Gå til innhold
Arkivverket

Jon Kårholt gjennom 4 generasjoner på 1700-tallet, med en gjenvendende Marit Jonsdatter, noen som kan hjelpe med Kårholten på Hemne?


Geir Fjærli
 Del

Recommended Posts

Heisann. Forstod av svar i min tråd om manglende bygdebøker at Hemne/Heim er en av de som er under prosjektering, men ennå årevis fra publisering. Nå sliter jeg litt med en grein som kommer fra Kårholt/Korholt, og håper kanskje noen har kjennskap til denne.

 

Her er greinen som den ser ut i dag. (Navnet Jon med eller uten h.) Mye takket være Hemneslekt...

 

960253319_Krholt.thumb.png.f2a78679790cb7be5b6a47c540956e5c.png

 

1. Som dere ser starter vi med en Jon Kårholt. Ingen dato, bare Kårholten, Vinje. Gift 07.01.1720 med Guru Jomsdatter. 

Minst en sønn:

 

2. Jon Jonsen Kårholt er født i 1722. Gift med

Marit Jonsdtr 25.06.1747. De har 3 barn:

 

3a. Guru Jonsdtr. Kårholt, f. 1749

3b. Jon Jonsen Kårholt, f. 1754

3c. Jon Jonsen Kårholt, f. 1760

Jeg antar at den første Jon døde som barn, jeg har 1757 med ukjent kilde, og at nestemann derfor fikk samme navn.

 

Men så dukker det opp en Marit Jonsdatter til:

3d? Marit Jonsdtr, f. 1777.

Noen har henne som en datter også, og jeg har illustrert det slik over, men det er jo 28 år etter den førstefødte, og det er drøyt. Hemneslekt har henne ikke.

 

Jon Jonsen (3c)  gifter seg først med

Berit Andersdtr Sødal. Så med

Randi/Ragni Halvorsdtr Grøtan, f. 1758, gift 09.06.1783.

Dør Berit i barsel?

Med Randi får han 6 barn:

4a. Jon Jonsen Kårholt,   f. 1784
4b. Gurue Jonsdtr. Kårholt,   f. 1788
4c. Halvar Jonsen Kårholt,   f. 1788
4d. Jon Jonsen Kårholt,   f. 1791
4e. Halvar Jonsen Kårholt, f. 1791
4f. Marit Jonsdtr. Kårholt, f. 1799

 

Alle i følge Hemneslekt. Men merk igjen, en ny Marit Jonsdatter, født lenge etter de andre barna. Denne gange også hos Hemneslekt, som henviser til "Kirkebok for Hemne".

 

Igjen er min grein sønnen Jon Jonsen, 4d. Her har Hemneslekt 2 partnere:

Marit Johansdtr. Vuttudal, f. 1783

Ane Paulsdtr. Øvrebakk, f. 1794

Jeg har pr. idag Ane Paulsdtr, men ikke Marit Johansdtr i mitt tre. Derimot har jeg to andre:
Gunhild Andersdatter Vingsbakken, 1804 - 1878, og

Marith Hansdatter Ålmo, 1804. Hun er min ane. Da har Jon flyttet til Ålmo i Aure.

 

Sammen får de i følge mitt tre 8 barn, deriblant datteren

Beret Jonsdatter Ålmo 1825 - 1915

 

 

Merk at navnene Marit Johansdtr og Marit Hansdatter er så like at det kan være en forveksling. Marit J er 8 år eldre enn Jon, Marit H er 13 år yngre. Ingen av delene umulig.

 

Ålmo er såvidt jeg ser omtalt i Aure bind 2, det har jeg notert som "ikke digitalisert", så det har jeg ennå ilke sett. Så her er begge sider i ekteskapet hentet fra tertiære kilder.

