Gå til innhold
Arkivverket

Hva skjedde med Gustav Ludvig Iversen Elveslet, f. 15.11.1870?


Julie Iversen
 Del

Recommended Posts

Hei igjen, alle sammen! 

Jeg la nylig ut en tråd om hvordan man kan finne utvandrede slektninger. Jeg fikk et godt tips om at jeg burde legge ut den informasjonen jeg hadde på personen jeg leter etter. Derfor lager jeg nå en ny tråd med all informasjonen jeg har. 

Jeg leter etter min oldefars bror, hvis fulle navn er Gustav Ludvig Iversen Elveslet. Han ble født på Onsøy den 15. november 1870, og døpt den 22. januar 1871. Foreldrene hans var Iver Jensen Elveslet, f. 23.8.1831 og Berthe/Berte Marie Olsdatter/Olsen (her har jeg litt ulike årstall for hennes fødsel, både 1830 og 1837). 

Fødsel og dåp står her: https://media.digitalarkivet.no/view/6221/179 ( s. 172, linje 8 )

Jeg har også funnet Gustav i folketellingen for 1891 for Onsøy Herred. Her er han oppført med yrket "Sjømand": https://media.digitalarkivet.no/view/52689/4367  (s.4367)

Jeg har funnet hans familie og gård i folketellingen for 1900 for Onsøy, men da bor ikke Gustav der lenger. Slektninger har fortalt meg at han utvandret til USA, men at han ikke holdt kontakten med familien etter dette. Det har vært noen teorier om at min oldefar besøkte ham i USA under krigen, men dette har jeg ikke klart å bekrefte. 

 

Jeg har forsøkt å finne ut når Gustav emigrerte, uten hell. Jeg har lett etter ham i prestegjeldets kirkebøker med oversikt over utflyttede i perioden mellom 1890 og 1900, men finner ikke navnet hans noen steder. Jeg har også søkt etter ham i Ellis Island-registrene, men har ikke hatt hell der heller. Det er mulig han har reist ut fra Kristiania og finnes i en emigrantprotokoll der, men det er ekstremt mye informasjon å lete gjennom uten å vite når eller hvor han dro. Jeg har selvsagt forsøkt å søke på ulike varianter av navnet hans, men det har heller ikke gitt noen treff. Jeg har også søkt på findagrave.com, til ingen nytte. 

 

Jeg har så lyst til å finne ut hvor Gustav endte opp, og om han fikk en familie, men jeg klarer ikke å komme meg videre i letingen. Håper noen dyktige granskere der ute kanskje kan hjelpe meg videre. 

 

Vennlig hilsen,

Julie

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjømann:

nr. 3327 her:

SAO, Fredrikstad mønstringskontor, F/Fc/Fca/L0006: Annotasjonsrulle, 1889-1903, s. 91
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090408630091
 

nr. 3203 her

SAO, Fredrikstad mønstringskontor, F/Fc/Fcb/L0012: Hovedrulle, 1889-1892, s. 164
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090414650409
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Julie Iversen skrev:

Berthe/Berte Marie Olsdatter/Olsen (her har jeg litt ulike årstall for hennes fødsel, både 1830 og 1837). 

Ikke tema for denne posten, men det riktige er vel 1837-04-08 (nr 44)? 1830 mistenker jeg at er tatt fra vielsen hennes?

 

https://media.digitalarkivet.no/view/423/34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Julie Iversen said:

min oldefar besøkte ham i USA under krigen

 

Hva var namnet på din oldefar? Kanskje han kan finnes i ankomslister med en referanse til hvem han reiste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oddgeir Fossli skrev:

 

Hva var namnet på din oldefar? Kanskje han kan finnes i ankomslister med en referanse til hvem han reiste?

Oldefar het Laurits/Lauritz Wilhelm/Vilhelm Iversen Elveslet. Han var også sjømann, og jeg har funnet flere av av- og påmønstringene hans. Jeg mistenker at dersom han besøkte Gustav, var det mer fordi han eventuelt var i nærheten, og ikke som en egen reise, men det kan godt være noen dokumenter jeg ikke har funnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

Når faren døyr i 1900 er Gustav i "Amerika":

SAO, Onsøy lensmannskontor, H/Ha/L0001: Dødsfallsprotokoll, 1897-1909, s. 43-44
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090526330189
 

 

Står det en dato bak Gustavs navn? Jeg sliter litt med å tyde det, men kan det være da Gustav dro? 

Til de første dokumentene du lenket til sliter jeg litt med å tyde skriften der også. Spennende å se hvor Gustav har vært, men så vidt jeg kan se kommer han alltid tilbake til Fredrikstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle finne en referanse ved dødsmelingen til moren, men den gang ei. Ingen  arvinger var opplistet.

