Gå til innhold
Arkivverket

Tips til hvordan man kan finne utvandret slektning?


Julie Iversen
 Del

Recommended Posts

Hei!
Har tidligere kun hatt én post her inne, og er helt ny på slektsforskning. Dersom denne posten er i feil forum, bare si ifra. 

 

Jeg forsøker å finne min oldefars bror. Jeg har hans fulle navn, yrke og fødselsdato, og jeg har funnet ham i folketellingen for 1891. I 1900 bor han ikke lenger på gården. Jeg har også skriftlige kilder, i tillegg til familiemedlemmer som sier han utvandret til USA. Dessverre kan ingen si noe om når han har dratt, eller hvor. Han holdt ikke kontakten med familien etter han reiste ut ifra hva jeg vet. Det har vært noen teorier om at min oldefar kan ha besøkt ham da han var i USA under annen verdenskrig, men dette har jeg ikke klart å bekrefte. 

Jeg har lett etter ham i prestegjeldets kirkebøker med oversikt over utflyttede i perioden mellom 1890 og 1900, men finner ikke navnet hans noen steder. Jeg har også søkt etter ham i Ellis Island-registrene, men har ikke hatt hell der heller. Det er mulig han har reist ut fra Kristiania og finnes i en emigrantprotokoll der, men det er ekstremt mye informasjon å lete gjennom uten å vite når eller hvor han dro. Jeg har selvsagt forsøkt å søke på ulike varianter av navnet hans, men det har heller ikke gitt noen treff. Jeg har også søkt på findagrave.com, til ingen nytte. 

 

Har dere noen tips til hvordan jeg kan gå frem? Jeg har så lyst til å finne ut hvor han endte opp, og om han fikk en familie. 

Håper noen dyktige granskere der ute kan hjelpe meg!

Vennlig hilsen, 

Julie

Endret av Julie Iversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie,

 

jeg ville nok lagt ut navn, fødselsdato og hvor han er født, gjerne også folketellinger eller annen informasjon du har om ham. Det er mange her som er både villige og erfarne hjelpere, men de må nok vite litt om ham. Det er vanskelig å være særlig behjelpelig på helt hypotetisk grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.