Gå til innhold
Arkivverket

Ole Kristian Pettersen - Hvor ble han av etter 1910?


René S Torgersen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg har lett etter informasjon om min tippoldefar Ole Kristian Pettersen,  f. 5/11-1844 i Borge (i dag Fredrikstad Kommune). Han flyttet med foreldrene til Hannestad i Tune, hvor moren Anne Dorthea Olsdatter døde kort tid etter i 1851. Deretter følger jeg han via giftermål med Anne Dorthea Martinsdatter Finstad i 1867; flere barn inkludert min oldemor Anne Marie Olsdatter (1867-1952), via folketelling i 1900, min tippoldemors død i 1906 og til folketellingen i 1910 hvor han bor sammen med sin bror Anton Pettersen (1851-1925) og nevø Aksel Antonsen Pettersen (1888-1923). Jeg finner dødsdatoene til både Anton og Aksel, men Ole Kristian blir sporløst borte!! Jeg har lett i arkivene for Tune (inkludert Rolvsøy, Hannestad, Solli, osv.), Borge og Sarpsborg. Ville satt stor pris på om noen kunne sette meg på sporet av flere steder å kunne lete eller all annen form for hjelp!!

mvh

René S Torgersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Bare et ørlite tips: Det gjør det enklere å hjelpe dersom du legger inn relevante linker, f.eks linker til folketellingene, dødsfallene til familiemedlemmer etc. som du viser til. Sparer tid for de som ønsker å hjelpe, for da slipper man å spore opp datoer for dødsfall til familiemedlemmer for å se om han er navngitt i dødsannonser eksempelvis.

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.08.1913 dør lensearbeier Ole Anton Pettersen f. 1844 ved Sarpsborg sykehus:

 

SAO, Sarpsborg prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. 7, 1910-1918, s. 78
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061030330523
 

Vår Ole Kristian var også lensearbeider, her i FT1900 og FT 1910:

 

001 Ole Kristian Petters. - 0157 Greaker østre - 007a - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1900 for 0130 Tune herred - Digitalarkivet

001 Anton Pettersen - 0251 Greaaker østre - 006 Greåker - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 0130 Tune herred - Digitalarkivet

 

 

Skal ikke se bort i fra at Ole Anton = Ole Kristian og dermed vår mann her (?).

 

 

 

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner bare én Ole Anton med far Petter/Peter/Peder som er født i Østfold i årene 1843 - 1845. Det er denne karen her:

 

Ole Anthon - Klokkerbok for Moss prestegjeld 1835-1851 (0104Q) - Digitalarkivet

 

Men han dør i 1873:

 

Ole Anton Pedersen - Klokkerbok for Moss prestegjeld 1869-1877 (0104Q) - Digitalarkivet

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Carl Nilsen skrev:

DFP for Ole Anton Pettersen. Etterlater seg flere (voksne?) barn (ikke navngitt) men ingen formue:

 

Legger ved FT 1910, der står han oppgitt med formuehttps://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036354006719

 

FT 1900 med kone og barn - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037011004540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Carl Nilsen skrev:

DFP for Ole Anton Pettersen. Etterlater seg flere (voksne?) barn (ikke navngitt) men ingen formue:

 

Dødsfallet anmeldt av agent Johan Anton Karlsen - Slektning? Svigersønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Frank Marton Pedersen said:

Den 14.08.1913 dør lensearbeier Ole Anton Pettersen f. 1844 ved Sarpsborg sykehus:

 

SAO, Sarpsborg prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. 7, 1910-1918, s. 78
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061030330523
 

Vår Ole Kristian var også lensearbeider, her i FT1900 og FT 1910:

 

001 Ole Kristian Petters. - 0157 Greaker østre - 007a - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1900 for 0130 Tune herred - Digitalarkivet

001 Anton Pettersen - 0251 Greaaker østre - 006 Greåker - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 0130 Tune herred - Digitalarkivet

 

 

Skal ikke se bort i fra at Ole Anton = Ole Kristian og dermed vår mann her (?).

 

 

 

 

 

 

Hei og tusen takk for hjelp (og tips om linker). Jeg har sett denne "Ole Anton" og det kan jo hende at det har gått litt i surr for de som meldte inn dødsfallet, siden broren han bodde hos het Anton Pettersen, og nevøen Aksel Antonsen. Og dette med lensearbeider og 1844 er jo riktige tegn. Var bare litt skeptisk siden det stod Tune som fødested i tillegg til "Anton" istedenfor "Kristian".   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Egil Johannessen said:

 

Dødsfallet anmeldt av agent Johan Anton Karlsen - Slektning? Svigersønn?

Tusen takk for hjelp. Dessverre er ikke Johan Anton Karlsen noen slektning jeg kjenner til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Frank Marton Pedersen said:

Hei!

 

Bare et ørlite tips: Det gjør det enklere å hjelpe dersom du legger inn relevante linker, f.eks linker til folketellingene, dødsfallene til familiemedlemmer etc. som du viser til. Sparer tid for de som ønsker å hjelpe, for da slipper man å spore opp datoer for dødsfall til familiemedlemmer for å se om han er navngitt i dødsannonser eksempelvis.