 

Hennes død:

 

Berthe Marie Jensen - Ministerialbok for Onsøy prestegjeld, Onsøy sokn 1899-1966 - Digitalarkivet

 

DFP Nr 83:

 

SAO, Onsøy lensmannskontor, H/Ha/L0004: Dødsfallsprotokoll, 1919-1926, s. 15
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090526330682
 

arvinger.jpg.21cca908ce5077611665f26551eeca1c.jpg

 

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Julie Iversen skrev:

Til de første dokumentene du lenket til sliter jeg litt med å tyde skriften der også. Spennende å se hvor Gustav har vært, men så vidt jeg kan se kommer han alltid tilbake til Fredrikstad?

Ja det er ikkje så lett å lesa alt dette, men ja, han kjem tilbake til Norge (Christiania/Fredrikshald/Moss, eg ser no på dei siste reisene i hovudrullen). 1894 er siste året han er registrert. Då mønstra han på 16/3 i Fredrikshald på skuta G[ergio] Avassiotti som skulle til England (og vidare), og mønstra av 4/6 i Dalhousie (i Kanada), dvs. han rømte. På eit eller anna vis, kanskje som sjømann på eit utanlandsk skip, kom han seg til England der han mønstra på Morning Light 23/8 i Fleetwood (nord for Liverpool), skuta skulle til Moss, der han mønstra av for siste gong (på norske skip, i alle fall) 1/9.

 

EIn skulle tru at han emigrerte til "Amerika" ein gong i tidsrommet mellom siste avmønstring og farens død i 1900.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om det var noen av de andre barna som endte opp i USA, antageligvis da etter farens død? Eventuelt om det var andre, nære slektninger som hadde reist dit før Gustav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per.H.Skaug skrev:

Vet du om det var noen av de andre barna som endte opp i USA, antageligvis da etter farens død? Eventuelt om det var andre, nære slektninger som hadde reist dit før Gustav?

Jeg har ingen kjennskap til andre nære slektninger som bosatte seg i USA. Har heller ikke klart å finne noe i den informasjonen jeg har om slekta. Det eneste jeg vet er at vi har hatt en del sjømenn i familien, inkludert min oldefar, og at han tilbragte noe tid i USA mellom reiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Tja, kan dette være Gustav Ludvig i 1920 og 1940?

 

1920 United States Federal Census - Ancestry.com

 

image.thumb.png.88f6594b478c56d3160d61b02a03414d.png

 

1940 United States Federal Census - Ancestry.com

 

image.thumb.png.c5d6f2b094c06ba8c9b7edfe6803f604.png

image.png.320a0455ce9f05196633f517387cabed.png

 

 

 

 

2 timer siden, Per.H.Skaug skrev:

Den som Frank har funnet i Polk, Minnesota er vel kanskje den samme som her, som dør den 7 Nov 1947 i Crookston, Polk, Minnesota, United States? Hvis det er den samme, har han foreldre Iver og Ragna Munter.

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:HPX7-H2N2

 

Da er nok ikke dette rett mann. Gustavs foreldre het Iver Jensen Elveslet og Berthe Marie Olsdatter/Olsen. Men det er jo godt mulig at han endret skrivemåten på navnet sitt, eller endret hele navnet. Har tenkt på Gustaf, Gus, Ludwig, Louis, og Lou. Når jeg har søkt på f.eks. FindAGrave og Ellis Island har jeg også forsøkt med noen av disse variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per.H.Skaug skrev:

Kan det være denne? Gus Iverson, sjømann på Maria Pearson, 30 år i 1902

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QKCB-G3PY

 

Da har han eventuelt mønstret på et amerikansk skip, og var bosatt i Boston. Langt fra sikkert at det er ham, men sikkert ikke dumt å se etter norske sjømenn på Amerikanske skip.

Det kan jo være han? Men det er jo såpass lite informasjon om ham at det er vanskelig å si. Hvordan kan jeg finne mer informasjon om denne "Gus"?


Hvordan kan jeg søke og lete etter info om norske sjømenn på amerikanske skip? Jeg finner veldig lite når jeg søker på navnet hans, og jeg har prøvd flere ulike varianter av det. Hvordan kan jeg være sikker på at den personen jeg finner er rett? Det har vært mye lettere med hans bror, fordi Laurits er et mer "unikt" navn, og der har jeg litt mer informasjon fra før.

Jeg spør veldig mye her, og beklager det, men slektsforskning er fremdeles litt nytt for meg, og det finnes sikkert tusenvis av kilder jeg ikke kjenner til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt utfordrende med -sen navn og to fornavn og det lit tidlig tidsmessig. Som jeg har erfart det med søk på ancestry er det veldig mange skipsanløp med sjømenne som er resistrert mellom WW1 og WW2. Da han er sjømann ville jeg ha utelukket midtvesten. Utenom kanskje Chicago eller Duluth hvis han skiftet til innenlandsbåt på de store sjøene. Da har jeg heller tro på østkysten. Det maritime miljøet på Brooklyn eller i Boston.

