Gå til innhold
Arkivverket

Tipptippoldeforeldre fra Holmedal, Sverige


Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

To av mine tipptipp oldeforeldre bodde i Kroken i Holmedal i Årjäng kommune i Vermland og var torpare der. 
I husforhørslengdene står det at de kom dit fra Norge i 1813. Olia Ovesdatter var norsk. Johannes Christofferson var muligens fra Karlskrona eller Karlshavn, men jeg har ingen sikre kilder for dette. Jeg har funnet en med samme navn i Moss landsogn, men har ingen opplysninger som knytter denne personen til han som bor i Holmedal. 
Jeg har lett mye etter Olia i Østfold uten resultat. Hvis det hadde vært mulig å finne henne hadde det kanskje også vært mulig å finne ut mer om Johannes. 
Denne familien blir boende i Kroken resten av livet og er nevnt i mange husforhørslengder, men jeg har ikke funnet flere opplysninger om opphavet der. Både Karlskrona og Karlshavn nevnes der som opphavssted for Johannes, men ingen kilder for dette. Olias patronym kan leses på flere måter, Ovesdatter og Svensdatter ser ut til å være mest sannsynlig, men det står ikke noe mer om opphavet.

Jeg har alt om videre liv for Johannes og Olia og om barn og etterkommere, men mangler altså opplysninger om hvor disse to menneskene kom fra. 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037646_00086#?c=&m=&s=&cv=85&xywh=642%2C1594%2C2058%2C3315

4018ACE6-F0C5-414D-A5CC-DB9AC62803FC.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flytter fra Ullensaker i 1813, men jeg klarer ikke se om det er oppgitt til hvor.

Nederst til venstre

 

Akershus fylke, Ullensaker, Hovin i Ullensaker, Ministerialbok nr. I 12 (1808-1815), Inn- og utflyttede 1814, Side 11
Permanent bilde-ID: kb20061103010546
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061103010546
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061103010546.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Sven for mange nye interessante opplysninger. Her er det veldig mange ting som stemmer, både ca fødselsår, navn og flytteår. At et etternavn er skrevet på en annen måte enn den vanligste skrivemåten er ikke overraskende. Jeg har nok vært fiksert på Østfold og andre områder nær Sverige når jeg har lett etter Olia. Jeg er veldig fristet til å tro at det er riktig par som er funnet og at Olia kommer fra Ullensaker, noe som ikke har vært i mine tanker. Hvor Johannes kommer fra er da fremdeles åpent.
Men det er en opplysning et sted i en husforhørslengd som jeg er usikker på hva betyr. Der sies det at de stryker omkring. Kan det bety at disse var reisende? Sønnen Gustaf flyttet mye frem og tilbake mellom Eidsberg og hjemstedet før han bosatte seg i Eidsbergområdet. Han fikk også en datter med en norsk "landstrykerflicka", min tippoldemor. Hun levde også som reisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tydehjelp på innføringen: 

 

12te (Juni) udstædt Vielses Attest til Svensken Johannes Christiansen Brotnow, som under 7de Junii d. A. blev ægteviet til Pigen Olea Oves Dr. ibid., de agtede sig nu til Sverrig

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsesattesten med kommentaren om at de aktet seg til Sverige er en klar indikasjon på at dette er riktig par. 
At det er oppgitt Karlshavn i Blekinge som opphavssted har jeg sett før, men hadde glemt at jeg hadde den opplysningen. Krona er kanskje soldatnavnet til Johannes, på samme måte som sønnen Gustaf tok soldatetternavnet Holm. Både Karlskrona og Karlshavn er nevnt som opphavssted, og i dødsmeldingen er jo -krona overstrøket og erstattet med -havn. Ellers leser jeg patronymet til etterlatte Olia i samme melding som Evensdatter. 

I forbindelse med mulig opphav til Johannes i Blekinge har jeg også sett at Christoffer og Gunhild er nevnt som foreldre, men har ingen sikre opplysninger om dette
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest gjennom husforhørslengdene fra Kroken i Holmedal ser jeg at det skrives både Carlskrona og Carlshamn som stedet Johannes kommer fra. Men skriften er utydelig og det er flere steder uklart om det står det ene eller det andre. Etternavnet Krona som står når Johannes dør kan kanskje tyde på at han kom fra Carlskrona.
I følge en svensk kilde var det vanlig at soldater tok en forkortet versjon av navnet på hjemstedet som soldatnavn.

Uansett om det er i Carlskrona eller Carlshamn at opphavet hans er så har jeg ikke klart å finne ham eller foreldrene i noen arkiver der. Jeg fant for noen tiår siden et par som het Kristoffer og Gunhild ett eller annet sted i Blekinge og som hadde en sønn Johan eller Johannes, men har ikke klart å finne denne kilden igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjartan Brastad skrev:

Jeg fant for noen tiår siden et par som het Kristoffer og Gunhild ett eller annet sted i Blekinge og som hadde en sønn Johan eller Johannes, men har ikke klart å finne denne kilden igjen. 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:V7V8-C9Z

 

Name: Johan Christopher
Event Type: Christening
Event Date: 4 Jul 1787
Event Place: Karlskrona, Blekinge, Sweden
Event Place (Original): Amiralitetsfors., Karlskrona, Blekinge, Sweden
Sex: Male
Birth Date: 1 Jul 1787
Father's Name: Christopher Jenssen
Mother's Name: Gunild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så strålende at det gikk an å finne denne innførselen så tusen takk for den. Det er mye som taler for at dette kan være riktige personer selv om både fødselsår og navn er litt avvikende til det som ble brukt i Holmedal. Jeg har lett mye selv i formiddag, men klarte ikke å finne dette. Christopher var altså volontør da, og kunne vel for så vidt komme fra hvor som helst. Gunild kan ha vært av lokal herkomst. Jeg klarer ikke å lese ut fra dette om de var gift. Det ser ut for meg som det står 44 år ved navnet til Gunild, mens jeg ikke ser noen alder for Christopher. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for interessant innspill. Må vente med å søke der til jeg er hjemme igjen og kan bruke PCen. Mobiltelefonen egner seg ikke for slikt søk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.