 

Så da er spørsmålene:

A. Ser rekkefølgen av Jon Jonsen riktig ut? 

B. Er de matchet med riktig(e) partner(e)?

C. Hva med alle disse Marit'ene? og hvem er 1777-utgaven?

D. Viktigst av alt: Stemmer det at 4. generasjons Jon blir bonde på Ålmo og således min tipptippoldefar?

 

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. punktet D :

 

Tjenestedreng Joen Jonsen Kaarholt, 26 år, er registrert utflytta til Aure 1819:

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 630/L0491: Ministerialbok nr. 630A04, 1818-1830, s. 276
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070904700095
 

 

Berit Andersdotter Sødal som er nemnt som gift med 3c var ikkje gift med Jon Jonsson Kårholt. I følgje skifte etter Berit i 1784 hadde ho dottera Guri Jonsdotter, 3 år, født utanfor ekteskap. Faren er formynder:

 

SAT, Nordmøre sorenskriveri, 3/3A/L0019: Skifteprotokoll nr. 17, 1783-1787, s. 211b-212a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090203620229
 

Endret av Håvard Moe
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Håvard Moe skrev:

Tjenestedreng Joen Jonsen Kaarholt, 26 år, er registrert utflytta til Aure 1819:

 

Fine saker. Et par års feil på alderen kan vi vel leve med. Ser han er forsøkt oppført på nytt, og så strøket over, så dette er kanskje uansett ikke løpende oppdatert.

 

Skal endre status for Berit.

 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det for så vidt eit uavklart spørsmål  om Jon Jonsson f. c 1754 er den same som Jon Jonsson Kårholt far til Guri Jonsdotter f. ca. 1780, sjølv om det verkar sannsynleg.

 

Dottera Guru er vel ho som i 1801 tener på Skeiet: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058435000063

 

I 1801 er det elles tre born nemnt på Kårholten: Jon 17 år, Halvar 10 år og Guru 9 år: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058435000308

 

 

 

 

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Håvard Moe skrev:

Dottera Guru er vel ho som i 1801 tener på Skeiet: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058435000063

 

Ja, vi får anta det. Jeg ser jeg har feil mor på henne fortsatt. Rettet nå. Takk.

 

3 timer siden, Håvard Moe skrev:

I 1801 er det elles tre born nemnt på Kårholten: Jon 17 år, Halvar 10 år og Guru 9 år: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058435000308

 

Listen over er ikke min, men fra Hemneslekt. Det ser ut som den har noen duplikater med ulike årstall. To Jon og to Halvar pluss en Guru til. Og så denne n'te Marit Jonsdatter. Jeg har ikke duplikatene selv, og mangler Guru den yngre. Litt feil alder også, men sånt skjer. Får sjekke litt hvor jeg har dem fra først.

 

Edit: Ser nå at den siste Marit kan ha vært død samme år som hun ble født. Men liten grunn til å beholde henne om jeg ikke finner dokumentasjon.

 

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Geir Fjærli skrev:

Listen over er ikke min, men fra Hemneslekt

 

Eg er klar over det. 🙂

 

Min angrepsvinkel når eg skal prøve å sortere ut kva som er påliteleg og ikkje av slike nettsider er å starte med det som er lett å finne i kjeldene (som 1801-tellinga). Ut frå namna kan dei manglande eldre borna med same namn vere døde som små og så kalla opp att - dette må sjekkast i kyrkjeboka (dåp og ev. død). I tillegg ville eg prøvd å sjekke etter skifter for dei eldre generasjonane her. Dette kan gi god informasjon om samanhengen. Merk at Kårholten ligg i Vinje sokn i Hemne, som på denne tida ligg under Nordmøre fogderi, og ikkje Fosen fogderi som resten av Hemne...

 

Ut over det ser det ut som mykje må sjekkast mot kyrkjebøkene. Desse går attende til 1717, så det meste skal kunne finnast der.

 

Endret av Håvard Moe
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Geir Fjærli skrev:

1. Som dere ser starter vi med en Jon Kårholt. Ingen dato, bare Kårholten, Vinje. Gift 07.01.1720 med Guru Jomsdatter. 

Minst en sønn:

 

2. Jon Jonsen Kårholt er født i 1722.

 

1720, s. 15: Festo Epiph: Vinje (...) copul Jon Korholt med Gurru Jonsd:

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 630/L0488: Ministerialbok nr. 630A01, 1717-1756, s. 14-15
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070904690275
 

1722, s. 30: Dom: 15 [Trinitatis], Vinje (...)Baptis: Jon Korholtens b: Jon

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 630/L0488: Ministerialbok nr. 630A01, 1717-1756, s. 30-31
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070904690284
 

Sitat

2. Jon Jonsen Kårholt er født i 1722. Gift med

Marit Jonsdtr 25.06.1747. 