 

Norske sjømenn var ettertraket og det var godt betalt å jobbe for amerikanerne. Har du flere muligheter i Norge? Noen søsken som døde ugift som kan ha en referanse i en dødsfallsprotokoll?

 

Fornavnet var sannsynligvis amerikanisert til Gus eller Louis, men da kan det bli raskt mange treff. Men med litt flaks kan du finne ham som død hvor fødelsdato er ført riktig ved død.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2021 den 18.58, Julie Iversen skrev:

Det har vært noen teorier om at min oldefar besøkte ham i USA under krigen

 

Hvilken krig dreier det seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Oddgeir Fossli skrev:

Det er litt utfordrende med -sen navn og to fornavn og det lit tidlig tidsmessig. Som jeg har erfart det med søk på ancestry er det veldig mange skipsanløp med sjømenne som er resistrert mellom WW1 og WW2. Da han er sjømann ville jeg ha utelukket midtvesten. Utenom kanskje Chicago eller Duluth hvis han skiftet til innenlandsbåt på de store sjøene. Da har jeg heller tro på østkysten. Det maritime miljøet på Brooklyn eller i Boston.

 

Norske sjømenn var ettertraket og det var godt betalt å jobbe for amerikanerne. Har du flere muligheter i Norge? Noen søsken som døde ugift som kan ha en referanse i en dødsfallsprotokoll?

 

Fornavnet var sannsynligvis amerikanisert til Gus eller Louis, men da kan det bli raskt mange treff. Men med litt flaks kan du finne ham som død hvor fødelsdato er ført riktig ved død.

 

 

Det kan være fornuftig å sjekke opp, jeg skal prøve. 

Jeg snakket nettopp med min far, og han sa at det ble sagt i familien at Gustav startet en paraplyfabrikk? 

Han hadde en søster, Julie Marie Iversdatter Elveslet, f. 26.1.1874 i Onsøy, som døde ugift etter hva jeg vet. Jeg vet ikke når hun døde. 
Han hadde også en bror, Nils Peter Iversen Elveslet, f. 22.2.1876 i Onsøy, som døde til sjøs. Han var sjømann og ugift. Jeg vet heller ikke når han døde, mulig det skjedde før Iver (deres far) gikk bort i 1900. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Egil Johannessen skrev:

 

Hvilken krig dreier det seg om?

Annen verdenskrig. 

Laurits (min oldefar) reiste mye mellom USA, Canada og Sør-Amerika ut ifra hva jeg kan se. Ut ifra hva jeg er blitt fortalt, ble Laurits i USA under krigen, etter å ha blitt torpedert. Familien tror han tilbragte mesteparten av den tiden på sykehus, men det er i alle fall en periode der jeg ikke kan gjøre rede for hvor Laurits har oppholdt seg. Det er fullt mulig han i løpet av denne tiden også tok seg tid til å besøke Gustav. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Julie Iversen said:

Julie Marie Iversdatter Elveslet, f. 26.1.1874 i Onsøy, som døde ugift etter hva jeg vet. Jeg vet ikke når hun døde. 
Nils Peter Iversen Elveslet, f. 22.2.1876 i Onsøy, som døde til sjøs. Han var sjømann og ugift.

 

Begge disse døde nok etter 1900, det var 6 barn som levde ved farens sin død:

 

BarnSomLevdeI1900.png.0b760f7c436cc2fcab5f7aa713db9532.png

 

For kildereferanse se Richard sitt innlegg lengre opp i tråden.

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Julie Iversen skrev:

Laurits (min oldefar) reiste mye mellom USA, Canada og Sør-Amerika ut ifra hva jeg kan se. Ut ifra hva jeg er blitt fortalt, ble Laurits i USA under krigen, etter å ha blitt torpedert. Familien tror han tilbragte mesteparten av den tiden på sykehus, men det er i alle fall en periode der jeg ikke kan gjøre rede for hvor Laurits har oppholdt seg. Det er fullt mulig han i løpet av denne tiden også tok seg tid til å besøke Gustav. 

 

Laurits sin sjøfartsrulle fra 1938 - 1948; Nr. 9415

 

Østfold fylke, Hovedrulle nr. 22 (1922-1922), Protokollside, Side 376, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090505670701
 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har dette fra tidligere, men jeg tar med ankomsten til Laurits i 1947. Da tok han fly til NY for så å reise videre til Vancouver, BC for å mønstre på båt.

 

The New York, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957

Name: Lauritz Iversen
Arrival Date: 28 Feb 1947
Birth Date: abt 1880
Age: 67
Gender: Male
Place of Origin: Norway
Port of Departure: Oslo, Norway
Port of Arrival: New York, New York, USA

 

Pass. liste ankomst;

1947 - ankomst.jpg

 

 

Innreise reg. skjema;

1947 info skjema i.jpg

1947 info skjema ii.jpg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.