Gå til innhold
Arkivverket

Byfogden i Oslo, borgelig vigsel


Erik Opperud
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg forsøker å finne fram til en borgelig vigsel hos byfogden i Oslo som fant sted (i følge avisen) 26. februar 1957. Det skulle være godt innenfor sperregrensen, men allikevel får jeg ikke åpnet vigsler nyere enn 1951. Hva er grunnen til at det ikke er mulig å åpne nyere vigsler hos byfogden i Oslo?

Vigselen jeg leter etter er mellom Bjørn Prøis og Wivi Marie Ahlfors

mvh Erik Opperud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjemaene i vigelsprotokollen inneholder rubrikker for brudefolkenes trosbekjennelser, og slik opplysninger kan Arkivverket gjøre fritt tilgjengelige på Internett, så lenge de angjeldende personene kan være i live.

 

Du kan bestille oppslag i arkivmateriale som du ikke selv kan slå opp i: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

 

Men for ordens skyld har jeg slått opp på 26. februar 1957. Det var faktisk ingen par som ble gift hos byfogden i Oslo den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
På 12.4.2021 den 14.20, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Skjemaene i vigelsprotokollen inneholder rubrikker for brudefolkenes trosbekjennelser, og slik opplysninger kan Arkivverket gjøre fritt tilgjengelige på Internett, så lenge de angjeldende personene kan være i live.

 

Du kan bestille oppslag i arkivmateriale som du ikke selv kan slå opp i: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

 

Men for ordens skyld har jeg slått opp på 26. februar 1957. Det var faktisk ingen par som ble gift hos byfogden i Oslo den dagen.

 

Hei. Jeg må si at dette er egentlig litt spesielt. Faktumet er jo at når man velger å ikke ha borgerlig viede i Oslo på 1950-tallet åpent og tilgjengelig på nett, så burde jo da strengt tatt ingen kirkebøker med vigeslsopplysninger vært tilgjengelig, hvis det er personverhensyn som er argumentet som ligger bak her.

 

Mvh Trond Olav Solberg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 26.2.2022 den 13.10, Trond Olav Solberg skrev:

Jeg må si at dette er egentlig litt spesielt. Faktumet er jo at når man velger å ikke ha borgerlig viede i Oslo på 1950-tallet åpent og tilgjengelig på nett, så burde jo da strengt tatt ingen kirkebøker med vigeslsopplysninger vært tilgjengelig, hvis det er personverhensyn som er argumentet som ligger bak her.

 

Det er ikke konsekvent. Jeg avventer beslutninger i Arkivverket om hvordan dette skal harmoniseres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Det er ikke konsekvent. Jeg avventer beslutninger i Arkivverket om hvordan dette skal harmoniseres.

Takk for tilbakemelding. 

 

Jeg leser jo litt mellom linjene på svaret ditt at det tydeligvis er litt uenigheter innad blant ansvarshavende i Arkivverket på hva som faktisk kan legges ut på åpent nett. Dette dreier seg nok da om tolkning av regelverket på hva som faktisk er taushetsbelagt informasjon, og hva som ikke er det.

 

Når vanlige kirkevigsler ellers er tilgjengelig på Digitalarkivet helt opp til 1970-tallet,  er det egentlig ikke argumenter for å holde igjen de borgerlige vielsene av hensyn til dette med religiøs tilhørighet slik jeg ser det. Å sperre alle vielser og lysningsprotokoller, er vel heller ikke et alternativ skulle jeg mene.

 

Som du skriver, er ikke dette konsekvent i det hele tatt.

 

Mvh

Trond Olav Solberg 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2022 den 16.11, Trond Olav Solberg skrev:

Å sperre alle vielser og lysningsprotokoller, er vel heller ikke et alternativ skulle jeg mene.

 

Dersom dette er einaste mogelegheit for konsekvens er det etter mi meining betre med status quo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Dersom dette er einaste mogelegheit for konsekvens er det etter mi meining betre med status quo.

Det er jeg enig i da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.