 

1747, s. 150: Dom. Quinquages: (..) Trol: Jon Jons: Korholten med Marit Jonsd: forl.M: Karl Wenie og Tron Korøyen

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 630/L0488: Ministerialbok nr. 630A01, 1717-1756, s. 150-151
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070904690343
 

 

Sitat

3b. Jon Jonsen Kårholt, f. 1754

3c. Jon Jonsen Kårholt, f. 1760

Jeg antar at den første Jon døde som barn, jeg har 1757 med ukjent kilde, og at nestemann derfor fikk samme navn.

 

Alder i 1801 på 47 år stemmer med f. ca. 1754. Så er det ein Jon Jonsen Korholten konfirmert i 1775, som stemmer bedre med født ca. 1760. Det kan vere to brør som begge levde opp (med både farfar og morfar med namnet Jon er det å forvente at det er to brør Jon).

 

Jon d.e. 1754: Dom. 17. Trinit: Bapt: Jon. Parent Jon & Marit Korholten

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 630/L0488: Ministerialbok nr. 630A01, 1717-1756, s. 222-223
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070904690380
 

Jon d.y. 1760: Fest. Purificationes Maries Prædiken ved Winge (...) Bapt. Jon. Parent: Jon og Marit Korholten.

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 630/L0489: Ministerialbok nr. 630A02, 1757-1794, s. 38-39
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070904690427
 

Eg har ikkje funne Jon d.e. død i mellomtida.

 

Sitat

Men så dukker det opp en Marit Jonsdatter til:

3d? Marit Jonsdtr, f. 1777.

 

Eg finn ikkje nokon Marit Jonsdotter Kårholten døypt i Hemne i 1776-8.

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Håvard Moe skrev:

Min angrepsvinkel når eg skal prøve å sortere ut kva som er påliteleg og ikkje av slike nettsider er å starte med det som er lett å finne i kjeldene

 

Takk igjen. Ja, jeg har en vei å gå før jeg blir fortrolig med å bruke primærkildene. Hemneslekt har ekteskapet mellom Jon og Randi/Ragni datert 09.06.1783. Det burde jo kunne verifiseres. Og dåpen til barna likeså. Her er jo slektssidene ofte hipp-som-happ. Så min første stopp er bygdebøkene, men de er jo sekundære kilder også.

 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Geir Fjærli skrev:

Hemneslekt har ekteskapet mellom Jon og Randi/Ragni datert 09.06.1783. Det burde jo kunne verifiseres.

 

Desse har eg i min base, men berre ekteskapet (Randi sin bror Knut er inngifta i slekt på Moe) : Dom. 2da i Faste, Hevne trol: Ungkarl og soldat Jon Jonsen Kaarholten med pigen Randi Halvarsd: Grøttan. Spons: Augustinus Grøttan, Jon Sørens: Sindness. - Copul. Winge Fer 2da Pentecost.

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 630/L0489: Ministerialbok nr. 630A02, 1757-1794, s. 330-331
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070904690560

 

I og med at han er nemnt som soldat kan det òg vere ting å finne i dei militære rullane. I Hovedlegdsrull for Hemneske kp. i 1780 er Joen, 65 år, nemnt som legdsmann på Kårholtet (dvs. oppsitter).

 

RA, Generalitets- og kommissariatskollegiet, Det kongelige norske kommissariatskollegium, E/Eh/L0087: 3. Trondheimske nasjonale infanteriregiment, 1780, s. 165
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20111201740165

 

I Kompanirull for Hemneske same år er nemnt grenad: Joen Joensen Kaarholten, 25 år, innrullert 1778:

 

RA, Generalitets- og kommissariatskollegiet, Det kongelige norske kommissariatskollegium, E/Eh/L0087: 3. Trondheimske nasjonale infanteriregiment, 1780, s. 175
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20111201740175
 

Endret av Håvard Moe
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Håvard Moe skrev:

Dom. 2da i Faste, Hevne trol: Ungkarl og soldat Jon Jonsen Kaarholten med pigen Randi Halvarsd: Grøttan. Spons: Augustinus Grøttan, Jon Sørens: Sindness. - Copul. Winge Fer 2da Pentecost.

 

Der klarte jeg nesten å tyde kilden, men bare fordi jeg hadde fasiten... 😉

 

Usikker på disse dateringene, hva betyr "2da i Faste"? Om det er i påsken så var det vel neppe 9. juni som Hemneslekt hadde?

 

Hva stod forkortelsen SAT for, forresten?

 

Geir 🙂

 

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"2da i Faste" er andre søndag i fasten, altså 16. mars i 1783. Dette er trulovinga. Vielsa var "Fer 2da Pentecost" som er andre pinsedag, 9. juni i 1783. 

