Gå til innhold
Arkivverket

Amerikanske skifter


Petter Tenstad
 Del

Recommended Posts

Min oldemor hadde en klassisk rik onkel i Amerika, TT Risteigen. Han forble ugift, men la seg opp bra med penger på landbruk, eiendom og bankvirksomhet. Angivelig rundt 1 million kroner på det meste, i daværende verdi. I 1931 døde han i Portland, Oreggon og han hadde et testamente, hvor blant annet hjembygden Veggli ble tilgodesett med 25 000 kr (Cirka 1 mill i dag). 

 

Jeg vet også at oldemor enten arvet penger, eller fikk penger pga salg av eiendom. Hun hadde dollar og kjøpte blant annet to biler som svigersønnene hennes fikk disponere, før det var frislipp på biler. 

 

Uansett - jeg kunne tenke meg å finne ut mer om verdiene hans. Er det mulig å finne info om slike amerikanske skifter? I et avisutklipp jeg har funnet står det at et norsk konsulat i St. Paul meldte om dette til Norge. Hvor er slik korrespondanse eventuelt aktivert? Og er det noe man da kan få innsyn i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

United States Probate Records • FamilySearch

 

  • Many county probate records have been microfilmed by the Family History Library, but may not have been digitized yet. Search the catalog for the county where your ancestor died to find probate records on microfilm or in books. Beginning in November, 2015, microfilms are being digitized and listed in the FHL Catalog with a camera icon if they can be searched online
  • To find online digitized probate records in the Family History Library catalog, fill in the search fields as pictured. Choose "Subject" search and disable "Place" search (close field by clicking on X). Type in the locality name and "Probate". Set "Search These Family Centers" to "Online".

 

Som jeg har sett er det store reginale forskjeller i USA om hva som er tilgjengelig blant annet av testamenter på nett. Og hvilket court house som saken ligger hos er vel kanskje nevnt i avisklippet du har. Gjerne poste dette her så det blir enklere å hjelpe.

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Petter Tenstad skrev:

Uansett - jeg kunne tenke meg å finne ut mer om verdiene hans. Er det mulig å finne info om slike amerikanske skifter? I et avisutklipp jeg har funnet står det at et norsk konsulat i St. Paul meldte om dette til Norge. Hvor er slik korrespondanse eventuelt aktivert? Og er det noe man da kan få innsyn i?

 

Det ser ut til at arkivet etter konsulatet i St. Paul er heller mangelfullt bevart: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000000006861

 

Jeg antar at konsulatet har sendt melding til Utenriksdepartementet her hjemme. Opplysninger kan da finnes i UDs arkiv, men her er ingen detaljert katalog tilgjengelig på Internett: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001332458

 

Skjema for innsending av sak/henvendelse til Arkivverket: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen.

 

Det meste av det dere har funnet om livet hans her er kjent for meg. Jeg har god kontroll på livsløpet, og besitter også en del brev han skrev hjem de siste årene av sitt liv. 

 

På grunn av helsen tilbragte han vintrene i California de siste årene av sitt liv. Han ble som det står i klippet over her syk der, før han siden ble transportert til Oregon av nevøen og døde der. Så ble liket fraktet til Oslo, MN hvor han ble gravlagt sammen med broren.

 

Oddgeir: Jeg har vært inne der du lenker meg om å søke hos domstolene. Kom videre en gang til en eller annen slags database, men finner den ikke igjen i farten her nå. Så det er nok en viss mulighet for å finne noe der. Det er heller ikke nevnt noe court house. Avisutklippene er stort sett innleder med noe som "Fra Minnesota meldes det at..."

 

https://www.nb.no/items/a12df2e3e22eb36391ec4903a8743f44?page=1&searchText=risteigen

 

I lenken her er det lensmannen i Veggli som uttaler seg.

 

Kristian: Takk for lenker der. Verdt et forsøk det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikssarkivet melder om at de har to mapper med anslagsvis over 200 dokumentsider på denne arvesaken. Så her er det bare å takke for og ha blitt guidet rett vei og glede seg til hva som finnes der.

Endret av Petter Tenstad
Rettet et navn.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.