Christel Rasmussen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olai Henriksen Bernes f. 16/8-1876 død Juni 1957 bosted Hosanger. Iflg. BB Hosanger bodde han på Bjørsvik og var født på Moldøen Fedje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen. Jeg antar at BB betyr Bygdebok. Står det noe om at O.H.Bernes hadde Lars i pleie, eller går ikke Bygdeboken så langt som til 1930?

Lars som er født i 1870 må jo, tror jeg, ha dødd før Bernes. Hvor fant du dødsfallet til Bernes?

Mvh

Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der står ingenting om Lars i BB.  Bernes dødsfall er å finne i Dødsfall 1951-2014, som du finner i Digitalarkivet. Har sett i Dødsmeldingen for Hosanger 1930-1934, ingen Lars der. KB for Hosanger er ikke tilgjengelig lenger enn til 1927. Lars er ikke nemd død i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldingen. Da får jeg bare søke videre. Kanskje han dukker opp en gang.

Mvh

Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg forsøker meg igjen på dette temaet. Kan Lars har vært så frisk etter at han forlot  Neevengården og hadde vært en tid hos O.H.Bernes at han dro til sjøs igjen? 

Jeg tviler egentlig på det, men... Ville vært fint å få avsluttet hans historie.

Mvh

Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christel !

 

Ein Lars Andersson Kvitne døyr på Voss i februar 1955 og fødd 22 mars 1870.

https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000001535014

 

Det einaste som er likt med han du søkjer etter er:

1. Fornavnet

2. Født same dagen som «din» Lars er født iflg FT 1912.

——

Detter er «eit skot i blinde» frå mi side. Nokon gang skyt eg blink ! Andre ganger bommar eg så det susar ......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.