 

Eg bruker nettsida https://trinitatis.no/ for å finne ut av kyrkjekalenderen. 

 

SAT er statsarkivet i Trondheim, der original er arkivert. Tilsvarande, for militærrullane eg linka under, er RA kjelder arkivert på Riksarkivet i Oslo.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Håvard Moe skrev:

"2da i Faste" er andre søndag i fasten, altså 16. mars i 1783. Dette er trulovinga. Vielsa var "Fer 2da Pentecost" som er andre pinsedag, 9. juni i 1783. 

 

Så det stod Pentecost på den andre, for så vidt. Men da lærte jeg noe. Takk for link.

 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Geir Fjærli skrev:

Spons: Augustinus Grøttan

 

Lurer på hvem han er. En onkel kanskje! Mangler aner på den siden. Får prøve å se om jeg kan komme noe lenger via ham.

 

Edit: Ikke i første omgang, men fant en som hadde barn som var litt yngre enn Randi. Nå behøver de jo ikke være i slekt for å være fra samme gård... 

 

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Augustinus Trondsson Grøtan f. 1736 d. 1786 har eg ganske god kontroll på (han er min 4xtipp-oldefar), og han har ikkje noko nært slektskap med Randi Halvorsdotter etter det eg kan sjå (i alle fall lenger ut enn onkel).

 

Augustinus var frå Heim og vart gift med gardenkja på Grøtan (enkja etter førre brukaren Peder Larsson) Marit Sivertsdotter (f. Hollasæter). Ingen av dei hadde nær familietilknytning til Grøtan før dette.

Endret av Håvard Moe
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2021 den 17.11, Håvard Moe skrev:

Augustinus var frå Heim og vart gift med gardenkja på Grøtan

 

Og da la jeg merke til en ting til: Det er visst flere gårder i Trøndelag som heter Grøtan. Hvilken er det våre aner stammer fra? Jeg har funnet en omtalt i bygdeboken for Rindal, bind 3: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008082204095?page=351

 

Men det er kanskje ikke den riktige? Finner i hvertfall ikke våre aners navn der. Er det en annen i Hemne?

 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall sju ulike gardar i Trøndelag som heiter Grøtan, så det gjeld å halde tunga beint her... Grøtan i Hemne (no: Heim) ligg rett nord for kommunesenteret Kyrksæterøra: https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=11&lat=7033543.41&lon=204311.20&sok=Grøtan&panel=searchOptionsPanel

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Håvard Moe skrev:

Det er i alle fall sju ulike gardar i Trøndelag som heiter Grøtan, så det gjeld å halde tunga beint her... Grøtan i Hemne (no: Heim) ligg rett nord for kommunesenteret Kyrksæterøra: https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=11&lat=7033543.41&lon=204311.20&sok=Grøtan&panel=searchOptionsPanel

 

Tusen takk. Den i Rindal er ikke så langt unna, men altså ikke den riktige. Takk for tipset om kartet. Har lett etter et som ville vise gårdsnavn.

 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje faren til Joen Joensen det er skifte etter her:

 

SAT, Nordmøre sorenskriveri, 3, 1668-1746, s. 2237
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101302237


Men det skurrer litt med dødsdato i forhold til det som er nevnt over.

 

 

 

Endret av Henrik Ormbostad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Henrik Ormbostad skrev:

Det er kanskje faren til Joen Joensen det er skifte etter her:

 

Takk. Det passer ikke helt med årstallene nei. En Jon skal jo gifte seg året etter. Men jeg har jo strengt tatt ikke kilder på det heller. Jeg får forske videre på det.

 

Geir 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Henrik Ormbostad skrev:

Det er kanskje faren til Joen Joensen det er skifte etter her:

 

Hos Hemneslekt opereres det øyensynlig med to Jon Jonsen i første generasjon. Dessverre uten årstall. Så kan det se ut som de blandes.

 

Jeg har bare med den ene, gift med Guru, og her har Hemneslekt henne som mor til Jon Jonsen. Hva om de to Jon i generasjon 1 ikke er brødre, og det er snakk om to greiner. Da kan den ene Marit i skifteprotokollen du postet være i passende alder på det tidspunkt til å være den Marit Jonsdatter som gifter seg med den andre greinens Jon, siden hun da er født rundt 1717 og han i 1722.

