Gå til innhold
Arkivverket

Takk for meg i denne omgang


Oddgeir Fossli
 Del

Recommended Posts

Jeg har vært ganske aktiv som hjelper på dette forumet nå i noen måneder. Det hele startet med en postering som var trigget av litt frustrasjon fra min side på hva jeg mener er den dårlige kvaliteten på AMF transkriberingen.

 

Og siden oktober 2020 har det blitt noen innlegg.

 

Det har vært en interessant og noen ganger lærerik prosess for min del med søk i uvante geografiske området i Norge.

 

Interessant å observere responsen til de man hjelper. Noen med mange hundre innlegg på forumet sier ikke engang takk for den frivillige hjelpen de får, mens andre viser sin takknemlighet. Fremover vil jeg nok bruke litt tid på å hjelpe de som har vist sine positive tilbakemeldinger. Hvis de posterer flere spørsmål, samt kanskje noen nykommere.

 

I forbindelse med slektsforskning som jeg startet så smått med i 1977 har jeg drevet transkribering av personhistoriske kilder i svært mange år, allikevel om jeg er ny her på forumet. Jeg transkriberte vel av mine første fødsler fra kirkeboken rundt 1983 og har siden da bygd meg opp en meget stor database med transkriberte personhistoriske hendelser.

 

Nå må jeg prioritere å bruke min tilgjengelig tid på å fortsette mitt eget prosjekt innenfor emnet. Et eget demografisk prosjekt hvor jeg kobler personhistoriske kilder sammen for en større folkemengde. Man kan kanskje si HISTREG har det samme målet – men dens funksjonalitet,  brukervennlighet og geografiskområdet dekker ikke mitt behov.

 

Så nå vil de «faste» hjelperne her på forumet slippe å bli forstyrret så mye av mine innlegg i tiden fremover. De skal få sine jaktmarker tilbake ifred.

 

Men kanskje skal jeg bare si som en kjent skuespiller: I’ll be back 😊

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg #2:

 

Eg vil gjerne få takka deg på ny, Oddgeir, for mange verdifulle og gode i innlegg i mange av dei emni som eg har lagt ut i Brukarforum!  Du kom inn som ein «frisk pust», og eg vonar jo at me skal få sjå meir til deg etter kvart!

 

Sjølv driv eg jo òg med eitt gigantisk prosjekt, bygdebokskriving for Luster kommune med kartleggjing av samtlege utflyttarar og emigratar, samstundes eg òg førebur to andre prosjekt, eitt av desse er jo nettopp òg eit demografisk prosjekt der eg freistar analysera den norske busetnaden i visse område av Amerika, der det overordna målet er produksjonen av ei eit «Noregskart» over settlement i Amerika!  Men dette siste prosjektet kan ikkje ein mann gjennomføra åleine, opg eg tek etter kvart til å verta so plass gamal at eg aldri vil kunna verta ferdig...  Samstundes har eg jobba intenst med å etablera eit oversyn over slekti til den tyske kona mi, eit prosjekt som har gitt meg eit spennande innsyn i europeisk historie gjennom 700 år - med opphav i katolske, evangeliske, reformatiske, kalvinistiske, exulantiske og jødiske huslydar, spreidde ikkje berre i delar av Tyskland, men òg i Schlesien (Polen), Böhmen og Mähren (Tsjekkoslovakia), Ungarn, Galizien (Ukraina), Bukowina (Romania), Austerrike, Frankrike, Luxemburg, Belgia, Nederland, Spania, Portugal og Brasil!  Ein verkeleg internasjonal huslyd!

 

So eg ønskjer deg på gjensyn, Oddgeir!

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for all hjelp jeg har fått av deg Oddgeir, og ønsker deg lykke til videre med prosjektet ditt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Oddgeir Fossli skrev:

Så nå vil de «faste» hjelperne her på forumet slippe å bli forstyrret så mye av mine innlegg i tiden fremover. De skal få sine jaktmarker tilbake ifred.

 

🤣 

 

Jakte i flokk - det er det som gjør susen. Lykke til med prosjektet ditt. 👍

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuasen takk for god hjelp Oddgeir,  håper vi møtes her inne ved senere anledning.

 

Lykke til med prosjektet ditt.

 

Hilsen Tove 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!

For en ukes tid siden la jeg ut et Amerika-spørsmål sånn rundt midnatt.

Da jeg sjekket neste morgen, hadde jeg fått 50 svar - vesentlig fra Oddgeir (men også fra Anton Hagelee - rett skal være rett).

 

Jeg var mektig imponert - og så lurte jeg litt på når disse karene sover?

 

Tusen takk hjertelig takk for all hjelp.

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt ettertanke måtte jeg bare poste ett innlegg til 😊

 

Man blir kanskje vel fokusert på å takke alle de som hjelper med å svare på forespørsler. MEN jeg vil benytte anledningen til å rette en meget en stor takk til alle dere som stiller spørsmål. De som kanskje poster sin første post. Alle dere gir hjelpere på forumet «nøtter» til å jobbe med som gjør at hjelperne kan være så aktive.

 

Dere er den viktigste brikken i å gjøre dette forumet aktivt  – dere er nødvendige i symbiosen (om jeg kan bruke et slikt ord i denne sammenhengen) mellom spørsmålsstillere og hjelpere som gjør forumet levende.

 

Noen nøtter dere poster er litt for harde å knekke, noen ganger kan det bli bomskudd fra «oss» hjelpere, men i de fleste tilfeller kommer man på riktig spor.  

 

Et læretips; følg noen tråder, man kan plukke opp gode tips om blant annet tilgjengelige kilder og metodikk ved å sitte på gjerdet å observere.

 

Igjen en takk til alle dere som stiller spørsmål.  Men gjerne legg ved litt flere puslebiter så lenge dere vet om disse for lette jobben til hjelperne. Ja, man  kan sammenligne dette med et stort puslespill med den forskjell at det mangler noen brikker.  Disse må man finne i de forskjellige personhistoriske kildene før man prøver å plassere brikkene på riktig sted.

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2021 den 21.02, Oddgeir Fossli skrev:

Så nå vil de «faste» hjelperne her på forumet slippe å bli forstyrret så mye av mine innlegg i tiden fremover.

Jeg har bare gode tilbakemeldinger å komme med, Oddgeir, og jeg må nok skuffe deg, for du er ikke akkurat en stor kilde til forstyrrelser. Dessuten kommer du sikkert til å bli så lei av å sitte grodd fast alene i et prosjekt, at vi ser deg nok snart igjen.

Vi kan jo lokke deg med en virtuell kakebit!   🍰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2021 den 21.02, Oddgeir Fossli skrev:

Men kanskje skal jeg bare si som en kjent skuespiller: I’ll be back

La ikke fraværet bli langt, det er behov for kritiske røster også i dette miljøet. Nå har jeg brukt dagen til å importere "matches" i slektstreet mitt etter at jeg blei med iMyHeritage-opplegget. Det blei så mange nye skrivemåter for personnavn og stedsnavn at sjøl gamle Sisyfos ville ha rista på hodet og tatt kveld. Det gjør jeg også nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.