 

 

 

Det skal jeg gjøre, og jeg setter stor pris på all hjelp. Hvor kan en finne dødsannonser, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, René S Torgersen said:

Hei og tusen takk for hjelp (og tips om linker). Jeg har sett denne "Ole Anton" og det kan jo hende at det har gått litt i surr for de som meldte inn dødsfallet, siden broren han bodde hos het Anton Pettersen, og nevøen Aksel Antonsen. Og dette med lensearbeider og 1844 er jo riktige tegn. Var bare litt skeptisk siden det stod Tune som fødested i tillegg til "Anton" istedenfor "Kristian".   

 

Basert på informasjonen som er kommet så langt i denne tråden ville jeg vært veldig forsiktig med å konkludere at Ole Anton = Ole Kristian ref. forholdene som Egil trekker frem over. Det er forhold som kan tilsi forveksling, men det er også forhold som tilsier at dette er forskjellige personer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, René S Torgersen said:

Det skal jeg gjøre, og jeg setter stor pris på all hjelp. Hvor kan en finne dødsannonser, forresten?

 

Dødsannonser i aviser finner du på www.nb.no, sammen med alt det andre som er gjort tilgjengelig her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Frank Marton Pedersen said:

 

Dødsannonser i aviser finner du på www.nb.no, sammen med alt det andre som er gjort tilgjengelig her.

Takk for dette også. Har tatt en titt der, og skal benytte dette mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Frank Marton Pedersen said:

 

Basert på informasjonen som er kommet så langt i denne tråden ville jeg vært veldig forsiktig med å konkludere at Ole Anton = Ole Kristian ref. forholdene som Egil trekker frem over. Det er forhold som kan tilsi forveksling, men det er også forhold som tilsier at dette er forskjellige personer.

Hei igjen! Jeg er helt enig, men det er uansett den mest sannsynlige forklaringen som er tilgjengelig. Jeg finner ingen "Ole Anton" uansett etternavn født i Tune i 1843-45 enten jeg søker eller leter manuelt; det er ingen andre søkeresultater på "Ole Anton" i Tune som er født på 1840-tallet i det hele tatt; og broren som Ole Kristian bodde hos het Anton Pettersen, noe som kan ha ført til litt forvirring. Så ingen konklusjoner, men det beste jeg har å gå etter!! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, René S Torgersen skrev:

Hei igjen! Jeg er helt enig, men det er uansett den mest sannsynlige forklaringen som er tilgjengelig. Jeg finner ingen "Ole Anton" uansett etternavn født i Tune i 1843-45 enten jeg søker eller leter manuelt; det er ingen andre søkeresultater på "Ole Anton" i Tune som er født på 1840-tallet i det hele tatt; og broren som Ole Kristian bodde hos het Anton Pettersen, noe som kan ha ført til litt forvirring.

 

Det er en merkelig sak - dersom Ole Anton virkelig var Ole Kristian, så har han altså flyttet fra broren på Greåker Østre til Enggata 11 i Sarpsborg (adressen oppgitt som bosted både ved gravleggelse og i DFP). Hvem bodde der i 1913? Familie?

 

Verdt å merke seg (som nevnt tidl. i tråden) er at det står at han var fattigunderstøttet (i DFP). Da skal han finnes i fattigprotokollene (dersom de er bevart).

Der bør det jo klart komme frem hvem han var.

 

Jeg søkte raskt på Arkivportalen, men kunne ikke finne noe Sarpsborg Fattigvesen. Nå er jeg dårlig kjent med Østfold, men ved søk så ser det ihverfall ut som Sarpsborg kommune har protokoller oppbevart; - https://www.sarpsborg.com/kultur-og-fritid/bibliotek/slektsforskning/

 

"Det finnes komplette serier med formannskapsprotokoller fra den første tiden helt frem til i dag. Det er omfattende korrespondanse- og saksarkiver, og en lang rekke andre mindre arkiver knyttet til fagfelt som fattigvesen, sosialvesen...."

 

Jeg ville kontaktet kommunen (arkivaren) og forespurt.

 

Det er IKA Østfold som oppbevarer protokoller dersom de er avlevert fra kommunen -  https://ikao.no/  - selv om jeg ikke kan se noe fattigvesen registrert i Sarpsborg ved søk - http://www.ikaostfold.no/arkiver-a-aa.397784.no.html - Kontakt; http://www.ikaostfold.no/kontakt-oss.397537.no.html

 

Tune fattigstyre er derimot i deres arkiver.

 

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Egil Johannessen said:

@René S Torgersen

 

Hei!

 

Har du kontaktet Sarpsborg kommune/IKA Østfold?

Hei igjen,

 

Jeg sendte en melding til de på den websiden, men de har ikke svart enda. Tenkte jeg skulle la det gå et par dager før jeg ringer og maser litt.

 

René

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, René S Torgersen skrev:

Hei igjen,

 

Jeg sendte en melding til de på den websiden, men de har ikke svart enda. Tenkte jeg skulle la det gå et par dager før jeg ringer og maser litt.

 

 

Supert - du får gi oss en tilbakemelding når (og om) du får vite noe da....😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
49 minutes ago, Egil Johannessen said:

@René S Torgersen

 

Har du hørt noe fra Sarpsborg kommune/IKA Østfold?

Nei, men takk for påminnelsen. Det havnet litt i bakleksa noen uker, men helt klart på tide med en oppfølging!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.