Gå til innhold
Arkivverket

Dødsårsak


Recommended Posts

Korleis finn eg dødsårsak fra ca. 1935 - ca. 1951? Kyrkjebøkane går berre frem til 1939 og mange av dødsårsakane frå tidligare år er ikkje opplyst i vår sokn. Veit dere kor eg kan få tak i disse? Dødsårsaksregisteret hadde berre frå 1951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sperrede bilder av kirkebøker - Digitalarkivet

 

Døde og begravde, døde dissentere, bisatte og dødfødte er sperret i 80 år. Årsaken til dette er at den anførte dødsårsaken i en del tilfeller kan være av sensitiv karakter. Det gjelder særlig opplysninger om arvelige sykdommer, som indirekte vil kunne fortelle om den avdødes etterkommeres helse. Utover dette ønsker Arkivverket å være varsomme med å publisere opplysninger om selvmord, dødfødsler og andre dødsårsaker som allmenn tilgjengeliggjøring av kan være belastende for de etterlatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

Sperrede bilder av kirkebøker - Digitalarkivet

 

Døde og begravde, døde dissentere, bisatte og dødfødte er sperret i 80 år. Årsaken til dette er at den anførte dødsårsaken i en del tilfeller kan være av sensitiv karakter. Det gjelder særlig opplysninger om arvelige sykdommer, som indirekte vil kunne fortelle om den avdødes etterkommeres helse. Utover dette ønsker Arkivverket å være varsomme med å publisere opplysninger om selvmord, dødfødsler og andre dødsårsaker som allmenn tilgjengeliggjøring av kan være belastende for de etterlatte.

Kor finn eg dei opplysningane som er over 80 år gamle da? Eg finn ikkje for perioden 1935 - 1950. Disse er jo over 80 år gamle. Kor finn eg dei? Kven må eg kontakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Hans Giskeødegård said:

Eg finn ikkje for perioden 1935 - 1950. Disse er jo over 80 år gamle

 

Jeg måtte bare kommentere på vegne av arkivverket igjen.

 

Vi er i år 2021 - 80 år blir vel 1941 ikke sant 🙂

 

Den generelle regelen for å publiserer en transkribering er 100 år. Dvs. at personen(e) i hendelsen må i dag være over 100 år.

 

Unntak for 100 års regelen er dødslistene. Disse kan publiseres helt fram til i dag, fordi personene er døde. Informasjon som, helse, religiøse forhold, økonomi, adopsjon etc. kan ikke publiseres. Når det gjelder dødfødte tar vi høyde for at foreldrene kan være ned til 15 år ved barnets fødsel. Sperretiden for dødfødte er satt til 85 år fra hendelsestidspunktet

 

Jeg referer bare til siden til DA, her må vel DA svare selv.

 

Du kan vel utdype spørsmålet til DA. Om i hvilket omfang dete gjelder er det ett par oppslag mot nære slektninger, eller er det en forskningsoppgave etc.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den primære kilden for dødsårsak bør være dødsfallsmelding fra lege. Det er nok slike dødsfallsmeldinger som f.eks. ligger til grunn for dødsårsaksregisteret.

 

Jeg siterer fra Liv Myklands Håndbok for brukere av statsarkivene, s. 97 (https://www.digitalarkivet.no/db10171808729201) : "Dødsfallsmeldinger (alle dødsfall) fra lege ble innført fra 1860 i byene. Ordningen ble frivillig, men ble 1939 påbudt i hele landet."

 

Slike dødsfallsmeldinger finnes i arkivene etter offentlige leger / helseråd; se samme bok, s. 292ff: https://www.digitalarkivet.no/db10171808729396

 

(Jeg vet ikke sikkert, men det nevnte påbudet fra 1939 er muligens årsaken til rubrikken for dødsårsak fra samme tid forsvinner fra nye kirkebøker. Noen prester fortsatte likevel å føre dødsårsak, inntil kirkeboka med dødsårsaksrubrikk var utskrevet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.