 

I så fall er Guru/Gurri i følge skiftet moren til denne Marit Jonsdatter, og ikke til Jon Jonsen. Og da blir forklaringen på at Hemneslekt har 6 barn som utgjør generasjon 4, og ikke bare 3 som i folketellingen at det ikke er samme familie. Da har Hemneslekt blandet familiene.

 

Edit: Hemneslekt henviser til kirkeboka som kilde for ekteskapet mellom Jon og Guru, med nøyaktig dato for ekteskapet: 07 Jan 1720 . Men de linker ikke til kirkeboka, så da vet vi ikke.

 

Det trengs mer dokumentasjon på dette, men kanskje kom det to ulike Jon til Kårholten og startet hver sin familie. Den ene fikk en sønn Jon, den andre fikk en blant annet en datter Marit, og døde kort tid etter. Om Guru var mor til Marit eller Jon eller om begges mødre het Guru vet vi ikke.  Og Marit og Jon gifter seg senere. De to greinene fortsetter gjennom andre barn.

 

En morsom teori i hvertfall. Tanker mottas med takk!

 

Geir 🙂

 

 

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Geir Fjærli skrev:

En Jon skal jo gifte seg året etter. Men jeg har jo strengt tatt ikke kilder på det heller.

 

Eg har linka til kyrkjeboka i ein redigert post over for det som er nemnt i din fyrste post for dei tre fyrste generasjonene, så at det er kjelder for ein Jon Kårholten vart gift med Guru Jonsdotter i 1720 og fekk ein son Jon i 1722 er kjeldebelagt. Vi veit ikkje patronym på sistnemnte Jon, om han ev. er i slekt med Jon Olsson som det vart skifta etter i 1719 eller om det er same Guri Jonsdotter. Ein plausibel teori er at det er same Guri Jonsdotter og at den nye Jon har kome til garden ved å gifte seg med garenkja (som Augustinus Trondsson Heim gjorde til Grøtan nemnt over). I so fall er Jon Jonsson f. 1722 kalla opp etter Jon Olssin d. 1719, slik sedvanen var.

 

Ut frå dette har vi vel så langt:

 

Jon Olsson Kårholt, d. ca. 1719, gm. Guri Jonsdotter. Born:

- Jon Jonsson, f. ca. 1714 (5 år i nov. 1719)

. Marit Jonsdotter f. ca. 1716 (3 år i nov. 1719)

- Marit Jonsdotter f. ca 1717 (2 1/2 år i nov. 1719) Her er alder på skiftekortet 1 år feil, jf. originalen her

- Mali Jonsdotter, f. ca 1719 (1/2 år i nov. 1719)

 

Jon Kårholt, gift 1720 med Guri Jonsdotter. Born:

- Jon Jonsson, f. 1722

 

Dette skulle òg bety at vi har ein Jon Jonsson født på Kårholt kring 1714 og ein født i 1722. Kven av desse som vart gm. Marit Jonsdotter i 1747 (link til kyrkjeboka over) veit vi da ikkje sikkert.

 

At denne Marit Jonsdotter skal vere ein av systrene nemnt over har eg lite tru på. Dersom teorien min over stemmer ville dei vere sysken/halvsysken. Dersom det ikkje er same Guru Jonsdotter er det mest truleg at Jon Olsson sin familie er borte frå garden. Det er mulig tingboka kan kaste lys over eigar/leiglendingtilhøva her for å hjelpe.

Endret av Håvard Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Håvard Moe skrev:

Jon Olsson Kårholt, d. ca. 1719, gm. Guri Jonsdotter. Born:

- Jon Jonsson, f. ca. 1714 (5 år i nov. 1719)

. Marit Jonsdotter f. ca. 1716 (3 år i nov. 1719)

- Marit Jonsdotter f. ca 1717 (2 1/2 år i nov. 1719) Her er alder på skiftekortet 1 år feil, jf. originalen her

- Mali Jonsdotter, f. ca 1719 (1/2 år i nov. 1719)

 

Jon Kårholt, gift 1720 med Guri Jonsdotter. Born:

- Jon Jonsson, f. 1722

 

Takk Håvard. Ja, dette er en mulig løsning. Men hvis det var den samme Guri, så kan det ikke datteren være den Marit som gifter seg med John. De ville da vært hel- eller halvsøsken.

 

Edit:

15 minutter siden, Håvard Moe skrev:

Eg har linka til kyrkjeboka i ein redigert post over for det som er nemnt i din fyrste post for dei tre fyrste generasjonene, så at det er kjelder for ein Jon Kårholten vart gift med Guru Jonsdotter i 1720 og fekk ein son Jon i 1722 er kjeldebelagt.

 

Så egentlig den, men glemte den. Trenger et bedre system for å ta vare å kilder.

 

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror teorien om at enka giftet seg oppatt med en ny Jon er sannsynlig. Jeg har gjennomgått listene fra Krigstyr 1716 og 1718 for Vik tinglag som da dekket begge sider av Vinjefjorden, Kårøydalen inkludert. Vi finner her Jon Olsen Kårholt i listene og mange Jon'er i nærområdet. Så må en også ha i mente at veien over til Rindal, Surnadal og Hemne er relativt kort og en ny ektemann like godt kunne ha sitt opphav derifra.

 

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R56/L3749: Fogderegnskap Nordmøre, 1716, s. 355
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10101507311355
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to. Da gjør jeg meg følgende betraktninger:

 

Vi har vi skiftepapirer etter en "Joen Olsen» med enken Gurri på Kårholten fra november 1719. Men vi har også en vielse mellom "Jon og Gurru» i 1720. Så da er hypotesen: Hva om det er samme Guru, men to forskjellige Jon? Hun er først gift med en Jon Olson som dør i 1719, og så kommer en ny mann til gards som også tilfeldigvis heter Jon.

Den første Jon får hun ifølge skiftepapirene etter Jon Olsen 4 barn med, inklusive en Jon født i 1714. Med den andre Jon får hun sønnen Jon født 1722.

 

Nå blir mitt problem at vi har to Jon Jonson i generasjon 2. Vårt neste spor er en vielsesattest mellom Jon Jonsen og en Marit Jonsdatter i 1747, men vet ikke sikkert hvilken Jon dette er. Jeg har antatt 1722, men det er fordi de fleste andre sider har ham. Vi kjenner ikke opphavet eller fødselsår for Marit Jonsdatter, så det hjelper oss ikke.

 

Generasjon 3 har også 2 Jon Jonsen, en født 1754, en født 1760. Begge finner vi dåpspapirer for. Vi finner ingen papirer på at førstnevnte er død i mellomtiden, så kanskje er det to Jon som vokser opp her. Jeg har antatt at det er 1760-Jon som gifter seg med Randi Halvorsdatter Grøtan, mest fordi andre sider hadde 1754-Jon som død i 1757. Men det er antagelig feil, og folketellingen av 1801 angir alderen på Jon til 47, altså født i 1754. Vi har også forlovelsen hans med Randi i 1783, der han står omtalt som soldat, og i de militære ruller finner vi en Jon Jonsen Kårholten som er 25 i 1780. Det stemmer med at det 1754-Jon vi snakker om her.

 

Slektssiden Hemneslekt opererer med 6 barn etter Randi og Jon. Med noen duplikate navn. Det spørs om det kan være barn etter de to ulike Jon, siden folketellingen i 1801 bare opererer med 3 barn av 1754-Jon.

 

Så kommer vi til generasjon 4. Her har vi igjen to Jon Jonsen blant de nevnte 6 barna, en fra 1784, og en fra 1791. Der har vi funnet at "Tjenestedreng Joen Jonsen Kaarholt, 26 år, er registrert utflytta til Aure 1819". Det stemmer jo best med 1791-utgaven. 

 

Så må jeg kanskje leve med usikkerheten rundt 1714/1722-Jon.

 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2021 den 14.51, Geir Fjærli skrev:

Der har vi funnet at "Tjenestedreng Joen Jonsen Kaarholt, 26 år, er registrert utflytta til Aure 1819". Det stemmer jo best med 1791-utgaven. 

 

Ser nå at med Ane Paulsdatter fra Øvrebakk i Aure får han sønnen John Johnsen allerede i 1816. Så da flyttet han nok noen år før den registreringen. Kan ikke se så langt om han og Ane Paulsdatter var gift. Så gifter han seg med mine ane Marith Hansdatter Ålmo i 1823 (17. november, kilde) og igjen med Gunhild Andersdatter Vingsbakken 1837 (13. februar, kilde.) Savner dødsdato på Marith Hansdatter, kanskje døde hun etter at de fikk sønnen Hans i 1834, og altså før mannens nye ekteskap i 1837.

 

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
La på kilder for ekteskap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.